Numer 9/2010
- Szczegóły
- Jerzy R. Bogdański
- Kategoria: Numer 9/2010
Hamowania podwoziowa jest przedmiotem „pożądania” wielu warsztatów zajmujących się szeroko rozumianym tuningiem samochodów, w którym doszukują się one często „magicznych” właściwości umożliwiających osiągnięcie najwyższego poziomu wtajemniczenia w trudne i złożone zagadnienia „strojenia samochodu”. Dyskusje i rozważania, prowadzone często na bardzo zróżnicowanym poziomie, mają niekiedy negatywny wpływ na wiele zagadnień związanych z poruszaną problematyką i stają się źródłem „półprawd” lub tzw. prawd obiegowych. W artykule przedstawiono problematykę związaną z badaniem pojazdu na hamowni podwoziowej.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 9/2010
W poprzednim odcinku serii artykułów poświęconych problematyce identyfikacji pojazdów samochodowych przedstawiono ogólne zasady znakowania oraz strukturę numeru VIN. W tym artykule omówiono metody znakowania identyfikacyjnego dla wybranych marek pojazdów: wybijanie (ręczne, mechaniczne i punktowe), wypalanie (techniką elektroiskrową i techniką laserową), wytłaczanie, frezowanie i dłutowanie (aktualnie w BMW, Mercedes, Audi, VW).
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 9/2010
Opony typu Run-Flat stają się coraz bardziej popularne. Stanowią standardowe wyposażenie samochodów i to nie tylko klasy premium. Nazwą Run-Flat (w skrócie RFT) określamy opony posiadające specjalną konstrukcję, która umożliwia kontynuację jazdy mimo utraty powietrza (patrz ramka). Niestety, nie wszyscy wiedzą, że ich montaż i demontaż wymaga zachowania określonych warunków oraz użycia większych sił, a więc i odpowiedniego sprzętu. W artykule zaprezentowano procedurę wymiany opony RFT oraz niskoprofilowej UHP, a w następnym numerze zostaną przedstawione urządzenia zalecane do ich serwisowania.
- Szczegóły
- Ryszard Hołownia
- Kategoria: Numer 9/2010
W 1994r. Jerzy Rydzewski w przedmowie do książki pt. „Pomiary oscyloskopowe” napisał: „Za wcześnie jest jeszcze na ogłoszenie końca oscyloskopów analogowych”. Podobnie można sformułować następującą tezę: „Za wcześnie jest jeszcze na ogłoszenie końca oscyloskopów jednokanałowych w zastosowaniach samochodowych”. Mamy nadzieję, że artykuł pomoże wydłużyć okres korzystania z tych dotychczas zakupionych oscyloskopów.
- Szczegóły
- Marcin Barankiewicz
- Kategoria: Numer 9/2010
Bardzo często muzykę słychać w warsztacie samochodowym, gdzie dokonuje się obsługi i naprawy pojazdów. Wiadomo, że piosenki oraz inne utwory muzyczne są objęte prawami autorskimi. Za odtwarzanie jakiegoś utworu jego twórcy należy się wynagrodzenie. W związku z tym rodzi się zasadnicze pytanie, czy odtwarzanie muzyki w serwisie niesie ze sobą jakieś koszty dla właściciela zakładu?