Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 12/2013

Na naszych drogach pojawiły się ostatnio pojazdy, np. VW Passat, Touareg, Mercedes Klasa S, o zaawansowanych systemach oświetleniowych, charakteryzujących się ciągłym światłem drogowym i pionową granicą między świateł i cieniem. Ten rodzaj świateł zapewnia duże bezpieczeństwo jazdy nocą, jednak w przypadku złego ustawienia reflektorów stwarza zagrożenie oślepianiem innych uczestników ruchu drogowego. Czy ich regulacja jest możliwa w warunkach przeciętnego warsztatu mechanicznego? Czy diagnosta w SKP jest   w stanie stwierdzić ich poprawne ustawienie? Odpowiedź w artykule.

Wstęp - Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Mechanika pojazdowa

Technika samochodowa

Rynek

  • Telematyką po kieszeni
  • Nowe opony na rynku

W serwisie

  • Fiat 500 1.3D Multijet (09.2007÷09.2010)

Zakres badania samochodu w SKP obejmuje wiele czynności, w tym sprawdzenie działania żarówek oraz ustawienia reflektorów. Mogłoby się wydawać, że jest to jedna z najprostszych do przeprowadzenia części badania. Nic bardziej mylnego, a to za sprawą rozwoju techniki motoryzacyjnej. Do tej pory istniał jasny podział na światła mijania i drogowe. Postęp w dziedzinie oświetlenia sprawił, że pojawiły się jeszcze inne rozwiązania, poprawiające jakość oświetlenia drogi, jak np. systemy adaptacyjne, dostosowujące w sposób automatyczny wiązki światła do zmiennych warunków. W warunkach SKP nie można zweryfikować, czy odpowiednie tryby świateł mijania systemu adaptacyjnego działają prawidłowo. Taka sama sytuacja jest ze światłami doświetlającymi zakręty, czy przygaszanymi światłami dziennymi. Podobnie w SKP nie da się obecnie sprawdzić nowego systemu asystenta świateł drogowych z pionową granicą światłocienia. System bowiem aktywuje się tylko w czasie jazdy. W artykule na str. 22 opisujemy działanie systemu i podpowiadamy, jak na postoju można sprawdzić i wyregulować światła. Uprzedzając wyjaśniam, że nie jest to prosta czynność. Jeszcze inny problem związany z nowoczesnym oświetleniem omawia Krzysztof Cieślak w artykule na str. 25. Do niedawna ksenonom w autach obowiązkowo towarzyszyły spryskiwacze i układy samopoziomowania. Dziś producenci tłumaczą, że nie są one potrzebne, i rezygnują z nich jako stałego wyposażenia. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób diagnosta ma rozpoznać tego typu ksenony w badanym pojeździe. Producenci pojazdów nie ujawniają takich danych. Zapraszając do lektury numeru, pozostaje mi życzyć pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w nadchodzącym roku.

 

W dniu 11 czerwca tego roku minister finansów złożył do Komisji Europejskiej wniosek o derogację dla Polski, która ma spowodować ustanowienie ponownego ograniczenia możliwości odliczenia pełnego VAT od samochodów firmowych. We wniosku wskazano, że ograniczenie to miałoby zastosowanie do pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane zarówno do celów prywatnych, jak i do prowadzonej działalności gospodarczej i wydatków związanych z tymi pojazdami w terminie od 2014 do 2018 r. Jakie zasady odliczania VAT zostały utrzymane, a na jakie zmiany można będzie liczyć? Odpowiedź w numerze.





Aktualności













SiteLock