Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

 W tym numerze zamieszczamy m.in. artykuł Rafała Szczerbickiego, zawierający rozważania na temat uciążliwości działania stacji kon­troli pojazdów i jej oddziaływania na środowisko (str. 16). Co prawda autor kieruje swój artykuł do przed­siębiorców planujących nową inwe­stycję w stację kontroli pojazdów, jednak tematem powinni zaintere­sować się właściciele i pracownicy wszystkich warsztatów samochodo­wych i działających SKP. Świado­mość proekologiczna powinna stać się podstawową zasadą w prowa­dzeniu każdej działalności. To prze­cież od niej zależy zdrowie nasze i naszych najbliższych, jak rów­nież los przyszłych pokoleń. Jednym z głównych zasobów, który powinni­śmy oszczędzać, jest woda, bowiem tylko 0,007% wody na Ziemi nadaje się do picia!

W jaki sposób oszczędzać wodę oraz inne zasoby energii, można dowiedzieć się z projektu „3x Śro­dowisko” skierowanego do małych przedsiębiorstw, m.in z sektora usłu­gowego. Więcej o projekcie piszemy na str. 12. Do tematu będziemy powracać na naszych łamach, po­nieważ działalność proekologiczna oznacza dla warsztatów i stacji kon­troli pojazdów również wymierne oszczędności finansowe. Podpowie­my, jak je uzyskać.

Za nami poznańskie targi TTM i Motor Show (relacja na str. 8), a przed nami katowicka impreza ProfiAuto Show, na którą zapraszam w pierwszy czerwcowy weekend.

Krzysztof Trzeciak

 

Co można zrobić we własnym warsztacie, a co należy zlecać podwykonawcom specjalizującym się w określonych usługach? Czy mechanicy nadal potrafią naprawiać „youngtimery” wyposażone w gaźniki i aparaty zapłonowe? Artykułem o naprawie sprzęgła w MB W124 rozpoczynamy nowy cykl artykułów dotyczących różnych sposobów naprawy, wskazując, który sposób jest najlepszy, a który najtańszy. Przy okazji zwracamy uwagę na właściwe metody naprawy i regeneracji oraz testujemy części zamienne różnych producentów.

 

 

Wymieniając uszkodzone pod­zespoły bardzo często spotykamy się z sytuacją, kiedy problemem staje się wtyczka przyłączenio­wa. Dzieje się tak podczas wymiany części określanych mianem uniwersalnych, jak również części używanych, które z racji zainstalowania w pojeździe innej marki mają odmienne wtyczki. Najczęściej adaptowanym elementem jest uni­wersalna sonda lambda, która występuje zarówno w sil­nikach zasilanych benzyną, jak i dieslach. Wymiana sondy może jednak stwarzać problemy, szczególnie z wtyczką przyłączeniową, którą trzeba zaadoptować z sondy uszkodzonej do nowej. Nie jest to proces szczególnie trudny, lecz wymaga uwagi i dokładności, a to jest związane z odpowiednim doborem zamiennika, właściwym przycięciem i połączeniem odpowiednich przewodów. W artykule podano praktyczne wskazówki zastąpienia fabrycznej sondy lambda nową uni­wersalną.

 

 

Suchy wewnątrz, czysty reflektor – to gwarancja dobrego rozkładu światła na drodze, bezpiecznej i komfortowej jazdy. Reflektory z widoczną mgiełką pary wodnej wewnątrz nie należą do rzadkości na naszych drogach. Dlaczego w reflektorach zbiera się woda i czy można temu zapobiegać? Jakie rozwiązania stosują producenci, aby nie dopuszczać do zaparowywania lamp? Czy zaparowanie jest wadą? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w numerze.

 

W trakcie lokalizowania przyczyn usterki powinno się zawsze szukać punktów diagnostyczny, tzn. takich miejsc, w którym będziemy mieli nagromadzenie danych eksploatacyjnych prowadzących do wskazania konkretnej awarii. W artykule autor omawia znaczenie punktów diagnostycznych na przykładzie systemów Common Rail. Jako punkt wybiera się tutaj ciśnienie paliwa we wspólnej szynie i napięcie na wtryskiwaczach. W tym otoczeniu mamy dostęp do wartości parametrów eksploatacyjnych, które mają największe znaczenie w diagnostyce pracy silnika z systemem CR. Więcej wskazówek i praktycznych informacji w artykule.

 

Podkategorie





Aktualności













SiteLock