Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Faworyzowana elektryfikacja pojazdów przypomina trochę „jazdę bez trzymanki”. Wszystkie koncerny  prześcigają się w deklaracjach od kiedy zacznie się na szeroką skalę produkcja aut napędzanych prądem z akumulatorów HV, ale do rozwiązania pozostają m.in. kwestie bezpieczeństwa  pożarowego samych pojazdów. W przypadku niebezpiecznego wzrostu  temperatury akumulatora HV musi następować odłączenie go od instalacji  elektrycznej pojazdu. To on jest najbardziej niebezpiecznym podzespołem samochodu hybrydowego,  a zwłaszcza elektrycznego, ze względu na większą ilość zgromadzonej w nim energii. Sterownik akumulatora wysokonapięciowego kontroluje co prawda jego temperaturę czujnikami, ale gdy  nastąpi zapłon ogniwa i rozwój pożaru, nie może już nic  zrobić, by ograniczyć jego rozmiar. Pomocny jest wówczas całkowicie mechaniczny wyłącznik bezpieczeństwa. W artykule omówiono budowę i działanie tego bardzo ważnego elementu akumulatora wysokonapięciowego.

Autor porusza w artykule kilka spraw związanych ze sprawdzeniem, w warunkach stacji kontroli pojazdów, pneumatycznych układów hamulcowych, po wejściu w życie 1 listopada zmiany przepisów związanych z procedurą wykonywania badań. Zmiana ta wynikała z dwóch powodów. Pierwszy to  wdrożenie zmian do dyrektywy, drugi – ujednolicenie kryteriów stosowanych w SKP i w czasie kontroli  drogowej . W punkcie dotyczącym układu hamulcowego, jak i w reszcie załącznika, wprowadzono bardziej precyzyjny system wskazywania wagi usterki.  Jest mniejsza dowolność samodzielnej interpretacji przez  diagnostę. Natomiast w temacie ujednolicenia z procedurami kontroli drogowej – to inspektorzy  ITD mają obecnie takie same wytyczne. Więcej informacji na ten temat zaktualizowanych zagadnień odnośnie badania hamulców można znaleźć w artykule.

Bardzo ważną rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego pełnią opony zamontowane w pojazdach.  To one zapewniają jedyny kontakt samochodu z nawierzchnią i od ich stanu technicznego,  a także odpowiedniego doboru zależy pewność prowadzenia pojazdu oraz właściwe zachowanie  podczas jazdy. Zwłaszcza w okresie zimowym, gdy przyczepność opon ze względu na warunki  atmosferyczne jest dużo niższa, należy zwracać większą uwagę na to, czy ogumienie spełnia  warunki techniczne w zakresie zaleceń producenta oraz odpowiednich przepisów. W artykule omówiono kryteria oceny stanu technicznego opon, kiedy uznaje  się niespełnienie wymagań w zakresie warunków technicznych.

Wśród społeczności powiązanej ze środowiskiem badań technicznych można spotkać się  z opinią, że Autodata wypracowała sobie monopol na rynku katalogów danych diagnostycznych  i regulacyjnych, co przekłada się na brak konkurencyjności i tendencję do zawyżania cen przez  dystrybutorów. Czy istnieje jakaś alternatywa dla katalogu Autodaty? Odpowiedź w artykule.

W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy podczas badania pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych polegających na zmianie liczby miejsc siedzących, trzeba ustalać nową masę własną?

Podkategorie





Aktualności













SiteLock