Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Zawieszenie pojazdu to zespół elementów mający bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podczas okresowego badania technicznego sprawdzany jest stan połączeń sworzniowych, kulowych czy tulei gumowo-metalowych; a co z amortyzatorami wchodzącymi w skład zawieszenia? Jak i kiedy sprawdza się sprawność tych urządzeń, które mają istotny wpływ na właściwości jezdne pojazdu? Jakie są kryteria dotyczące oceny sprawności tłumienia zawieszenia? Odpowiedzi na te pytania oraz więcej informacji dotyczących badania zawieszenia podano w artykule.

W ostatnim czasie dział techniczny PISKP otrzymuje bardzo wiele zapytań dotyczących badania dodatkowego wynikającego ze szkody istotnej. Warto podkreślić, że nie mówimy tutaj o dodatkowym badaniu „pokolizyjnym”, ale o innym badaniu dodatkowym, które wynika z wprowadzonej przez ubezpieczyciela informacji do CEP o szkodzie istotnej pojazdu. Na podstawie zapisów ustawy „Prawo o ruchu drogowym” właściciel pojazdu ma obowiązek – w przypadku wystąpienia szkody istotnej – wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu, w którym została dokonana naprawa wynikająca z tego faktu. To dodatkowe badanie techniczne nie jest nowym dodatkowym badaniem i funkcjonowało od wielu lat. Niemniej jednak zyskało w ostatnim czasie na popularności za sprawą zmiany przepisów, które weszły w życie od 1 marca 2020 r. Powstał jednak problem polegający na tym, że diagnosta, wykonując np. okresowe badanie techniczne i pobierając dane do identyfikacji pojazdu z CEP, nie do końca jest zorientowany, czy należy wykonać wcześniej dodatkowe badanie techniczne wynikające ze szkody istotnej. W artykule wyjaśniono, jak w takiej sytuacji powinno przebiegać badanie.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy można przeprowadzić badanie techniczne pojazdu, który ma czarne tablice rejestracyjne z białymi literami bez nalepki legalizacyjnej?

Do napisania tego artykułu skłoniła obecna sytuacja za naszą wschodnią granicą. Trwa wojna na Ukrainie. Zgodnie z art. 208 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej w czasie pokoju na urzędy i instytucje państwowe oraz przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, a także osoby fizyczne, może być nałożony obowiązek świadczeń rzeczowych, polegających na oddaniu do używania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony państwa. Zatem, jeśli mowa o rzeczach ruchomych, należy mieć na względzie także użytkowane  pojazdy. Czy zatem oprócz obowiązku osobistego obrony Ojczyzny mogą być nałożone na obywateli, w tym także na przedsiębiorców, dodatkowe obowiązki rzeczowe na czas wojny i pokoju? Odpowiedź w artykule.

Od nowego roku zaostrzono kary za wykroczenia drogowe i stawki mandatów poszły do góry. Jednak w kodeksie wykroczeń, wbrew temu co niektórzy sadzą, nadal nie ma przepisu, który wprost przewidywałby sankcję za poruszanie się pojazdem bez ważnych badań technicznych. Co prawda od nowego roku zmieniła się treść art. 94 kodeksu wykroczeń i karze 1500 złotych podlega, kto prowadzi na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu pojazd pomimo braku dopuszczenia pojazdu do ruchu. Czy jednak dotyczy to braku badania technicznego? Wyjaśnienie można znaleźć w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock