Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Niemal każdy właściciel pragnie, aby jego pojazd miał jakieś indywidualne cechy. Jednemu wystarczy naklejka, antenka lub znaczek na pokrywie bagażnika. Inny zechce przemalować nadwozie swojego samochodu lub pójdzie jeszcze o krok dalej i pokusi się o modyfikacje silnika, układu przeniesienia napędu i podwozia. Różnorodność nie jest zła, pod warunkiem, że nie zagraża bezpieczeństwu.

Od 1 stycznia 2019 r. ustawodawca radykalnie zmienił zasady opodatkowania leasingu nabycia i użytkowania samochodów w firmach. Niedługo minie rok od daty wejścia w życie nowych przepisów w tym zakresie. W tym czasie dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji dotyczących stosowania nowych uregulowań. Warto znać opisane w nich zasady, aby nie narazić się na utratę przywilejów podatkowych.

Prognozy na rok 2020 dla branży motoryzacyjnej nie są tak optymistyczne jak w latach poprzednich. Wynika to z trudnej sytuacji, w jakiej znaleźli się producenci samochodów i poddostawcy przemysłu motoryzacyjnego. Szczególnie słabość rynku chińskiego odbija się na wynikach koncernów samochodowych. Tak dużego spadku sprzedaży aut w Chinach nie było w ostatnich dwudziestu latach. Spada sprzedaż samochodów, a przejście na elektromobilność stawia nowe wyzwania i wymaga ponoszenia ogromnych kosztów. Nie wszyscy nadążają. Niemcy generalnie przespali przejście na elektromobilność, która stała się domeną producentów z innych części świata, zwłaszcza z Azji. Mniejszy popyt na samochody oznacza także mniejszy popyt na części produkowane przez poddostawców. Najwięksi z nich, takie koncerny jak Schaeffler i Continental borykają się z problemami, zwalniają pracowników i obniżają swoje prognozy na najbliższe lata (więcej na str. 5). Również firma Mahle zwalnia ludzi i zamyka jedną ze swoich fabryk. Efekt domina może zadziałać również w Polsce. Pokazały to przeprowadzone podczas listopadowego kongresu SDCM głosowania dotyczące kondycji branży motoryzacyjnej. Wyniki nie były tak optymistyczne jak poprzednio, choć paniki nie ma (odsyłam na str. 10). Uczestnicy kongresu uzasadniali swój pesymizm takimi czynnikami, jak międzynarodowe konflikty handlowe, niepewność związana z Brexitem, czy też wyzwania środowiskowe. Pozostaje mi życzyć radosnych Świąt Bożego Narodzenia i wejścia w Nowy Rok jednak z nutką optymizmu

Krzysztof Trzeciak

Procedura badań technicznych w obecnym kształcie obowiązuje już od kilku lat. Ponad cztery lata temu (sierpień 2015 r.) przeprowadzono większe merytoryczne zmiany. Wydawałoby się więc, że po tylu latach nie powinno być już wątpliwości interpretacyjnych, przynajmniej w zasadniczych kwestiach. Okazuje się jednak, że jest inaczej. W dalszym ciągu niektórzy diagności mają problem z dodatkowymi badaniami technicznymi pojazdów sprowadzonych z zagranicy, które jeszcze nie są zarejestrowane na terytorium RP. Jeśli pojazd ma zagraniczne tablice re­jestracyjne; wtedy bez przeszkód można wykonać badanie dodatkowe. Przy jakich badaniach tablice są wymagane i jakie przepisy regulują posiadanie tablic? Odpowiedź w artykule.

Tematem trzech kolejnych artykułów będą przeróbki układów silnika, w wyniku których zwiększa się emisja szkodliwych dla otoczenia spalin. W pierwszym artykule został opisany mechanizm powstawania i emisji cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych oraz sposoby ich usuwania przez filtry cząstek stałych. Smog w miastach spowodował, że zaczęto więcej mówić o szkodliwości demontażu filtrów cząstek stałych. O skutecznym przeciwdziałaniu temu zjawisku nic nie słychać. W artykule omówiono również możliwość wykrycia braku filtra cząstek stałych w SKP.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock