Zazwyczaj w okresie letnim zgłaszają się do warsztatu klienci chcący sprawdzić poprawność pracy układu, uzupełnić ewentualne ubytki czynnika chłodniczego lub wykonać niezbędne naprawy. Zdarzyć się jednak może klient, który zechce dołożyć układ klimatyzacji do pojazdu, w którym fabrycznie nie został on zamontowany. O problemach i sposobie, w jaki je można rozwiązać podczas operacji doposażenia pojazdu w układ klimatyzacji, można przeczytać w artykule omawiającym przykład przeróbki samochodu Renault Master z 2008 roku.
Michał Trzciński
Skatalogowane kody usterek są odnoszone ogólnie do wszystkich marek. Jednak z doświadczenia wiadomo, że w danym modelu samochodu nabierają szczególnego znaczenia. Każdy bowiem model jest inaczej projektowany. Stąd staje się cenne doświadczenie, które precyzuje daną usterkę, uwzględniając specyfikę modelu samochodu. Sprawa bardziej komplikuje się, gdy mamy dodatkowo do czynienia z tzw. ogólnym kodem usterki, pod który można podciągnąć bardzo dużo różnych uszkodzeń. W artykule przeanalizowano przykłady z kodem usterki 01276, dotyczącymi układu ABS w samochodach VW, oraz kodem usterki P0251.
Mikołaj Słupski
Obecne przepisy dotyczące cofnięcia diagnostom samochodowym uprawnień do wykonywania badań technicznych, zakładające 5-letni zakaz wykonywania zawodu, są zbyt restrykcyjne i nie powinny być stosowane w przypadkach błahych naruszeń przepisów prawa. Stanowisko to podzielił ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny w postępowaniu, w którym autor bronił diagnosty. W artykule przybliżono najważniejsze motywy wyroku, który zapadł w tej sprawie.
Rafał Szczerbicki
Badanie autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, wykonuje się organoleptycznie i polega na sprawdzeniu dodatkowych warunków technicznych w pojeździe oraz weryfikacji dokumentów. Autor omawia poszczególne czynności badania wynikające z zakresu określonego w rozporządzeniu. Osobno został przeanalizowany przypadek badania autobusów turystycznych, przebudowanych na bazie Mercedesa Sprintera, w których fizycznie nie ma zamontowanego zwalniacza.
Karol Rytel
Autor powraca do opisanego w nr 5/2015 wypadku, który wydarzył się w jednej ze stacji kontroli pojazdów. Pasażerka badanego samochodu wpadła do kanału doznając uszczerbku na zdrowiu. Poszkodowana skierowała sprawę do sądu, domagając się od przedsiębiorcy odszkodowania. Sprawa została zakończona prawomocnym wyrokiem sądu II instancji, który jest omawiany w artykule. Czy wyrok jest korzystny dla przedsiębiorcy? Odpowiedź w artykule.
Marcin Barankiewicz