W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jakie akty prawne należy zaktualizować w SKP w związku z ostatnimi zmianami w przepisach?
1 listopada 2022 r. weszły w życie zmiany przepisów, które w znacznym stopniu mają wpływ na przeprowadzanie badań technicznych pojazdów. Rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 7 września 2022 r. wymaga jeszcze szczegółowej analizy, jednak w artykule przedstawiono wstępnie te elementy, które są istotne dla pracy diagnostów w SKP. Omówiono m.in. nowe nazewnictwo usterek, zmiany w sposobie identyfikacji pojazdu, nową usterkę dotyczącą „małych tablic” oraz sposób oceniania systemu eCall (SOS).
W Sejmie trwają prace legislacyjne nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw, który ma wdrożyć dyrektywę 2014/45/UE oraz wprowadzić zmiany do systemu badań technicznych pojazdów. Po wysłuchaniu wystąpień wszystkich klubów i kół poselskich padł wniosek o odrzucenie projektu. Nie zyskał on akceptacji większości sejmowej i został skierowany do prac w Komisji Infrastruktury. Posłowie zdecydowali o powołaniu Podkomisji w celu bardziej szczegółowego przyjrzenia się proponowanym zmianom. Jak wyglądały prace Podkomisji i jakie zmiany wprowadzono w rządowych zapisach – o tym można dowiedzieć się z artykuły Marcina Barankiewicza.
29 września w Warszawie odbył się ogólnopolski protest środowiska SKP. Ponad 60 warszawskich stacji na znak solidaryzmu w czasie trwania protestu nie przeprowadzała badań technicznych. Do protestu w tej formie przyłączyło się również wielu przedsiębiorców z całego kraju. Na forach internetowych pojawiło się jednak bardzo dużo wpisów, w których odradzano tę formę protestu argumentując, że nie jest ona zgodna z prawem i będzie powodowała w konsekwencji zamknięcie przez starostów stacji SKP oraz wydawanie zakazów wykonywania działalności gospodarczej. Czy faktycznie można protestować przeciw braku nowego cennika badań bez narażenia się na konsekwencje w postaci zamknięcia stacji? Wyjaśnienie tego problemu można znaleźć w artykule.
Mercedes właśnie ogłosił, że planowana na 2023 r. nowa Klasa E będzie ostatnim samochodem osobowym tej marki z silnikiem spalinowym. Prawie wszyscy producenci zmieniają teraz swoje strategie, zapowiadając pełną elektryfikację aut w ofertach. Ten trend na nowo ukształtuje rynek OE, zaś w niedalekiej przyszłości zmieni aftermarket, a także rynek usług warsztatowych. O tym, czego się spodziewać i na co branża ma się przygotować, rozmawiano na ostatnim Kongresie Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (relację zamieszczamy obok). Transformacja w kierunku elektromobilności implikuje w nieco dalszej perspektywie zmiany w pracy warsztatów, a w przyszłości także stacji kontroli pojazdów, kiedy trzeba będzie wprowadzić nowe procedury badania. Dlatego już teraz nieco więcej miejsca poświęcamy prezentacji nowych technicznych rozwiązań, jakie mechanicy i elektrycy w warsztatach będą spotykać w hybrydach i e-autach. W tym numerze pokazujemy, jak elektryfikacja napędu pociągnęła za sobą także zmiany w zespołach podwozia (str. 35). Znacznie bliższe są zmiany przepisów dotyczących badań technicznych. Na str. 8 Marcin Barankiewicz omówił działania Komisji Infrastruktury nad projektem zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, a na str. 12 Karol Rytel poddał analizie zmiany w rozporządzeniu dotyczącym zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak