- Szczegóły
- Sylwester Murawski
- Kategoria: Numer 6/2009
Jeżeli proponowane zmiany wejdą w życie, a wszystko wskazuje na to, że tak będzie, to powstaną dwa rodzaje stacji: stacje podstawowe do 3,5 t dmc i stacje okręgowe wykonujące wszystkie badania.
Istota zmian polega na znacznym poszerzeniu zakresu badań technicznych w stacjach podstawowych, które - poza zastrzeżonymi wyjątkami przypisanymi do czynności kontrolnych stacji okręgowych - będą wykonywały wszystkie badania techniczne ograniczone tylko dopuszczalną masą całkowitą pojazdu.
Bardzo ważny, a w wielu przypadkach decydujący o istnieniu stacji podstawowej, jest zapis zawarty w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. c dotyczący badania przyczep. Proszę zwrócić uwagę, że pozostawiono tu dowolność dopuszczającą badanie tych pojazdów na stacjach spełniających wymagania odnoszące się do długości stanowiska kontrolnego, jednocześnie zezwalając na dalsze funkcjonowanie stacji nie mogących wykonywać tych badań ze względu na wielkość obiektu.
Bardzo często w centrach miast usytuowane są stacje, które nie mogą już wydłużyć stanowiska kontrolnego. Bezwzględny wymóg badania przyczep na tych stacjach byłby powodem ich likwidacji, na co zwracała uwagę Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. Na szczęście nasza argumentacja była skuteczna.
W związku z tym, że stacje podstawowe nie będą mogły wykonywać badań pojazdów przekraczających 3,5 t dmc, powstała konieczność przebudowy stacji, które nie będąc stacjami okręgowymi badania takie wykonywały. Przebudowa taka może iść w kierunku stacji okręgowej lub podstawowej.
Doposażenie stacji w celu spełnienia wymagań odnośnie zmian zawartych w projekcie ustawy zabezpiecza się długim okresem przejściowym - do 31 grudnia 2015 roku.
Doposażenie może następować stopniowo i nie ma wymogu uczynienia tego jednym krokiem, powodującym znaczne obciążenia finansowe.
Większość przedsiębiorców od dawna oczekuje na wprowadzenie proponowanych zmian w życie. Przestanie w końcu funkcjonować struktura wymuszająca budowę stacji okręgowych w miejscach, gdzie nie ma żadnego zapotrzebowania na stacje obsługujące ciężkie pojazdy.
Oczywiście zakres proponowanych zmian ustawowych dotyczący funkcjonowania stacji kontroli pojazdów jest znacznie szerszy i odnosi się do samych badań technicznych, ich czasu ważności czy nowych określeń klasyfikacyjnych i zakresu czynności kontrolnych. Zagadnienia te będą omówione w kolejnych artykułach.