Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Procedura badań technicznych w obecnym kształcie obowiązuje już od kilku lat. Ponad cztery lata temu (sierpień 2015 r.) przeprowadzono większe merytoryczne zmiany. Wydawałoby się więc, że po tylu latach nie powinno być już wątpliwości interpretacyjnych, przynajmniej w zasadniczych kwestiach. Okazuje się jednak, że jest inaczej. W dalszym ciągu niektórzy diagności mają problem z dodatkowymi badaniami technicznymi pojazdów sprowadzonych z zagranicy, które jeszcze nie są zarejestrowane na terytorium RP. Jeśli pojazd ma zagraniczne tablice re­jestracyjne; wtedy bez przeszkód można wykonać badanie dodatkowe. Przy jakich badaniach tablice są wymagane i jakie przepisy regulują posiadanie tablic? Odpowiedź w artykule.

Na początku sezonu letniego w SKP zaczynają się pojawiać na badania kolejki turystyczne. Podlegają one sprawdzeniu warunków dodatkowych (dla kolejki turystycznej) oraz tzw. „zmian konstrukcyjnych” (dla pojazdów, które pretendują do tej klasyfikacji przez zmianę rodzaju pojazdu). W artykule podano i omówiono definicję kolejki turystycznej, prawidłowy sposób klasyfikacji, jak również warunki techniczne. Ponadto podano wymagane oznakowanie i wyposażenie dodatkowe kolejki. Na zakończenie zinterpretowano obowiązujący cennik za badanie tego typu pojazdów.

Okresowe badanie techniczne może być jednym z elementów przygotowania motocykla do sezonu – który niebawem się rozpocznie. Dlatego ważne jest wykonanie wszystkich czynności kontrolnych, aby ten pojazd, który jest dopuszczany do ruchu, mógł poruszać się bezpiecznie do kolejnego okresowego badania technicznego. W artykule omówiono krok po kroku wszystkie czynności, jakie należy wykonać podczas okresowego badania motocykla w skp.

W artykule autor zajął się tematem odpowiedzialności diagnosty za stan techniczny pojazdu. To właściciel pojazdu, a nie diagnosta odpowiada za stan samochodu dostarczonego do SKP. To także właściciel pojazdu może wprowadzać w nim zmiany, o których diagnosta nie ma wiedzy. Może się zdarzyć, że te wprowadzone przez użytkownika modyfikacje wpędzą diagnostę w poważne kłopoty. Tak było w opisanej sytuacji przeprowadzenia badania technicznego pojazdu wyposażonego w instalację LPG z ważną legalizacją butli gazowej. W czasie kontroli drogowej stwierdzono jednak brak ważnej legalizacji butli gazowej i przeciw diagnoście zostało wszczęte postępowanie administracyjne w kierunku cofnięcia mu uprawnień. Dlaczego tak się stało? Odpowiedź w numerze.

Jeszcze kilka lat wstecz diagnosta samochodowy nie zaprzątał sobie głowy czymś takim, jak homologacja pojazdu. Co prawda w SKP niektóre elementy pojazdów podlegają weryfikacji pod kątem oznakowania, ale nie odbywa się weryfikacja pojazdu jako takiego pod kątem homologacji. Zresztą było to traktowane jako oczywista rzecz, ponieważ pojazd był już zarejestrowany w Polsce lub innym kraju członkowskim UE. Jeżeli był zarejestrowany poza UE, nie stanowiło to też większego problemu, tym bardziej, że jakaś tabliczka znamionowa na pojeździe była. Ale niestety, jak to w życiu bywa, coś co było oczywiste jeszcze kilka lat temu, teraz już takie oczywiste nie jest. W artykule przeanalizowano przypadek samochodu na badaniu technicznym, który nie ma homologacji UE, na przykładzie modelu Tesla Cybertruck.





Aktualności













SiteLock