Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Od 1 stycznia tego roku cena za  badania techniczne została podniesiona średnio o 10%. Taką informację  można było przeczytać w prasie, niestety nie w polskiej. Podwyżka opłat  miała miejsce w Niemczech, które  i tak mają już najwyższe stawki za  badania w UE, i wynikała z inflacji  w tym kraju. Obecnie średnia cena za  badanie połączone z analizą spalin  wynosi dla samochodu osobowego  od 134 do 145 euro. Ceny różnią się  nie tylko w poszczególnych krajach  związkowych, ale również między  organizacjami wykonującymi badania, jak Dekra, TÜV lub GTÜ, które  samodzielnie ustalają ceny i nie muszą sięgać po tak drastyczne metody,  jak strajk. Właśnie temat strajku stacji kontroli pojazdów w Warszawie,  mającego zwrócić uwagę na rażąco  niskie opłaty za badania, zdominował polską prasę w ostatnim tygodniu  kwietnia (fot. obok). Jak przebiegły  protesty organizowane w dniu 26  kwietnia przez PISKP i czy się udały, informujemy w artykule Marcina  Barankiewicza na str. 7. Ważne jest,  że akcja rozlała się także poza stolicę,  co pokazuje dużą determinację środowiska. Organizowane do tej pory protesty uliczne, wysyłanie pism i petycji,  czy składanie przez posłów interpelacji poselskich nic nie dało. Dlatego  niewykluczone jest kontynuowanie  podobnych akcji strajkowych w przyszłości, tym razem obejmujących cały  kraj. Czy takie działania mają sens,  piszemy w artykule Rafała Szczerbickiego na str. 10. W tym miejscu dziękujemy wszystkim przedsiębiorcom  i diagnostom za aktywne przyłączenie się do protestu i życzymy bardziej  optymistycznych dla branży nagłówków prasy.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Jednym z najczęściej spotykanych rozwiązań dotyczących ciągnięcia przyczepy jest zastosowanie mechanicznych elementów sprzęgających, jakimi są zaczepy kulowe i głowice zaczepowe. W artykule przedstawiono praktyczne aspekty sprawdzania tego typu urządzeń sprzęgających oraz podano kilka przydatnych informacji dotyczących przepisów międzynarodowych, których nie znajdzie się w rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Omówiono również sposób ustalania, czy dany pojazd może ciągnąć jakąkolwiek przyczepę.

W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy pozwolenie czasowe jest ważne po upływie jego terminu?

Badanie dodatkowe autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, jest wykonywane w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jest to badanie niezależne od badania okresowego wpisywanego do dowodu rejestracyjnego i termin jednego nie ma wpływu na termin drugiego. Analizując zapisy prawne jednak widzimy, że diagnosta przy wykonywaniu badania dodatkowego jest zobowiązany do wykonania niektórych czynności zarezerwowanych dla badania okresowego. W artykule omówiono pełen zakres czynności przy dodatkowym badaniu autobusu.

W roku 2017 Trybunał Konstytucyjny postanowił o umorzeniu postępowania w sprawie zgodności art. 84 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” z konstytucją, odmawiając jednocześnie odpowiedzi na pytanie: czy przepisy dotyczące odpowiedzialności zawodowej są zgodne z ustawą zasadniczą? Na wiele lat wywołało to negatywny skutek w postaci tego, że sądy administracyjne powszechnie uznały zgodność przepisów z zasadami demokratycznego państwa prawa. Obecnie w TK znalazła się kolejna skarga w tej sprawie. Pojawiła się więc szansa na to, że obecne przepisy art. 84 ust. 3 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” okażą się niezgodne z naszym porządkiem prawnym. Całe środowisko diagnostów czeka od wielu lat na takie orzeczenie. Jeśli wyrok Trybunału Konstytucyjnego będzie korzystny, pojawi się szansa zakończenia analogicznych spraw diagnostów w sposób dla nich korzystny, albowiem może „odpaść” podstawa prawna ich odpowiedzialności. Więcej informacji na ten temat w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock