Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Nowy rok bardzo często przynosi wiele zmian w przepisach prawa. Wiele ustaw czy rozporządzeń wchodzi w życie 1 stycznia. Tym samym wiele aktów prawnych z tym dniem przestaje obowiązywać. W artykule przedstawiono stan prawny na rok 2017 dla CEP 2.0 oraz dla sposobu pobierania opłaty ewidencyjnej. Czy zapowiadane zmiany w tym zakresie już obowiązują? Czy CEP 2.0 w części dla stacji kontroli pojazdów może być uruchomiony wcześniej niż planowano? Diagności, których stacje są zrzeszone w PISKP, mogą być pewni, że otrzymają zawczasu informacje o wprowadzanych zmianach i nie zostaną zaskoczeni nowymi przepisami.

Pół roku temu rozpoczęliśmy pu­blikację cyklu artykułów „Obsługa klientów w SKP” Macieja Matcza­ka, w którym autor pisze o różnych aspektach obsługi klienta, zarówno w stacjach kontroli pojazdów, jak i warsztatach. Cykl ma na celu edu­kowanie mechaników i diagnostów w temacie zachowań wobec klientów, z korzyścią dla własnego zakładu. Jak ważna jest to kwestia, pokazu­je opublikowany w styczniu raport niemieckiej organizacji DAT. Przed­miotem badań były m.in. satysfakcja klienta z serwisu oraz powody wybo­ru danego warsztatu. Użytkowników samochodów pytano, jaka była ko­lejność ich priorytetów przy wyborze warsztatu. Wyniki ankiet pokazują, że przede wszystkim liczyła się życz­liwość personelu i dbanie o klienta, następnie dobra lokalizacja i jakość wykonywanej pracy. Na kolejnych miejscach znalazły się zaufanie i wieloletnia znajomość warsztatu oraz doświadczenie zawodowe per­sonelu. Dopiero na dalszym miejscu stawiano dobry stosunek ceny do ja­kości usług. Ankietowani podkreślali, że ważny był dla nich sposób komu­nikowania się warsztatu z klientem. Czy ze strony pracowników było zainteresowanie podjęciem dialogu, czy też komunikacja ograniczała się tylko do odebrania kluczyka? Są to kwestie istotne dla działalności i rozwoju każdego warsztatu lub SKP. Dlatego warto skorzystać z każ­dej formy podnoszenia świadomości pracowników w tym zakresie. 

 Artykuł jest trzecim z serii opisujących procedowane obecnie przez ministra infrastruktury i budownictwa zmiany w prawie – zmiana ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które mają wpływ na działalność stacji kontroli pojazdów oraz pracujących w nich diagnostów. W zamieszczonym materiale autor odnosi się do tego, na co powinni przygotować się uprawnieni diagności i jakie zmiany prawa w stosunku do nich planuje ustawodawca. Zmiany te dotyczą szczególnie wymaganego wykształcenia i praktyki zawodowej, odejścia od uprawnień imiennych oraz sankcji dla diagnosty. Omówiono również planowaną zawartość ogólnopolskiego rejestru diagnostów, który ma być powszechnie dostępny. 

 Do Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów docierają liczne zapytania od diagnostów i właścicieli SKP o interpretację przepisów lub o pomoc w rozwiązywaniu pro­blemów technicznych. Wiele z tych pytań powtarza się, co oznacza, że nie dotyczą spraw sporadycznych. Aby udzielane od­powiedzi dotarły do całego środowiska, wprowadzona zostaje od numeru styczniowego stała rubryka, gdzie specjaliści PISKP będą dzielić się swoją wiedzą na zgłaszany problem. W tym numerze Karol Rytel odpowiada na pytanie, czy diagnosta może zezwolić na poruszanie się pojazdu, gdy policja zatrzymała dowód rejestracyjny, i określić kolejny termin badania na okres 14 dni?

 Od 1 stycznia 2017 r. ustawodawca, w związku z wprowadzeniem nowych uregulowań dotyczących minimalnej stawki godzinowej przy umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług, wprowadził nowe obowiązki oraz sankcje dla przedsiębiorców. W artykule przedstawiono sposób ustalania wysokości wynagrodzenia wg. nowych przepisów, wyłączenia co do rodzajów umów zlecenia lub świadczenia usług oraz kary za nieprzestrzeganie nowych uregulowań.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock