Każdy silnik, zwłaszcza o dużej liczbie cylindrów, ma taką cechę, że są cylindry, w których w określonych warunkach może wystąpić „wypadanie zapłonów”, podczas gdy w innych cylindrach ono nie wystąpi. Tę cechę silnika określam jako skłonność konstrukcyjną silnika do wypadania zapłonów. Jak przebiega napełnianie cylindrów mieszanką i kiedy dochodzi do zaników spalania? Jak interpretować kod usterki „wypadanie zapłonów”? Odpowiedzi w artykule.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy samochód osobowy może mieć czerwone kierunkowskazy i jaki będzie wynik okresowego badania technicznego?
Od kilku lat przepisy dotyczące działalności gospodarczej zawierają pewne reguły wykładni, które należy stosować w takich przypadkach. Zazwyczaj są one korzystne dla petentów, gdy urzędnik, opierając się na niejasnych i nieprecyzyjnych przepisach, ma podjąć decyzję. Warto te ogólne zasady znać i stosować. W artykule autor przedstawił głównie rozwiązania prawne zawarte w przepisach kodeksu postępowania administracyjnego oraz prawa przedsiębiorców, albowiem to te zapisy są najczęściej stosowane w przypadku działalności regulowanej, związanej np. ze stacjami kontroli pojazdów, czy dotyczą diagnostów.
Od 8 maja w stacjach kontroli pojazdów mamy do czynienia z nowym potwierdzeniem zatrzymania dokumentów, takich jak: dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe lub profesjonalny dowód rejestracyjny. zmiana przepisów była oczekiwana przez diagnostów, ponieważ wypełniona wcześniejsza wersja tego dokumentu budziła wątpliwości dotyczące rodzaju dodatkowego badania technicznego. W niektórych przypadkach nie było bowiem wiadomo, czy skierowano pojazdy na tzw. „badanie usterkowe”, czy „badanie pokolizyjne”. W artykule przeanalizowano nowy wzór pokwitowania zatrzymania dokumentu oraz procedurę badania po jego zatrzymaniu.
COVID-19 zablokował wiele aktywności, w tym także prace legislacyjne, które toczyły się przed wybuchem pandemii. Mimo ograniczeń ustawodawca pod koniec maja trafił do Sejmu projekt zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Zawiera on wiele zmian ważnych dla kierowców, ale także diagnostów przeprowadzających badania techniczne pojazdów. Część z nich była zapowiadana od dawna, część zaczerpnięto z wcześniejszych projektów zmiany ustawy, które nie weszły w życie, część zaś jest nowych. W artykule omówiono te zmiany, które są najistotniejsze dla diagnostów i stacji kontroli pojazdów.