Od 1 stycznia tego roku cena za badania techniczne została podniesiona średnio o 10%. Taką informację można było przeczytać w prasie, niestety nie w polskiej. Podwyżka opłat miała miejsce w Niemczech, które i tak mają już najwyższe stawki za badania w UE, i wynikała z inflacji w tym kraju. Obecnie średnia cena za badanie połączone z analizą spalin wynosi dla samochodu osobowego od 134 do 145 euro. Ceny różnią się nie tylko w poszczególnych krajach związkowych, ale również między organizacjami wykonującymi badania, jak Dekra, TÜV lub GTÜ, które samodzielnie ustalają ceny i nie muszą sięgać po tak drastyczne metody, jak strajk. Właśnie temat strajku stacji kontroli pojazdów w Warszawie, mającego zwrócić uwagę na rażąco niskie opłaty za badania, zdominował polską prasę w ostatnim tygodniu kwietnia (fot. obok). Jak przebiegły protesty organizowane w dniu 26 kwietnia przez PISKP i czy się udały, informujemy w artykule Marcina Barankiewicza na str. 7. Ważne jest, że akcja rozlała się także poza stolicę, co pokazuje dużą determinację środowiska. Organizowane do tej pory protesty uliczne, wysyłanie pism i petycji, czy składanie przez posłów interpelacji poselskich nic nie dało. Dlatego niewykluczone jest kontynuowanie podobnych akcji strajkowych w przyszłości, tym razem obejmujących cały kraj. Czy takie działania mają sens, piszemy w artykule Rafała Szczerbickiego na str. 10. W tym miejscu dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom i diagnostom za aktywne przyłączenie się do protestu i życzymy bardziej optymistycznych dla branży nagłówków prasy.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Jednym z najczęściej spotykanych rozwiązań dotyczących ciągnięcia przyczepy jest zastosowanie mechanicznych elementów sprzęgających, jakimi są zaczepy kulowe i głowice zaczepowe. W artykule przedstawiono praktyczne aspekty sprawdzania tego typu urządzeń sprzęgających oraz podano kilka przydatnych informacji dotyczących przepisów międzynarodowych, których nie znajdzie się w rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Omówiono również sposób ustalania, czy dany pojazd może ciągnąć jakąkolwiek przyczepę.
W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy pozwolenie czasowe jest ważne po upływie jego terminu?
Badanie dodatkowe autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, jest wykonywane w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jest to badanie niezależne od badania okresowego wpisywanego do dowodu rejestracyjnego i termin jednego nie ma wpływu na termin drugiego. Analizując zapisy prawne jednak widzimy, że diagnosta przy wykonywaniu badania dodatkowego jest zobowiązany do wykonania niektórych czynności zarezerwowanych dla badania okresowego. W artykule omówiono pełen zakres czynności przy dodatkowym badaniu autobusu.
W roku 2017 Trybunał Konstytucyjny postanowił o umorzeniu postępowania w sprawie zgodności art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” z konstytucją, odmawiając jednocześnie odpowiedzi na pytanie: czy przepisy dotyczące odpowiedzialności zawodowej są zgodne z ustawą zasadniczą? Na wiele lat wywołało to negatywny skutek w postaci tego, że sądy administracyjne powszechnie uznały zgodność przepisów z zasadami demokratycznego państwa prawa. Obecnie w TK znalazła się kolejna skarga w tej sprawie. Pojawiła się więc szansa na to, że obecne przepisy art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” okażą się niezgodne z naszym porządkiem prawnym. Całe środowisko diagnostów czeka od wielu lat na takie orzeczenie. Jeśli wyrok Trybunału Konstytucyjnego będzie korzystny, pojawi się szansa zakończenia analogicznych spraw diagnostów w sposób dla nich korzystny, albowiem może „odpaść” podstawa prawna ich odpowiedzialności. Więcej informacji na ten temat w artykule.