Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Sprawdzanie zadymienia spalin podczas badania technicznego powoduje wiele obaw zarówno diagnostów, jak i samych właścicieli pojazdów. Wynika to z faktu, że silnik pojazdu bez obciążenia jest doprowadzany do maksymalnej prędkości obrotowej, co może niekorzystnie wpływać na jego stan, a także doprowadzić do jego uszkodzenia. Nie zmienia to jednak faktu, że zgodnie z procedurą badania diagnosta powinien prawidłowo wykonać czynności związane z przygotowaniem pojazdu do badania, wykonać pomiar zadymienia spalin i ocenić otrzymane wyniki. O czym trzeba pamiętać, aby prawidłowo wykonać badanie techniczne w zakresie zadymienia? Autor wyjaśnia krok po kroku całą procedurę badania spalin w dieslach.

 

Większość, jak nie wszyscy, a już na pewno szeroko rozumiana branża motoryzacyjna słyszała o aferze z silnikami Diesla produkcji koncernu Volkswagena. Na wpadkę koncernu Volkswagena postanowili zareagować prawnicy. Pojawił się pomysł, żeby złożyć pozew zbiorowy przeciwko koncernowi. Jednym z działań przygotowawczych jest wysłanie petycji, do wielu podmiotów zajmujących się badaniami technicznymi pojazdów w Polsce, w tym do PISKP. Jaka była treść petycji i czy żądania w niej zawarte mają odniesienie do działalności SKP – odpowiedź w artykule.

 

W pojazdach napędzanych (stale lub chwilowo) silnikiem elektrycznym niezbędne okazuje się także tzw. wtórne źródło napędu, czyli zasobnik energii. Obecnie jego funkcję pełni najczęściej bateria akumulatorów litowo-jonowych. Mimo prostej zasady działania jest to złożony zespół. Kompletna bateria trakcyjna może mieścić we wspólnej obudowie moduły ogniw, układ sterowania baterią, sterownik elektrycznego lub hybrydowego układu napędowego pojazdu, skrzynkę przyłączeniową z przekaźnikami, bezpiecznikami, kondensatorami i rezystorami, złącza i przewody wysokonapięciowe oraz elementy układów odprowadzania gazów i chłodzenia baterii, a także czujniki (np. napięcia, prądu, temperatury) monitorujące jej działanie. W artykule opisano budowę i działanie baterii litowo-jonowej oraz funkcje, jakie pełni w samochodzie.

W nawiązaniu do wcześniejszych artykułów o kamperach i kolejkach turystycznych, autor przybliża zagadnienia związane z bagażnikiem rowerowym, albowiem coraz częściej na drogach i w SKP można spotkać się z tym wyposażeniem pojazdu. Na co należy zwrócić uwagę podczas badania technicznego? Jakie są warunki techniczne dla bagażników rowerowych? Dlaczego niektórych haków produkowanych jako urządzenia akcesoryjne dla wybranych marek pojazdów nie można zaliczyć do haków, mimo że są podobne do urządzeń sprzęgowych? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

 Samochody autonomiczne stają się na naszych oczach rzeczywistością. Z technicznego punktu widzenia nie ma już w zasadzie przeszkód do ich produkcji seryjnej i wprowadzenia na rynek. Na drodze do tego celu stoją niestety (a może na szczęście) względy natury prawnej i etycznej.  Problemem pozo­staje kwestia odpowiedzialności za skutki ewentu­alnej kolizji, której prawdopodobieństwo, choć wielokrot­nie zmniejszone, nadal istnieje. Określenie „samochód autonomiczny” dotyczy po­jazdu bezzałogowego, zdolnego do samodzielnego poru­szania się po drogach publicznych bez udziału kierowcy. W artykule zaprezentowano przykłady systemów przyczyniających się do zautomatyzowania pojazdu oraz sześć poziomów autonomizacji jazdy, określonych przez Amerykańską organizację SAE w normie J3016 i niemiecki Federalny Urząd Drogownictwa BASt.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock