Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Od początku tego roku niemieckie warsztaty dopuszczone do wykonywania analizy spalin w ramach badania technicznego samochodów muszą mieć akredytację zgodną z normą ISO 17020. Jest to w ostatnim czasie kolejna zmiana w organizacji badań w Niemczech. Jakie warunki musi spełniać warsztat, aby uzyskać akredytację? Dlaczego trwająca reorganizacja badań technicznych pojazdów w Niemczech powoduje niezadowolenie wśród warsztatów? Odpowiedź na pytania można znaleźć w artykule.

Zgodnie z procedurą diagnosta SKP, wykonu­jąc czynności okresowego badania technicznego, ocenia stan techniczny wyłącznie poprzez oględziny amortyza­torów pod kątem wycieków, uszkodzenia, jak i pewności mocowania. Zatem nie ma mowy o użyciu urządzenia do pomiaru skuteczności tłumienia drgań zawieszenia. To urządzenie jest wykorzystywane do niektórych badań dodatkowych, w głównej mierze do badania tzw. „powy­padkowego”. Jakie metody stosuje się podczas badania amortyza­torów w SKP? Kiedy wynik badania jest pozytywny, a kiedy negatywny? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Badanie dodatkowe autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, jest wykonywane w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Jest to badanie niezależne od badania okresowego wpisywanego do dowodu rejestracyjnego i termin jednego nie ma wpływu na termin drugiego. Analizując zapisy prawne jednak widzimy, że diagnosta przy wykonywaniu badania dodatkowego jest zobowiązany do wykonania niektórych czynności zarezerwowanych dla badania okresowego. W artykule omówiono pełen zakres czynności przy dodatkowym badaniu autobusu.

Wzorem artykułu z nr. 3/2023 „Serwisu Motoryzacyjnego”, w którym autor poruszył zagadnienia związane z praktycznym sprawdzeniem motocykli i motorowerów, tym razem tematem jest kontrola ciągników rolniczych. W artykule przedstawiono zasadnicze różnice w wyposażeniu między ciągnikami rolniczymi a samochodami osobowymi, czy ciężarówkami, wynikającymi z faktu, że ciągnik rolniczy nie jest pojazdem samochodowym. Zamieszczono również listę kontrolną sprawdzania stanu technicznego ciągnika rolniczego, którą można powielić i wykorzystywać na co dzień w SKP.

Badanie autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, wykonuje się organoleptycznie i polega na sprawdzeniu dodatkowych warunków technicznych w pojeździe oraz weryfikacji dokumentów. Autor omawia poszczególne czynności badania wynikające z  zakresu określonego w rozporządzeniu. Osobno został przeanalizowany przypadek badania autobusów turystycznych, przebudowanych na bazie Mercedesa Sprintera, w których fizycznie nie ma zamontowanego zwalniacza.

Karol Rytel





Aktualności













SiteLock