W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Właściciel pojazdu 3-osiowego z zabudową typu kontener zdecydował się na jego przebudowanie na pomoc drogową. Jaki powinien być maksymalny zwis tylny od ostatniej osi w pojeździe, który przeszedł zmiany konstrukcyjne?
W czasie pandemii COVID-19 pracodawcy do tej pory nie otrzymali żadnych narzędzi prawnych w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa. Nie wszyscy mogą wykonywać pracę tylko zdalnie. Od kilku miesięcy w sejmie pojawiają się nowe projekty uregulowań ustawowych w tym zakresie. W artykule omówiono najnowszy projekt, który ma duże szanse stać się powszechnie obowiązującym prawem. Jego celem jest wprowadzenie planowanych rozwiązań umożliwiających pracownikom nieodpłatne wykonywanie testów diagnostycznych, jak również pozwalających pracodawcom żądać od pracowników podawania informacji o posiadaniu negatywnego wyniku testu diagnostycznego w kierunku SARS CoV 2. Więcej informacji na ten temat w artykule.
Spotkanie prasowe, o którym piszemy obok, było kolejną inicjatywą branży związanej z badaniami technicznymi, nie tyle pokazującą pilną potrzebę zmian opłat, co głosem wołającego na puszczy. Wszystkie działania pozostają od wielu lat nieskuteczne. Na apele w sprawie uaktualnienia cennika Ministerstwo Infrastruktury odpowiada, że prowadzenie stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną. Przedsiębiorca musi spełniać szereg wymogów prawnych, a także akceptować warunki prowadzenia tej działalności, w tym wysokość opłat określoną w rozporządzeniu. Powstaje więc paradoks. Z jednej strony istotą prowadzenia każdej działalności jest osiąganie zysku, z drugiej strony państwo blokuje osiąganie tego zysku, trzymając rękę na przychodach. A przecież przedsiębiorca powinien mieć taki dochód, żeby zapewniał mu pokrycie kosztów, zysk, a także możliwość odłożenia środków na naprawy wyposażenia, czy zakup nowych urządzeń, np. podnośników pod pojazdy elektryczne. Sytuacja staje się dramatyczna, ponieważ grozi zamykaniem stacji. Już teraz właściciele stacji wyłączają dla oszczędności ich ogrzewanie, a w telefonach kierowanych do Izby i do redakcji otwarcie deklarują sięgnięcie do rozwiązania ostatecznego, czyli strajkowania. Na pytanie postawione podczas spotkania: „Czy branży grozi załamanie?”, odpowiedź jest tylko jedna: tak. Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury na petycję środowiska i komentarz do niej Marcina Barankiewicza, prezesa PISKP, przedstawiamy na str. 9.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów otrzymała odpowiedź na petycję w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Petycja była skierowana do premiera Mateusza Morawieckiego i została złożona w KRPM w trakcie protestu, który odbył się 18 listopada 2021 r. w Warszawie. W artykule został zamieszczony tekst odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury, która nie jest zgodna z oczekiwaniami środowiska, oraz komentarz do niej Marcina Barankiewicza, prezesa PISKP.
W stałej rubryce odpowiedź na pytanie: Czy do zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym trzeba wpisywać kategorię homologacyjną pojazdu?