Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W artykule autor zajął się tematem odpowiedzialności diagnosty za stan techniczny pojazdu. To właściciel pojazdu, a nie diagnosta odpowiada za stan samochodu dostarczonego do SKP. To także właściciel pojazdu może wprowadzać w nim zmiany, o których diagnosta nie ma wiedzy. Może się zdarzyć, że te wprowadzone przez użytkownika modyfikacje wpędzą diagnostę w poważne kłopoty. Tak było w opisanej sytuacji przeprowadzenia badania technicznego pojazdu wyposażonego w instalację LPG z ważną legalizacją butli gazowej. W czasie kontroli drogowej stwierdzono jednak brak ważnej legalizacji butli gazowej i przeciw diagnoście zostało wszczęte postępowanie administracyjne w kierunku cofnięcia mu uprawnień. Dlaczego tak się stało? Odpowiedź w numerze.

Okresowe badanie techniczne może być jednym z elementów przygotowania motocykla do sezonu – który niebawem się rozpocznie. Dlatego ważne jest wykonanie wszystkich czynności kontrolnych, aby ten pojazd, który jest dopuszczany do ruchu, mógł poruszać się bezpiecznie do kolejnego okresowego badania technicznego. W artykule omówiono krok po kroku wszystkie czynności, jakie należy wykonać podczas okresowego badania motocykla w skp.

Instalacje gazowe cieszą się bardzo dużą popularnością, przede wszystkim ze względu na niski koszt autogazu. Jednak bezpieczne użytkowanie pojazdu wymagają regularnego serwisowania i kontroli tego układu zasilania. Najlepszą okazją do tego jest badanie techniczne pojazdu. techniczne pojazdu. W trakcie okresowego badania diagnosta SKP powinien dokonać sprawdzenia warunków dodatkowych dla pojazdu zasilanego gazem. Od czego należy zacząć badanie, jakie elementy podlegają oględzinom oraz jakie jest ich oznakowanie homologacyjne – odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule. Ponadto opisano procedurę sprawdzania szczelności instalacji gazowej LPG, badania elektrozaworów gazowych i instalacji elektrycznej.

Jeszcze kilka lat wstecz diagnosta samochodowy nie zaprzątał sobie głowy czymś takim, jak homologacja pojazdu. Co prawda w SKP niektóre elementy pojazdów podlegają weryfikacji pod kątem oznakowania, ale nie odbywa się weryfikacja pojazdu jako takiego pod kątem homologacji. Zresztą było to traktowane jako oczywista rzecz, ponieważ pojazd był już zarejestrowany w Polsce lub innym kraju członkowskim UE. Jeżeli był zarejestrowany poza UE, nie stanowiło to też większego problemu, tym bardziej, że jakaś tabliczka znamionowa na pojeździe była. Ale niestety, jak to w życiu bywa, coś co było oczywiste jeszcze kilka lat temu, teraz już takie oczywiste nie jest. W artykule przeanalizowano przypadek samochodu na badaniu technicznym, który nie ma homologacji UE, na przykładzie modelu Tesla Cybertruck.

Diagności, którzy na co dzień w okręgowej stacji kontroli pojazdów wykonują dodatkowe badania techniczne ADR, raczej nie mają problemu z ich wykonaniem, natomiast w przypadku okazjonalnej wizyty tego rodzaju pojazdu, samo słowo „ADR” wywołuje strach i często pojazd jest odsyłany do innej stacji. W artykule przypomniano, na co należy szczególnie zwracać uwagę podczas przeprowadzania dodatkowego badania technicznego ADR. Tego typu badanie nie jest skomplikowane, pod warunkiem, że wiemy: „o co chodzi”.





Aktualności













SiteLock