Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W czerwcu 1973 roku Polski Fiat 125p, prowadzony przez ośmiu czołowych polskich kierowców rajdowych z Sobiesławem Zasadą na czele, pobił trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej. W tym roku obchodzimy 50. rocznicę tego wydarzenia. Jest ono ważne również dla marki Texar. Rekordowy Fiat wyposażony był w klocki i tarcze hamulcowe tej marki, co okazało się kluczowe dla powodzenia całego przedsięwzięcia.

W Polsce nie istniał owalny tor, na którym można by przeprowadzić próbę. Na miejsce jazdy wybrano 30-kilometrowy odcinek starej, betonowej autostrady na południe od Wrocławia. Generowało to dodatkowe wyzwanie dla organizatorów i kierowców. Tor owalny umożliwia bowiem płynną jazdę bez konieczności hamowania. Na zamkniętym kawałku autostrady, po prostym odcinku, samochód musiał ostro hamować, by nawrócić i pomknąć w przeciwnym kierunku do drugiego nawrotu.

Dzięki klockom Textar, setki takich ekstremalnych hamowań dało rewelacyjne wyniki i pozwoliło ustanowić trzy rekordy świata w jeździe długodystansowej: na 25 tysięcy kilometrów, 25 tysięcy mil i 50 tysięcy kilometrów. Średnia prędkość na tym ostatnim dystansie wyniosła 138,270 km/h. Czas przejazdu to 361 godzin, 36 minut i 39 sekund.

Udział w zakończonym sukcesem wyzwaniu z udziałem Polskiego Fiata 125p to ważne wydarzenie dla naszej marki. Jak wynika z relacji kierowców, zastosowanie części Textar miało autentyczny wpływ na powodzenie próby i ustanowienie rekordowej średniej prędkości. Dlatego mocno angażujemy się w tegoroczną rocznicę. Szczególnie, że wśród miłośników starych, klasycznych samochodów są też przecież właściciele nowych aut. To dla nas okazja na przedstawienie oferty naszych produktów i rozwiązań z zakresu hamulców do samochodów osobowych. Będziemy obecni podczas samego wydarzenia we Wrocławiu, które zapowiada się niesamowicie atrakcyjnie, ale nie tylko. Planujemy szereg dodatkowych akcji i działań związanych z rekordem, również dla warsztatów stosujących części marki Textar – mówi Joanna Krężelok, Dyrektor oddziału TMD Friction Services w Polsce.

Poniżej na zdjęciu, Sobiesław Zasada, który był pomysłodawcą i liderem przedsięwzięcia oraz: Jerzy Dobrzański, Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Marek Varisella i Andrzej Aromiński. W późniejszym etapie próby do zmęczonych kierowców dołączył jeszcze Franciszek Postawka, co pozwoliło skrócić czas trwania zmiany i utrzymać wysokie, rekordowe tempo jazdy. 

TEXTAR Rekord Fiat 125P 1973 2023





Aktualności













SiteLock