Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W dalszym ciągu obowiązują przepisy określające definicje rodzajów nadwozia. Jest to norma ISO 3833:1977. Odnośniki do tej normy znajdują się w obowiązującej dyrektywie dotyczącej homologacji pojazdów 2018/0858. Zdecydowana większość pojazdów jest homologowana wg jeszcze starszej dyrektywy, której odpowiednikiem w Polsce jest norma z roku 1989.  Jednak producenci pojazdów niewiele przejmują się oficjalną nomenklaturą i tworzą własny świat definicji nadwozi. Do celów marketingowych łączy się cechy dwóch lub trzech rodzajów nadwozi, nawet jeżeli z punktu widzenia ich pierwotnego przeznaczenia wykluczają się nawzajem. W artykule zebrano nazewnictwo, jakie stosują obecnie producenci pojazdów, co właściwie oznacza i jakie są trendy na rynku.

Badania techniczne pojazdów obejmują nie tylko takie układy, jak hamulcowy i zawieszenia, oświetlenie czy emisję spalin, ale również sprawdzenie prawidłowości oznakowania tych pojazdów zgodnie z przepisami. Dzięki temu inni użytkownicy drogi wiedzą, z jakim pojazdem mają do czynienia. W artykule przedstawione są przypadki, w których najczęściej dochodzi do nieprawidłowości.

W Sejmie trwają w tym zakresie prace zmierzające do przymuszenia  kierowców do rejestracji zakupionego pojazdu. Nowe zmiany w prawie „przyklejono” do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Projekt zawiera także inne zmiany, które bardziej szczegółowo omówiono w artykule.

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Zadaniem diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Jakie warunki muszą spełniać opony? Co znaczą oznakowania umieszczone na oponach? W jakie opony pojazd nie może być wyposażony? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w artykule.

Środowiska rolnicze od dawna apelowały o dopuszczenie możliwości przeprowadzania badań technicznych ciągników rolniczych oraz przyczep rolniczych poza stacją kontroli pojazdów. Dotyczy to przede wszystkim pojazdów powyżej 3,5 t dmc, których badanie można wykonać jedynie w okręgowej stacji kontroli pojazdów. Rolnicy wskazują, że bardzo często stacje te są dale-ko od ich gospodarstw. Dojazd do nich jest czasochłonny, a także kosztowny, biorąc pod uwagę ilość potrzebnego paliwa. Temat był omawiany 1 2018 r. i powrócił teraz przy okazji procedowania w Sejmie projektu ustawy o zmianie ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. W artykule przedstawiono proponowane zmiany.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock