Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Między rokiem 1937 a 1939 powstał wyjątkowy pojazd przeznaczony do wypraw arktycznych. Nazwano go Snow Cruiser i robił wrażenie. Długi na 17 metrów, wysoki na 3,7 m oraz szeroki na 6,1 m, ważył 34 tony. Za napęd służyły dwa 11-litrowe silniki Diesla oraz 4 silniki elektryczne. Zbiorniki paliwa mogły pomieścić 9,5 tys. litrów paliwa i zapewnić zasięg w ciężkich polarnych warunkach nawet do 8000 km. W artykule opisano jak powstawał ten niezwykły pojazd i jakie były jego dalsze losy. Film pokazujący pojazd w akcji i dramatyczne chwile z jego wyładunku ze statku jest dostępny na Facebooku „Serwisu Motoryzacyjnego” (facebook.com/serwis.motoryzacyjny.piskp)

Postępująca automatyzacja jazdy powoduje, że w pojazdach (zwłaszcza, choć nie tylko, tych o napędzie elektrycznym i hybrydowym) pojawiają się nowe podzespoły (czujniki, sterowniki, siłowniki), z którymi mechanicy wkrótce będą musieli się zmierzyć. Prognozowane wprowadzenie na rynek samochodów autonomicznych sprawi, że liczba i różnorodność tych urządzeń zwiększy się jeszcze bardziej. W artykule opisano czujniki stosowane w systemach wspomagania kierowcy, m.in. ultradźwiękowe, radarowe, lidarowe i kamery. W kolejnych artykułach będzie prezentowana budowa i zastosowanie innych elementów, wchodzących w skład układów bezpieczeństwa czynnego i biernego współczesnego samochodu.

Autor opisuje dwie sytuacje z własnej praktyki zawodowej, które mogą wystąpić w każdym innym warsztacie czy też stacji kontroli pojazdów. Pierwszy przypadek dotyczył montażu haka holowniczego w fabrycznie nowym samochodzie. Pomimo że, autoryzowany serwis potwierdził możliwość montażu haka holowniczego w tym modelu (i taki zapis widniał w pozwoleniu czasowym), przy bliższej analizie dokumentów okazało się, iż pojazd nie może ciągnąć przyczep, a zatem nie otrzyma zaświadczenia z badania technicznego. Drugi przypadek dotyczył sytuacji zatrzymania zarówno pojazdu, jak i jego dowodu rejestracyjnego przez policję na podstawie uzasadnionego podejrzenia, że wskazania drogomierza zostały poddane manipulacji. Odzyskanie wirtualnie zatrzymanego dowodu rejestracyjnego okazało się dla kierowcy bardzo trudne ze względu na zawiłości prawne. Wnioski wyciągnięte z obu omówionych przypadków powinny być pomocne dla każdego mechanika, jak i diagnosty skp.

Stany Zjednoczone były jednym z pionierów w tworzeniu samochodów elektrycznych na przełomie XIX i XX wieku. Obiecujące początki nie dały jednak temu rodzaj owi napędu sukcesu. Na wiele lat odłożono do lamusa elektryfikację samochodów. Brak zdecydowania w działaniu koncernów samochodowych oraz brak konsekwencji władz doprowadziły do tego , że USA muszą teraz gonić resztę świata w wyścigu o czystą planetę. Tymczasem Stany Zjednoczone miały swój znaczący wkład w rozwój pojazdów elektrycznych już na początku XX wieku, a osiągi ówczesnych elektryków były całkiem zadowalające. Dlaczego samochody elektryczne w USA zaczęły tracić popularność i jak wygląda obecna sytuacja z amerykańską elektromobilnością? Odpowiedź można znaleźć w artykule.

Nigdzie w naszych warunkach technicznych nie znajdziemy żadnych wytycznych odnośnie konkretnych wymagań dotyczących obowiązkowego wyposażenia pojazdów z przeznaczeniem „przewóz żywego drobiu” oraz „przewóz żywych zwierząt”, czy też ewentualnych zwolnień z warunków technicznych. O ile w przypadku badania technicznego pojazdu już zarejestrowanego z zabudową fabryczną nie powinno być większych problemów, to w sytuacji, gdy do badania przedstawiany jest pojazd, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych mogą nasunąć się wątpliwości. Czy pojazd przeznaczony do transportu żywych zwierząt musi spełniać określone warunki techniczne? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas badania takiego pojazdu i kiedy pojazd można sklasyfikować z takim przeznaczeniem? Wyjaśnienie tych wątpliwości można znaleźć w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock