Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

 

Wydawało się, że największego zagrożenia dla przyszłości nieza­leżnych warsztatów i dystrybuto­rów części motoryzacyjnych należy spodziewać się ze strony pokłado­wych systemów telematycznych, forsowanych przez producentów aut, co praktycznie ma im zapewnić monopol na usługi serwisowe. Tym­czasem udało nam się ustalić inne źródło zagrożenia dla warsztatów, sprokurowane bez rozgłosu przez rynek OE. Jest nim sieć typu Ether­net z nowym protokołem diagno­stycznym (więcej szczegółów na ten temat podajemy w artykule Stefana Myszkowskiego na str. 19. Wygląda na to, że Ethernet staje się standar­dem w obecnych i przyszłych mo­delach z powodu wprowadzania coraz to nowych systemów i rozwią­zań technicznych. Większość pro­ducentów samochodów w Europie włączyła go do 16-pinowego złącza OBD, jednak protokół komunikacji nie został do tej pory udostępniony warsztatom niezależnym. Tymcza­sem takie funkcje, jak inicjalizacja lub kalibracja niektórych podze­społów, są możliwe tylko poprzez interfejs Ethernet. O tym, w jakich samochodach występuje już sieć Ethernet, można było dowiedzieć się w Poznaniu na bardzo udanych tar­gach Motor Show. Relację z targów zamieścimy w następnym numerze. Już teraz dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili nasze targowe sto­isko i zechcieli podzielić się swoimi opiniami na temat sytuacji w bran­ży badań technicznych oraz w nie­zależnym rynku usług. 

 

 

 

Coraz więcej warsztatów samochodowych jest wyposażonych w specjalne stacje robocze do obsługi klimatyzacji. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że od niedawna osoby zajmujące się serwisowaniem klimatyzacji powinny mieć stosowne zaświadczenie. W artykule przybliżono zapisy ustawy o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz podano wysokość kar za brak zaświadczenia. Przedstawiono również wymagania stawiane instytucjom wykonującym szkolenia z obsługi klimatyzacji.

 

 

We współczesnych samochodach coraz więcej podzespołów wymienia między sobą informacje za pomocą różnego rodzaju sieci informatycznych. W znacznym stopniu zwiększa to komfort użytkowania pojazdów, jednak może stwarzać pewne problemy przy diagnozowaniu usterek. Zdarza się, że wszystko wskazuje na uszkodzenie jakiegoś podzespołu, podczas gdy usterka ma swoje źródło w innym. W artykule opisano ciekawy przypadek usterki powodującej nieprawidłowe działanie klimatyzacji, której przyczyna leżała zupełnie gdzie indziej niż można było się spodziewać.

 

 

We współczesnych samochodach jest zastosowanych od kilku do kilkunastu sieci cyfrowych. W związku z tym muszą istnieć punkty, w których następuje wymiana danych między sieciami. Takich punktów w formie połączeń galwanicznych (nazywanych również węzłami) jest w samochodzie nawet kilkaset. Węzły sieci w danym samochodzie są ważnymi źródłami informacji dla diagnostów. Na czym polega ich diagnozowanie węzłów i jakie są najczęstsze przyczyny ich niesprawności? O tym w artykule.

 

 

Sieci wymiany danych – to standard we współczesnych samochodach wszystkich klas. Dążenie do bardziej komfortowych pojazdów, zwłaszcza klas wyższych, wyposażonych w coraz to większą liczbę systemów wspomagających kierowcę, a w przyszłości nawet go całkowicie eliminujących, wymusza rozwój sieci wymiany danych. W najbliższych latach rozgości się w nich magistrala typu Ethernet, podobna do tych, którą znamy z biur lub mieszkań. Jakie były etapy rozwoju magistrali i dlaczego powstała danych typu Ethernet? Odpowiedź w numerze.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock