Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Sytuacja epidemiologiczna zmusiła przedsiębiorców prowadzących lokale gastronomiczne i sklepy do poszukiwania nowych sposobów na dotarcie do konsumentów. Pojawiły się food trucki i mobilne sklepy, które są idealnym rozwiązaniem na prowadzenie działalności gospodarczej, mimo obowiązujących obostrzeń. Rosnąca popularność takich mobilnych lokali sprawia, że pojazdy takie coraz częściej pojawiają się w stacjach kontroli pojazdów. Jakie warunki techniczne powinny spełniać tego typu pojazdy? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas badania technicznego? Kiedy dany pojazd zakwalifikować do rodzaju specjalny o przeznaczeniu sklep/bar? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w numerze.

Dyrektywa 2014/45/UE weszła w życie 20 maja 2014 r. Kraje członkowskie miały czas na przygotowanie projektów krajowych aktów prawnych do 20 maja 2017 r., aby dostosować wewnętrzne przepisy do wymagań określonych w dyrektywie. Polska nie dokonała jeszcze pełnej transpozycji nowej dyrektywy. Polski system badań technicznych opiera się na przepisach poprzedniej dyrektywy, która została poprawnie wdrożona do prawa polskiego. Projekt obecnych zmian zakładał swego rodzaju rewolucję w systemie badań technicznych, wychodząc w wielu miejscach poza zakres regulacji obowiązkowego wdrożenia określony w dyrektywie. Kiedy ostatecznie nastąpi transpozycja unijnej dyrektywy do prawa krajowego i na ile zostanie osiągnięta zgodność z przepisami unijnymi? Wyjaśnienie w artykule.

Ustawodawca ustawicznie ogranicza możliwość dokonywania zmiana konstrukcyjnych w pojazdach. Dotychczas narzędziem limitującym taką możliwość było narzucanie dodatkowych warunków technicznych lub konieczności uzyskania opinii jednostki uprawnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków. W projekcie nowej ustawy o akcyzie zastosowano nowy środek o charakter ze fiskalnym, tj. w postaci nałożenia podatku akcyzowego w przypadku dokonania takiej zmiany. Wprowadzenie nowych uregulowań ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, poprzez uszczelnienie obrotu tymi wyrobami. Podatnik w przypadku dokonania w pojeździe zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy będzie miał obowiązek złożenia deklaracji akcyzowej. Jak zmieni się prawo w tym zakresie i jakie jeszcze wprowadzono obowiązki dla właścicieli przerabianych pojazdów? Odpowiedź w artykule.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy w przypadku badania okresowego przed pierwszą rejestracją, pojazdu sprowadzonego z zagranicy, który uprzednio został wyrejestrowany z terytorium RP i zarejestrowany w innym kraju, należy ponownie dokonać wprowadzenia danych do CEP (prerejestracji pojazdu)?

Jest już pierwszy kraj w Unii Europejskiej, który zdecydował się na sprawdzanie emisji cząstek stałych podczas okresowego badania technicznego. I nie są to Niemcy, chociaż w tym kraju planowano pierwotnie wprowadzić ten pomiar już od 1 stycznia tego roku. To, co nie udało się w Niemczech, m.in. ze względu na niemożliwość uzgodnienia procedury pomiarowej, udało się w małej Holandii, nazywanej obecnie Niderlandami. Obowiązkowe pomiary cząstek dla samochodów osobowych i ciężarowych z silnikiem Diesla rozpoczną się 1 lipca 2022 r. Ustawiono dość wysoką wartość graniczną, bo wynoszącą 1 mln ppm. Holenderskie ministerstwo uzasadniło ten poziom stwierdzeniem, że celem procedury pomiarowej jest wykrycie i usunięcie z ruchu przede wszystkim pojazdów ze zdemontowanymi filtrami cząstek stałych. Szacuje się, prawie 125 000 samochodów z silnikiem Diesla może w Holandii nie przejść badania czystości spalin. Kolejnymi krajami UE, gdzie rozpocznie się sprawdzanie emisji cząstek stałych, są Belgia i Niemcy (o organizacji badań w Niemczech można przeczytać na str. 15). W Polsce nie ma obecnie planów rozszerzenia badań technicznych, m.in. ze względu na bardzo wysoki koszt zakupu przez SKP odpowiedniego miernika stężenia cząstek. Póki co mamy czteroletnie opóźnienie w dostosowaniu wewnętrznych przepisów do dyrektywy 2014/45/UE. Jak przebiega u nas wdrażanie tej dyrektywy, można przeczytać w artykule Marcina Barankiewicza (str. 10). Polecam również artykuły Rafała Szczerbickiego i Artura Granoszewskiego o możliwościach dokonywania zmiana konstrukcyjnych w pojazdach (str. 8 i 12).

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock