Od organów ścigania oraz starostów coraz częściej przychodzą zapytania na temat tego, ile czasu – zgodnie z prawem – powinno trwać badanie techniczne pojazdu wykonywane przez diagnostę, a także, kiedy wykonane badanie powinno być wprowadzone do elektronicznego rejestru badań oraz przekazane do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Rozważania na ten temat zawarto w artykule.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy w przypadku, gdy organ kontroli ruchu zatrzyma dowód rejestracyjny za brak ważnych badań technicznych, można go odblokować mimo negatywnego wyniku badania technicznego?
Targi Techniki Motoryzacyjnej 2022 w Poznaniu już za nami. Była to pierwsza od lat okazja, by wziąć udział w takim wydarzeniu. Tęsknota za dużymi targami była już zauważalna od pewnego czasu, tym bardziej, że zabrakło imprez organizowanych cyklicznie przez firmy Inter Cars i Moto Profil. Muszę przyznać, że targi TTM 2022 mile zaskoczyły. Po zainteresowaniu imprezą zarówno ze strony wystawców, jak i zwiedzających, było widać, że wszyscy byli już spragnieni tego typu spotkań i kontaktów face to face. Na sukces tej edycji targów złożył się po trosze każdy z wystawców, pokazując prawdziwe nowości i atrakcyjnie zagospodarowując większe niż zawsze stoiska. Było to możliwe, ponieważ do Poznania przybyło mniej firm niż w poprzednich, „tłustych” latach. Najważniejsze, że pierwszy krok do powrotu targów został zrobiony. I to dobrze. O tym, co działo się na targach w Poznaniu, piszemy obok oraz na stronach 8-11. Tradycyjnie w czasie imprezy są przyznawane Złote Medale MTP za innowacyjne produkty, a od niedawna również nagrody Trade Press Award w plebiscycie dziennikarzy motoryzacyjnych. Naszą redakcję spotkało wyróżnienie, ponieważ wśród laureatów znalazł się autor Stefan Myszkowski oraz redaktor naczelny „Serwisu Motoryzacyjnego”, w mojej skromnej osobie. Dla mnie nagroda Dziennikarza Roku 2022 stanowi docenienie mojej dotychczasowej pracy, a zarazem jest zobowiązaniem do dalszego poszukiwania ciekawych tematów artykułów. Nadal będziemy pisać o dzisiejszych problemach i przyszłości badań technicznych, a rozmawiać o nich będzie można już niedługo, bo podczas naszej majowej konferencji w Zakopanem, na którą serdecznie zapraszam.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Podczas Targów Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu odbyła się konferencja pt. „Opłaty za badania techniczne – urynkowienie czy waloryzacja?”. Uczestnicy spotkania rozmawiali o przyszłości branży. Czy grozi jej załamanie? Czy stacje kontroli pojazdów będą zamykane i jakie konsekwencje czekają kierowców? W artykule zaprezentowano dane dotyczące działalności SKP w Polsce, zebrane przez uczestników porozumienia, oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród diagnostów i właścicieli z prawie czterystu stacji.
Samochody hybrydowe, tj. napędzane za pomocą silników spalinowego oraz elektrycznego, nie są już niczym nadzwyczajnym. Chyba każdy producent ma w swojej ofercie takie pojazdy, a co za tym idzie – coraz częściej pojawiają się one w stacjach kontroli pojazdów. Mimo że temat ten był już poruszany wielokrotnie na łamach Serwisu Motoryzacyjnego, cały czas pojawiają się wątpliwości i pytania związane z przeprowadzaniem badań technicznych takich pojazdów, szczególnie o badanie spalin w sytuacji, gdy akumulatory są w pełni naładowane i nie można uruchomić silnika spalinowego. Wbrew pozorom jest to istotny problem, bowiem uniemożliwia przeprowadzenie badania zgodnie z procedurą. Autor zaczerpnął informacji u źródła, czyli od samych producentów samochodów, i dzieli się nimi z czytelnikami.