W tym numerze zamieszczamy m.in. artykuł Rafała Szczerbickiego, zawierający rozważania na temat uciążliwości działania stacji kontroli pojazdów i jej oddziaływania na środowisko (str. 16). Co prawda autor kieruje swój artykuł do przedsiębiorców planujących nową inwestycję w stację kontroli pojazdów, jednak tematem powinni zainteresować się właściciele i pracownicy wszystkich warsztatów samochodowych i działających SKP. Świadomość proekologiczna powinna stać się podstawową zasadą w prowadzeniu każdej działalności. To przecież od niej zależy zdrowie nasze i naszych najbliższych, jak również los przyszłych pokoleń. Jednym z głównych zasobów, który powinniśmy oszczędzać, jest woda, bowiem tylko 0,007% wody na Ziemi nadaje się do picia!
W jaki sposób oszczędzać wodę oraz inne zasoby energii, można dowiedzieć się z projektu „3x Środowisko” skierowanego do małych przedsiębiorstw, m.in z sektora usługowego. Więcej o projekcie piszemy na str. 12. Do tematu będziemy powracać na naszych łamach, ponieważ działalność proekologiczna oznacza dla warsztatów i stacji kontroli pojazdów również wymierne oszczędności finansowe. Podpowiemy, jak je uzyskać.
Za nami poznańskie targi TTM i Motor Show (relacja na str. 8), a przed nami katowicka impreza ProfiAuto Show, na którą zapraszam w pierwszy czerwcowy weekend.
Krzysztof Trzeciak
Co można zrobić we własnym warsztacie, a co należy zlecać podwykonawcom specjalizującym się w określonych usługach? Czy mechanicy nadal potrafią naprawiać „youngtimery” wyposażone w gaźniki i aparaty zapłonowe? Artykułem o naprawie sprzęgła w MB W124 rozpoczynamy nowy cykl artykułów dotyczących różnych sposobów naprawy, wskazując, który sposób jest najlepszy, a który najtańszy. Przy okazji zwracamy uwagę na właściwe metody naprawy i regeneracji oraz testujemy części zamienne różnych producentów.
Wymieniając uszkodzone podzespoły bardzo często spotykamy się z sytuacją, kiedy problemem staje się wtyczka przyłączeniowa. Dzieje się tak podczas wymiany części określanych mianem uniwersalnych, jak również części używanych, które z racji zainstalowania w pojeździe innej marki mają odmienne wtyczki. Najczęściej adaptowanym elementem jest uniwersalna sonda lambda, która występuje zarówno w silnikach zasilanych benzyną, jak i dieslach. Wymiana sondy może jednak stwarzać problemy, szczególnie z wtyczką przyłączeniową, którą trzeba zaadoptować z sondy uszkodzonej do nowej. Nie jest to proces szczególnie trudny, lecz wymaga uwagi i dokładności, a to jest związane z odpowiednim doborem zamiennika, właściwym przycięciem i połączeniem odpowiednich przewodów. W artykule podano praktyczne wskazówki zastąpienia fabrycznej sondy lambda nową uniwersalną.
Suchy wewnątrz, czysty reflektor – to gwarancja dobrego rozkładu światła na drodze, bezpiecznej i komfortowej jazdy. Reflektory z widoczną mgiełką pary wodnej wewnątrz nie należą do rzadkości na naszych drogach. Dlaczego w reflektorach zbiera się woda i czy można temu zapobiegać? Jakie rozwiązania stosują producenci, aby nie dopuszczać do zaparowywania lamp? Czy zaparowanie jest wadą? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w numerze.
W trakcie lokalizowania przyczyn usterki powinno się zawsze szukać punktów diagnostyczny, tzn. takich miejsc, w którym będziemy mieli nagromadzenie danych eksploatacyjnych prowadzących do wskazania konkretnej awarii. W artykule autor omawia znaczenie punktów diagnostycznych na przykładzie systemów Common Rail. Jako punkt wybiera się tutaj ciśnienie paliwa we wspólnej szynie i napięcie na wtryskiwaczach. W tym otoczeniu mamy dostęp do wartości parametrów eksploatacyjnych, które mają największe znaczenie w diagnostyce pracy silnika z systemem CR. Więcej wskazówek i praktycznych informacji w artykule.