Trudne to do uwierzenia, ale system OBD ma już 35 lat. Obecne pokolenie mechaników nie ma już do czynienia z samochodami bez tego systemu i chyba nie wyobraża sobie, jak można diagnozować usterki, opierając się jedynie na swoim doświadczeniu i wiedzy lub metodą prób i błędów. Historię OBD przypominamy na str. 15. Złącze OBD II jest wymagane przez prawo, aby pomóc w monitorowaniu emisji zanieczyszczeń. Jednak wiele danych, które są wysyłane przez to złącze, nie ma znaczenia dla diagnostyki pojazdów elektrycznych. Powstaje więc pytanie. Czy w nadchodzącej erze elektromobilności elektryki potrzebują OBD? Otóż generalnie pojazdy o tym napędzie nie są zobowiązane do przestrzegania standardu OBD II. Zamiast stosować się do tego standardu, producenci samochodów elektrycznych opracowali własne, zastrzeżone narzędzia skanujące i protokoły, mimo że często nadal pozostawiają złącze OBD. Przykładem są samochody Tesli, gdzie modele S i X mają złącze, ale model 3 już nie. Jeśli gniazda OBD są pozostawiane, to tylko po to, aby tester w SKP mógł odczytać stan poduszki powietrznej, numer VIN i przebieg. Samochody elektryczne będą więc stanowiły problem dla warsztatów przyzwyczajonych do korzystania z tradycyjnego OBD. Skanery używane do pojazdów z silnikiem spalinowym, również w SKP, mogą być mało lub wcale nieprzydatne w przypadku elektryków. Przewiduje się, że w przyszłości OBD może jednak stać się obowiązkowe także dla e-aut. Wtedy służyłyby do diagnozowania ABS i ESP, czy monitorowania stanu akumulatora, a nie do kontroli emisji spalin.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Nowoczesne silniki spalinowe mają rozbudowane układy chłodzenia, które muszą zapewnić wydajne chłodzenie w każdych warunkach pracy oraz przyczynić się do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin. Rozbudowanie układu o kolejne obiegi cieczy chłodzącej oraz wymienniki ciepła wymaga zastosowania dodatkowych podzespołów zapewniających wspomaganie cyrkulacji cieczy. Konstruktorzy zdecydowali się na wprowadzenie pomp o napędzie elektrycznym z uwagi na korzyści, jakie płyną z ich zastosowania. Aby skutecznie można był o serwisować układ chłodzenia współczesnego samochodu, należy mieć wiedzę na temat działania tego typu pomp oraz zapoznać się z procesem ich diagnozowania. W artykule opisano typowe tryby pracy pompy elektrycznej, sposób jej aktywowania oraz zadania, jakie realizują w nowszych wysokoprężnych silnikach koncernu Volkswagena. Na koniec podano wskazówki dotyczące diagnozowania nieprawidłowości związanych z elektryczną pompą wody.
Wraz z wejściem w życie zmiany przepisów dotyczące warunków technicznych pojazdów pojawia się wiele pytań związanych z tym rozporządzeniem. W artykule przedstawiono, co nowego pojawiło się w warunkach technicznych pojazdów w zakresie wymiarów, mas i wyposażenia.
W 2020 r. został rozstrzygnięty przetarg, ogłoszony przez GITD, na dostarczenie do wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego mobilnych stacji diagnostycznych. W artykule omówiono podstawy prawne, które obowiązują w trakcie kontroli drogowej, sposób przeprowadzania kontroli drogowej, elementy pojazdu podlegające kontroli, dokumenty związane z przeprowadzaną kontrolą oraz wyposażenie mobilne stacje kontroli drogowej.
Od 1 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany przepisów dotyczące warunków technicznych pojazdów. Jest to kolejna modyfikacja dotychczasowych obostrzeń w przebudowach pojazdów. Pojawiały się także nowe wytyczne, które w dotychczasowych przepisach nie były uwzględnione. Jednym z nich jest przebudowa samochodu osobowego i specjalnego na ciężarowy, zmiana rodzaju pojazdu ciężarowego na autobus samochodzie, czy przystosowanie pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach. W artykule omówiono nowe zapisy.