Numer 12/2009
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 12/2009
„Droga do sukcesu w niepewnej przyszłości” - pod takim hasłem odbyła się w dniach 23 i 24 listopada w Warszawie 4. Konwencja Polskich Dealerów Samochodów organizowana przez Polską Izbę Motoryzacji. Coroczne spotkanie branży dealerskiej to okazja do podsumowań wyników sprzedaży, analiz rynkowych i prognoz na przyszłość. Uroczystego otwarcia konferencji dokonała wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska, która powiedziała m.in., że „Przemysł motoryzacyjny, na który składają się zarówno produkcja samochodów, jak i branża dealerska, odgrywa znaczącą rolę w polskiej gospodarce, dlatego w rządowym pakiecie antykryzysowych działań przygotowaliśmy rozwiązania również dla tego sektora. (…) Aby wesprzeć polski biznes i poprawić dostęp do finansowania jego działalności zaproponowaliśmy m.in. system gwarancji, pożyczek i kredytów. Mam nadzieję, że wpłynie on pozytywnie na rozwój firm, a w konsekwencji wzrost sprzedaży aut w naszym kraju”. Gośćmi Konwencji byli krajowi i zagraniczni przedstawiciele branży oraz rynkowi eksperci. W programie były wystąpienia podsumowujące ostatnie 15 lat krajowej sprzedaży nowych aut i sesje warsztatowe, poświęcone m.in. sprzedaży samochodów na aukcjach internetowych, redukcji odpadów i lokalizacji magazynów części. Uczestnicy Konwencji dyskutowali na temat działań stowarzyszeń dealerskich, praktykowania różnych modeli biznesowych i negocjacji warunków umów z importerami. W tym roku po raz pierwszy zorganizowano pod patronatem naszej redakcji panel warsztatowy skierowany do kierowników serwisów. Bardzo interesujące prelekcje wygłosili m.in. Krzysztof Podhorodecki z Akzo Nobel „Rentowny serwis blacharsko-lakierniczy - trzeci filar sukcesu”, Mirosław Baściuk z Fund Eko „Odpady z serwisu - jak zminimalizować koszty odbioru odpadów” oraz Jacek Mandosik z MAHA Polska - „MAHA Polska rozwiązania dla nowoczesnych serwisów i stacji kontroli pojazdów”. IV Konwencja Polskich Dealerów Samochodowych to również opublikowanie listy 50 największych dealerów oraz ogłoszenie wyników konkursów. Podczas uroczystej gali zostały wręczone tytuły w konkursie Auto Salon 2008 dla najlepszego obiektu dealersko-serwisowego w Polsce.
- Szczegóły
- Kazimierz Zbylut
- Kategoria: Numer 12/2009
Dobiega końca rok 2009, który dla Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów oraz całego środowiska zajmującego się kontrolą techniczną pojazdów był rokiem szczególnym. Izba obchodziła jubileusz 5-lecia swojej działalności, a całe środowisko związane z kontrolą techniczną pojazdów oczekiwało niecierpliwie na dobre rozwiązania prawne regulujące tę sferę działalności gospodarczej. Trzeba uczciwie przyznać, że tylko niewielka część oczekiwanych przez środowisko dobrych rozwiązań znalazła swoje urzeczywistnienie w zmieniającym się prawie. Mam tu na myśli przede wszystkim nowy podział stacji, nowe badania techniczne, nowe zakresy badań technicznych dla poszczególnych rodzajów stacji czy dość długi okres dostosowawczy dla stacji nie spełniających wymagań ustawy. Lista zjawisk negatywnych czy też pozostawionych rozwiązań prawnych niekorzystnych dla środowiska jest znacznie dłuższa. Likwidacja pierwszych badań technicznych pojazdów importowanych, które mogły z powodzeniem funkcjonować w stanie zmodyfikowanym do dziś, brak nowych regulacji w zakresie opłat za badania techniczne pojazdów, rozporządzenie w sprawie procedury przeprowadzania badań technicznych, które nie da się określić inaczej jak „bublem” prawnym, to tylko najważniejsze zjawiska dotykające w sposób bolesny stacji kontroli pojazdów. Omawiałem to na spotkaniach szkoleniowych organizowanych przez PISKP, przestrzegając przed dryfowaniem rozbitego środowiska w kierunku jego dalszej degradacji. Wielu te ostrzeżenia potraktowało poważnie, ale zbyt wielu nadal bagatelizuje sprawę, przyglądając się z boku, jak postępuje marginalizacja środowiska. To prawda, że nie jesteśmy bez grzechu. Raport NIK, mimo iż dotyczy nadzoru starostw, beznamiętnie obnaża słabe strony naszego środowiska: nierzetelność badań, poświadczanie nieprawdy, czasem cwaniactwo, albo bezradność wobec niejasnego prawa. Te wady i słabości decydują bardzo często o negatywnej opinii wobec stacji kontroli pojazdów i samych diagnostów, a co najgorsze spychają nas w obszar nazywany patologią. Musimy jak najszybciej podjąć wspólne działania, które zmienią oblicze środowiska zajmującego się techniczną kontrolą pojazdów. Jak to zrobić? To trudne pytanie, ale wierzę, że uzdrowienie sytuacji będzie możliwe i stanie się to tak szybko, jak szybko samo środowisko zrozumie, że w obecnych czasach nie wystarczy stać z boku i czekać aż zrobią to za nas inni, że nie wystarczy się biernie przyglądać.
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało tekst kolejnej wersji projektu ustawy „O dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego”. Przedstawiony projekt został już dwukrotnie opiniowany negatywnie przez całe środowisko. Mimo to wraca się ponownie do tej koncepcji. Koncepcji, której ma towarzyszyć filozofia sformułowana przez ministra Tadeusza Jarmuziewicza na posiedzeniu Komisji do spraw Kontroli Państwowej w dniu 25 czerwca: „Jeżeli jest tak, że nadzorujący nie daje sobie rady, a stan taki ukazuje raport NIK, to zastosujmy swoisty desant, który może zjawić się znienacka. To może mieć dobry wpływ na sytuację. Jeśli wiadomo będzie, że możliwa jest nagła kontrola, to zainteresowani spać będą w butach, z karabinem u boku, stale gotowi na kontrolę.”
Takiej filozofii rozwiązywania problemów środowiska stacji kontroli pojazdów Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów mówi zdecydowane - NIE! Są inne cywilizowane metody rozwiązywania problemów gospodarczych. Aby móc zmienić propozycje zawarte w projekcie ustawy „O dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego” całe środowisko, którego dotyczą proponowane rozwiązania prawne, a w szczególności środowisko związane z techniczną kontrolą pojazdów musi podjąć wielki, wspólny wysiłek, by ostateczny kształt tej ustawy ucywilizować. Istnieje pilna potrzeba podjęcia wspólnych, zharmonizowanych działań mających na celu wzmocnienie głosu strony społecznej i zmianę przepisów projektu ustawy - zanim stanie się ona obowiązującym prawem.
Wychodząc naprzeciw takiemu oczekiwaniu, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów podjęła inicjatywę powołania porozumienia „Dobre prawo w motoryzacji”. Szczegóły tej inicjatywy prezentujemy na stronie obok oraz na naszej stronie internetowej.
W czerwcu Izba podjęła inicjatywę dokonania zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w zakresie eliminacji poświadczenia TDT jako zbędnego dokumentu, stanowiącego barierę w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz dublującego kompetencję starosty w tym zakresie. Projekt zmiany ustawy w tym zakresie uzyskał pozytywną opinię Biura Analiz Sejmowych, a prace nad nim w Komisji „Przyjazne Państwo” są daleko zaawansowane. Staramy się bronić dobrego imienia naszego środowiska na forum Komisji ds. Kontroli Państwowej, która rozpatruje wyniki raportu NIK i wyznacza kierunki zmian prawa w zakresie objętym kontrolą.
Aby jednak te wszystkie nasze działania były jeszcze bardziej skuteczne, są niezbędne aktywność znacznie większej części środowiska oraz wspieranie Izby przez podmioty, które jeszcze teraz uważają, że sprawy środowiska załatwią za nich inni. Otóż prawda jest bardziej prozaiczna. Uda się załatwić dla środowiska na tyle – ile samo środowisko, jego siła, liczebność i aktywność potrafi wywalczyć. Mamy przychylność wielu czynników parlamentarno-rządowych i samorządowych. Nie zmarnujmy tego bo druga okazja może już nie nadarzyć. Sytuacja jest na tyle poważna, że niewykluczamy żadnej formy protestu w obronie polskich stacji kontroli pojazdów. Jesteśmy po to by pracować dla środowiska SKP i mu pomagać. Bądźmy razem!
Z okazji Świat Bożego Narodzenia oraz Nowego 2010 roku składam Państwu w imieniu Władz i Pracowników Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów życzenia zdrowych, radosnych i pogodnych Świat, a w Nowym 2010 roku spokoju i wszelkiej pomyślności.
Kazimierz Zbylut,
prezes zarządu PISKP
- Szczegóły
- Jerzy R. Bogdański
- Kategoria: Numer 12/2009
W stacji kontroli pojazdów jest kilka urządzeń, które z mocy obowiązujących przepisów są poddawane okresowym wzorcowaniom. Na czym polega kalibracja i jakie przepisy ją określają? Odpowiedź w numerze.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 12/2009
Zakończył się konkurs „Auto Salon
Po szczegółowym przeanalizowaniu zgłoszonych projektów, komisja konkursowa w składzie: składzie Agnieszka Błoch Polska Izba Motoryzacji, architekt Katarzyna Pilarek, technolog Jerzy R. Bogdański i Krzysztof Trzeciak „Serwis Motoryzacyjny”, postanowiła nominować do tyłu „Auto Salon
Tytuł „Auto Salon
Uroczystość wręczenia nagród zwycięzcom miała miejsce w dniu 23 listopada podczas uroczystej gali, towarzyszącej 4 Konwencji Polskich Dealerów Samochodów.
Uzasadnienie werdyktu jury:
Autogaleria Sp. z o.o.
Salon samochodowy marki Honda zlokalizowany w Płocku przy głównej trasie wylotowej. Jest dobrze oznakowany i widoczny ze sporej odległości . Budynek o współczesnej architekturze charakterystycznej dla tego typu funkcji. Zauważalna jest wysoka dbałość o otoczenie, m.in. poprzez organizację parkingu oraz uformowanie zieleni towarzyszącej. Szklane witryny budynku otwarte na trzy strony pozwalają na obserwację ekspozycji samochodów z pobliskiego węzła komunikacyjnego i równocześnie wiążą wyobraźnię kupujących z otoczeniem. Wnętrze salonu jest przestronne i bardzo czytelne z dobrze rozwiązanym oświetleniem. Zastosowane materiały nadają mu charakter lekkości i jednocześnie tworzą klimat ciepła. Na pierwszym piętrze zarezerwowano powierzchnię na ekspozycję motorów z windą towarową. Wszystkie pomieszczenia poprzez szklane przegrody łączą się płynnie z salą ekspozycyjną. Serwis samochodowy z odrębnymi wjazdami na każde stanowisko zaspakaja potrzeby stacji dealerskiej. Ciekawym pomysłem, rzadko spotykanym w stacjach, jest zastosowanie koloru białego dla całego wyposażenia warsztatowego: podnośników, urządzenia do geometrii, czy urządzeń do obsługi ogumienia. Takie rozwiązanie z pewnością wymusza na pracownikach większą dbałość o zachowanie czystości na swoich stanowiskach i ułatwia jej kontrolę.
MM Cars Sp. z o.o.
Stacja dealerska o wieloletniej tradycji, poddana głębokim modyfikacjom pozwalającym na obsługę samochodów wielu marek. Projektanci salonu mieli niewątpliwie trudne zadanie przebudowy starego obiektu, rozbudowy o dalszą część i ubranie tego wszystkiego w jednorodną, nowoczesną architekturę, która jednocześnie zaspokoi wymagań czterech różnych marek samochodów. Pomimo karkołomnego zadania i trudności wynikających z procesu modernizacji „MM” poradził sobie z kłopotami zachowując pewną technologiczną „czystość” i to zarówno w części serwisu mechanicznego, jak i blacharsko – lakierniczego. Wyposażenie i organizacja części serwisowej jest wzorowa. Atuty serwisu to: dobre oświetlenie światłem naturalnym dzięki obszernemu świetlikowi dachowemu, duża ilość miejsca w hali do manewrowania i funkcjonalne połączenie z pozostałymi działami stacji. Widać wyraźnie dbałość w najmniejszych szczegółach zarówno o wystrój salonu, wyposażenie pomieszczeń dla klientów, jak i o estetykę samego serwisu. Stacja ma bardzo dobrą lokalizację w Katowicach, obok hipermarketu Real i autostrady A4, z dobrym dojazdem.
Peugeot Polska Sp. z o.o., w Warszawie
Obiekt Peugeot Polska został zaprojektowany z całym rozmachem właściwym serwisowi „fabrycznemu” z widocznym wskazaniem na rozwój ilości i zakresu świadczonych usług. Duże powierzchnie pomieszczeń (choć jeszcze nie w pełni wykorzystane) pozwalają wnioskować o potencjale serwisu i jego możliwościach. Wewnątrz salonu dużo przestrzeni i światła, a czytelny podział salonu na ekspozycję samochodów i strefy obsługi klientów ułatwiają poruszanie się po obiekcie. Wyposażenie i organizacja serwisu są bardzo nowoczesne, zrealizowane z całym rozmachem właściwym serwisowi „fabrycznemu”. Obiekt ma dobrą lokalizację przy jednej z głównych tras wyjazdowych z Warszawy, a obszerny teren wokół stacji zapewnia więcej niż odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla gości. Sama bryła architektoniczna obiektu i jej kolorystyka jest typowa dla sieci stacji Peugeota.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 12/2009
Miesiąc listopad był szczególnie ważny dla branży motoryzacyjnej. W tym czasie odbyły się bowiem dwie konferencje skierowane do tego środowiska. O zorganizowanej przez PIM, piszemy na stronie 15, drugą była IV Konferencja Dystrybutorów i Producentów Części Samochodowych, która odbyła się 26 listopada w Warszawie. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele ministerstw, organizacji i stowarzyszeń motoryzacyjnych, dystrybutorzy, producenci części samochodowych i urządzeń warsztatowych oraz dziennikarze. Specjalnym gościem konferencji był Michel Vilatte, prezydent FIGIEFA -Międzynarodowej Federacji Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych.
Najbardziej oczekiwanym wystąpieniem była prezentacja podsumowująca rynek części motoryzacyjnych na tle kryzysu w roku 2009, przygotowana przez Alfreda Franke oraz Jarosława Lewandowskiego. Wyniki sprzedaży części na naszym rynku zostały przedstawione w formie „Top trójek”, ponieważ niektórzy dystrybutorzy nie zgodzili się na ujawnianie nazw ich firm. Możemy tutaj tylko zdradzić, że pierwszą „Top trójkę” w zaprezentowanej tabeli (rys.) stanowią firmy Inter Cars, Fota i Group Auto Union Polska, które mają w sumie 57% udziału w całym rynku. Zaraz za pierwszą trójką znalazły się Moto Profil i AD Polska. Według przedstawionej prognozy, szacowane przychody pierwszych 15 największych firm wyniosą w 2009 roku ponad 5 miliardów 700 milionów złotych i będzie to przyrost o 9,8% w stosunku do roku 2008. Widać także, że dynamika sprzedaży od lat spada. W świetle trwającego kryzysu wyniki te można uznać za stosunkowo dobre. Pełna prezentacja podsumowania rynku w roku 2009 jest dostępna na stronie www.motofocus.pl.
Bogusław Pijanowski z Przemysłowego Instytutu Motoryzacji oraz Wojciech Przybylski z Instytutu Transportu Samochodowego przedstawili gościom konferencji temat homologacji.
Na zakończenie spotkania Kazimierz Zbylut, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, przedstawił nowe przepisy dotyczące funkcjonowania stacji kontroli pojazdów. W swoim wystąpieniu prezes PISKP podkreślił, że sprawą najbardziej istotną dla środowiska zajmującego się badaniami technicznymi pojazdów jest nowy podział SKP na podstawowe i okręgowe, nowe zakresy badań wykonywanych przez obydwa rodzaje stacji, nowe rodzaje badań technicznych, możliwość przeprowadzania badań przez podmioty inne niż przedsiębiorcy, a także 7-letni okres dostosowawczy dla stacji nie spełniających wymagań ustawy w dniu jej wejścia w życie.
Podczas konferencji miało miejsce wręczenie nagród w konkursie dla Najlepszych Producentów oraz Dystrybutorów 2009 r. W tym roku patronami medialnymi wydarzenia były magazyny Serwis Motoryzacyjny, Trailer Magazin oraz portale internetowe MotoFocus.pl i TruckFocus.pl. Wyniki konkursu są rezultatem podsumowania głosów nadesłanych przez warsztaty i sklepy motoryzacyjne.
Nagrody zostały przyznane w kilku kategoriach.
Szerokość asortymentu:
- producent polski: TOMEX A.J.C. Tomczyk Sp. j.
- producent zagraniczny, segment osobowy: Robert Bosch Spółka z o.o.
- producent zagraniczny, segment ciężarowy: MANN+HUMMEL Spółka z o.o.
- dystrybutor, segment osobowy: Inter Cars S.A.
- dystrybutor, segment ciężarowy: P.H.U.P. Opoltrans Janusz Wiszczuk
Zaufanie do marki:
- producent polski: Exide Technologies S.A. (marka: Centra)
- producent zagraniczny, segment osobowy: ZF Trading GmbH (marka: Lemforder)
- producent zagraniczny, segment ciężarowy: Hella Polska Spółka z o.o.
Przyjazna obsługa:
- dystrybutor, segment osobowy: Moto-Profil Spółka z o.o.
- dystrybutor, segment ciężarowy: BSL Truck Spółka z o.o.
Najlepsza strona internetowa:
- producent polski: Fomar Borg Automotive S.A.
- producent zagraniczny, segment osobowy: FEBI Polska Spółka z o.o.
- producent zagraniczny, segment ciężarowy: LUMAG Spółka z o.o.
- dystrybutor, segment osobowy: Auto-Land Spółka z o.o.
- dystrybutor, segment ciężarowy: P.W. AUTOS Spółka z o.o.
Wręczenia okolicznościowych dyplomów i statuetek dokonali przedstawicieli mediów: Krzysztof Trzeciak (Serwis Motoryzacyjny), Aleksy Malski (Trailer Magazin) oraz Małgorzata Franke (MotoFocus.pl i TruckFocus.pl). Redakcja Serwisu Motoryzacyjnego gratuluje wyróżnionym firmom!
Miło nam również poinformować, że nasza redakcja została uhonorowana przez federację FIGIEFA oraz SDCM dyplomem i statuetką, za „Zaangażowanie i wspieranie działań na rzecz wolnej konkurencji oraz zmotoryzowanych konsumentów w roku