Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



 

 

Czy można już w Polsce rejestrować „angliki”? Tak, ponieważ z końcem maja weszło w życie rozporządzenie dopuszczające tego typu pojazdy na nasze drogi i to bez wykonywania tzw. „przekładki”. Jedynym warunkiem jest uzyskanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym kierownica po prawej stronie, a w tym celu jest konieczna wizyta w SKP. Czy można obecnie przyjechać na badanie „anglika” do SKP i zostanie ono przeprowadzone? Tak, ale wynik tego badania będzie za każdym razem negatywny. Taki jest efekt braku przepisów wykonawczych, które nie zostały przygotowane na czas. Podobny los czeka wprowadzoną również w maju nowelizację „Prawo o ruchu drogowym”, wprowadzającą do użytku tzw. „blokadę alkoholową”. Brak przepisów wykonawczych uniemożliwia sprawdzanie działania blokady podczas badania technicznego. Nie wiadomo, czy do tego celu trzeba faktycznie użyć alkoholu i czy butelka wódki ma być stałym wyposażeniem SKP. Zainteresowanych tych tematem, a będą to z pewnością nie tylko diagności SKP, odsyłam do artykułów na str. 12 i 14. W tym numerze polecam również obszerną prezentację bardzo zaawansowanej technicznie konstrukcji nowego Mercedesa-AMG GT (str. 27) oraz opis budowy nowoczesnych zawieszeń autobusów (str. 36). Życząc udanego sezonu wakacyjnego, zapraszam do lektury numeru.

Krzysztof Trzeciak

 

Budowa bezdotykowej samoobsługowej myjni samochodowej może stanowić atrakcyjną lokatę kapitału oraz źródło dodatkowego przychodu. Zanim jednak przystąpi się do realizacji zamierzenia, powinno się przeanalizować wszystkie za i przeciw. Po wyborze lokalizacji myjni pierwsze kroki powinno się skierować do …. . W artykule omówiono poszczególne etapy uzyskiwania pozwoleń na inwestycję. W następnym artykule zostaną przedstawione przykładowe urządzenia wchodzące w skład kompletnej myjni.

 

Jedną z najczęściej występujących usterek w sterowaniu silnikami jest uszkodzenie dotyczące elektronicznie ustawianej przepustnicy. Uszkodzony może być sterownik, a w nim układ scalony, okablowanie i wtyczki, a także sam zespół przepustnicy. Na podstawie wygenerowanego błędu (o przepustnicy) przez sterownik silnika, przeprowadza się określoną diagnostykę w celu znalezienia usterki. W przypadkach, w których uszkodzenie występuje przez cały czas, znalezienie tej części nie powinno stanowić trudności. Problem pojawia się wtedy, kiedy złe funkcjonowanie przepustnicy występuje tylko czasami i to w bliżej nieokreślonych warunkach. Autor podpowiada, w jaki sposób przeprowadzić diagnostykę, aby można było wymienić tylko uszkodzony element.

 

Kierowanie się tylko tym, co jest zapisane w pamięci sterownika, może doprowadzić do pochopnych decyzji o wymianie jakiejś części. W artykule omówiono przykład takiej usterki, przy której początkowa diagnoza nie do końca pokazywała, gdzie tkwi pierwotna przyczyna jej występowania. Sprawa dotyczyła popularnego pojazdu, jakim jest VW Passat z silnikiem 2.0 TDI. Klient skarżył się na okresową utratę mocy samochodu. Po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika, wszystko wracało do normy.

Wielokrotnie już była opisywana zasada działania filtrów cząstek stałych, zarówno tych mokrych, jak i suchych. W pierwszym przypadku występuje specjalny płyn podawany przez dozownik bezpośrednio do zbiornika paliwa. W drugim przypadku brak jest jakichkolwiek domieszek innych substancji. Proces podnoszenia temperatury spalin jest natomiast realizowany przez dotrysk dodatkowej ilości paliwa bezpośrednio do cylindrów. Wraz ze zmianą normy emisyjnej na Euro 5 w 2011 r. firma Ford wspólnie z PSA wprowadziła w samochodach S-max, C-max, Focus, Kuga i Mondeo nową rodzinę zmodyfikowanych silników ze zmienionym układem oczyszczania spalin. Jego nowością jest zespół wtryskiwacza zintegrowanego z elementem grzewczym, którego rolą jest dostarczenie par oleju napędowego do filtra cząstek stałych w celu podniesienia temperatury wewnątrz filtra. Jak działa ten układ i jakie może sprawiać problemy w użytkowaniu i diagnozowaniu – o tym w artykule.

Podkategorie





Aktualności



profiauto






SiteLock