Faworyzowana elektryfikacja pojazdów przypomina trochę „jazdę bez trzymanki”. Wszystkie koncerny prześcigają się w deklaracjach od kiedy zacznie się na szeroką skalę produkcja aut napędzanych prądem z akumulatorów HV, ale do rozwiązania pozostają m.in. kwestie bezpieczeństwa pożarowego samych pojazdów. W przypadku niebezpiecznego wzrostu temperatury akumulatora HV musi następować odłączenie go od instalacji elektrycznej pojazdu. To on jest najbardziej niebezpiecznym podzespołem samochodu hybrydowego, a zwłaszcza elektrycznego, ze względu na większą ilość zgromadzonej w nim energii. Sterownik akumulatora wysokonapięciowego kontroluje co prawda jego temperaturę czujnikami, ale gdy nastąpi zapłon ogniwa i rozwój pożaru, nie może już nic zrobić, by ograniczyć jego rozmiar. Pomocny jest wówczas całkowicie mechaniczny wyłącznik bezpieczeństwa. W artykule omówiono budowę i działanie tego bardzo ważnego elementu akumulatora wysokonapięciowego.
Autor porusza w artykule kilka spraw związanych ze sprawdzeniem, w warunkach stacji kontroli pojazdów, pneumatycznych układów hamulcowych, po wejściu w życie 1 listopada zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań. Zmiana ta wynikała z dwóch powodów. Pierwszy to wdrożenie zmian do dyrektywy, drugi – ujednolicenie kryteriów stosowanych w SKP i w czasie kontroli drogowej . W punkcie dotyczącym układu hamulcowego, jak i w reszcie załącznika, wprowadzono bardziej precyzyjny system wskazywania wagi usterki. Jest mniejsza dowolność samodzielnej interpretacji przez diagnostę. Natomiast w temacie ujednolicenia z procedurami kontroli drogowej – to inspektorzy ITD mają obecnie takie same wytyczne. Więcej informacji na ten temat zaktualizowanych zagadnień odnośnie badania hamulców można znaleźć w artykule.
Bardzo ważną rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego pełnią opony zamontowane w pojazdach. To one zapewniają jedyny kontakt samochodu z nawierzchnią i od ich stanu technicznego, a także odpowiedniego doboru zależy pewność prowadzenia pojazdu oraz właściwe zachowanie podczas jazdy. Zwłaszcza w okresie zimowym, gdy przyczepność opon ze względu na warunki atmosferyczne jest dużo niższa, należy zwracać większą uwagę na to, czy ogumienie spełnia warunki techniczne w zakresie zaleceń producenta oraz odpowiednich przepisów. W artykule omówiono kryteria oceny stanu technicznego opon, kiedy uznaje się niespełnienie wymagań w zakresie warunków technicznych.
Wśród społeczności powiązanej ze środowiskiem badań technicznych można spotkać się z opinią, że Autodata wypracowała sobie monopol na rynku katalogów danych diagnostycznych i regulacyjnych, co przekłada się na brak konkurencyjności i tendencję do zawyżania cen przez dystrybutorów. Czy istnieje jakaś alternatywa dla katalogu Autodaty? Odpowiedź w artykule.
W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy podczas badania pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych polegających na zmianie liczby miejsc siedzących, trzeba ustalać nową masę własną?