Numer 6/2009
- Szczegóły
- Marcin Barankiewicz
- Kategoria: Numer 6/2009
Czy jednak każdy quad spełnia wymagania techniczne przewidziane dla tej kategorii pojazdów? Na rynku dostępna jest szeroka gama wszędołazów o różnej masie, pojemności silnika i mocy, tylko niewielka część tych pojazdów ma homologację, która jest jedną z podstaw do rejestracji pojazdów, co uprawnia do poruszania się po drogach publicznych. Quady to pojazdy czterokołowe, zatem powinny spełniać także warunki określone w rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 28 lipca 2005. Jakie to warunki oraz jak kwalifikować quada jako inny pojazd samochodowy? Wyjaśnienia w artykule.
- Szczegóły
- Sylwester Murawski
- Kategoria: Numer 6/2009
Jeżeli proponowane zmiany wejdą w życie, a wszystko wskazuje na to, że tak będzie, to powstaną dwa rodzaje stacji: stacje podstawowe do 3,5 t dmc i stacje okręgowe wykonujące wszystkie badania.
Istota zmian polega na znacznym poszerzeniu zakresu badań technicznych w stacjach podstawowych, które - poza zastrzeżonymi wyjątkami przypisanymi do czynności kontrolnych stacji okręgowych - będą wykonywały wszystkie badania techniczne ograniczone tylko dopuszczalną masą całkowitą pojazdu.
Bardzo ważny, a w wielu przypadkach decydujący o istnieniu stacji podstawowej, jest zapis zawarty w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. c dotyczący badania przyczep. Proszę zwrócić uwagę, że pozostawiono tu dowolność dopuszczającą badanie tych pojazdów na stacjach spełniających wymagania odnoszące się do długości stanowiska kontrolnego, jednocześnie zezwalając na dalsze funkcjonowanie stacji nie mogących wykonywać tych badań ze względu na wielkość obiektu.
Bardzo często w centrach miast usytuowane są stacje, które nie mogą już wydłużyć stanowiska kontrolnego. Bezwzględny wymóg badania przyczep na tych stacjach byłby powodem ich likwidacji, na co zwracała uwagę Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. Na szczęście nasza argumentacja była skuteczna.
W związku z tym, że stacje podstawowe nie będą mogły wykonywać badań pojazdów przekraczających 3,5 t dmc, powstała konieczność przebudowy stacji, które nie będąc stacjami okręgowymi badania takie wykonywały. Przebudowa taka może iść w kierunku stacji okręgowej lub podstawowej.
Doposażenie stacji w celu spełnienia wymagań odnośnie zmian zawartych w projekcie ustawy zabezpiecza się długim okresem przejściowym - do 31 grudnia 2015 roku.
Doposażenie może następować stopniowo i nie ma wymogu uczynienia tego jednym krokiem, powodującym znaczne obciążenia finansowe.
Większość przedsiębiorców od dawna oczekuje na wprowadzenie proponowanych zmian w życie. Przestanie w końcu funkcjonować struktura wymuszająca budowę stacji okręgowych w miejscach, gdzie nie ma żadnego zapotrzebowania na stacje obsługujące ciężkie pojazdy.
Oczywiście zakres proponowanych zmian ustawowych dotyczący funkcjonowania stacji kontroli pojazdów jest znacznie szerszy i odnosi się do samych badań technicznych, ich czasu ważności czy nowych określeń klasyfikacyjnych i zakresu czynności kontrolnych. Zagadnienia te będą omówione w kolejnych artykułach.
- Szczegóły
- Marek Staszewski
- Kategoria: Numer 6/2009
Rozwój konstrukcji układów zasilania silników wysokoprężnych wskazuje na to, że rozdzielaczowe pompy wtryskowe nie mają już przyszłości w epoce systemów Common Rail. Jednak obserwując rynek używanych pojazdów należy stwierdzić, że upłynie jeszcze dużo czasu zanim silniki Diesla z pompami rozdzielaczowymi trafią na złom. Od momentu wprowadzenia do napędu pojazdów zdarzają się ich usterki. W artykule zamieszczono najczęściej występujące usterki pomp VP oraz przykładowe ilustracje uszkodzonych elementów.
- Szczegóły
- Stanisław Mikołaj Słupski
- Kategoria: Numer 6/2009
Mamy nowoczesny warsztat, dobre skanery, oscyloskopy, schematy elektryczne, wieloletnie doświadczenia i… problemy z nowszymi samochodami. Przykładem może być poszukiwanie usterki w układach elektronicznych, kiedy samochód nie uczestniczył w kolizji drogowej i nie ma zamontowanych dodatkowych urządzeń, które mogą zakłócać pracę w magistralach przysyłających informacje cyfrowe. Nie wszystkim informacjom podawanym przez elektroniczne moduły możemy wierzyć do końca. Moduł stwierdza, że wysyła sygnał, a w rzeczywistości sygnał nie wychodzi na zewnątrz. Czasami moduły okłamują, instalacja wprowadza przekłamania, powstają zakłócenia, zupełnie inne elementy nie związane z danym tematem są na tyle uszkodzone, że zwierają sygnał do masy. W artykule autor przytacza przykłady fałszywych informacji uzyskiwanych z modułów sterujących.
- Szczegóły
- Ignacy Horowski
- Kategoria: Numer 6/2009
Autor przedstawia problem stosowania niewłaściwych olejów do silników wyposażonych w pompowtryskiwacze. Niewłaściwy dobór oleju może w silnikach wyposażonych w filtr cząsteczek stałych powodować zatkanie kanałów filtra i w efekcie uszkodzenie układu wtryskowego.