- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 12/2013
Zakres badania samochodu w SKP obejmuje wiele czynności, w tym sprawdzenie działania żarówek oraz ustawienia reflektorów. Mogłoby się wydawać, że jest to jedna z najprostszych do przeprowadzenia części badania. Nic bardziej mylnego, a to za sprawą rozwoju techniki motoryzacyjnej. Do tej pory istniał jasny podział na światła mijania i drogowe. Postęp w dziedzinie oświetlenia sprawił, że pojawiły się jeszcze inne rozwiązania, poprawiające jakość oświetlenia drogi, jak np. systemy adaptacyjne, dostosowujące w sposób automatyczny wiązki światła do zmiennych warunków. W warunkach SKP nie można zweryfikować, czy odpowiednie tryby świateł mijania systemu adaptacyjnego działają prawidłowo. Taka sama sytuacja jest ze światłami doświetlającymi zakręty, czy przygaszanymi światłami dziennymi. Podobnie w SKP nie da się obecnie sprawdzić nowego systemu asystenta świateł drogowych z pionową granicą światłocienia. System bowiem aktywuje się tylko w czasie jazdy. W artykule na str. 22 opisujemy działanie systemu i podpowiadamy, jak na postoju można sprawdzić i wyregulować światła. Uprzedzając wyjaśniam, że nie jest to prosta czynność. Jeszcze inny problem związany z nowoczesnym oświetleniem omawia Krzysztof Cieślak w artykule na str. 25. Do niedawna ksenonom w autach obowiązkowo towarzyszyły spryskiwacze i układy samopoziomowania. Dziś producenci tłumaczą, że nie są one potrzebne, i rezygnują z nich jako stałego wyposażenia. Nie wiadomo jednak, w jaki sposób diagnosta ma rozpoznać tego typu ksenony w badanym pojeździe. Producenci pojazdów nie ujawniają takich danych. Zapraszając do lektury numeru, pozostaje mi życzyć pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w nadchodzącym roku.