Connected Workshop, Connected Repair czy Augmented Reality – te tajemniczo brzmiące określenia przewijały się na wielu targowych stoiskach na wrześniowej Automechanice we Frankfurcie (relację zamieszczamy na str. 10). Łączy je jedno: warsztaty czeka w przyszłości rewolucyjna zmiana procedur pracy i procesów. Już dziś wiele samochodów jest wyposażonych w systemy telematyczne, umożliwiające bezprzewodowe łączenie ze sobą różnych usług. Więc dlaczego nie zrobić kroku dalej – np. nie połączyć z siecią warsztatów i urządzeń warsztatowych? Wszystkie dane pojazdu i cała historia jego serwisowania mogłyby być wywołane od razu na każdym urządzeniu. Ale nie tylko. Dane eksploatacyjne mogłyby być zbierane z pojazdów klientów, przetwarzane i przekazywane warsztatom do celów diagnostyki prewencyjnej. Mechanik pozyskiwałby wiedzę o koniecznych do wykonania naprawach zanim samochód pojawi się w warsztacie. Z kolei połączenie wszystkich systemów w ramach warsztatu z Internetem umożliwiłoby zdalne aktualizowanie oprogramowania urządzeń przez producentów, czy analizowanie ich awarii. Rozwiązania w obszarze połączenia urządzeń warsztatowych w sieć na nowo zdefiniują funkcjonowanie serwisu. Już dziś warto przygotować się na nadchodzącą przyszłość. Co oznaczają przytoczone we wstępie określenia – wyjaśnimy w kolejnym numerze miesięcznika. Teraz pozostaje mi zaprosić do lektury tego numeru.