Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



Numer 2/2010

Temat z pozoru wiąże się z zimową porą roku. Lód, którego mamy teraz wokół pod dostatkiem, nie nadaje się jednak do czyszczenia czegokolwiek w warsztatach. W artykule przestawiamy metodę wykorzystującą „suchy lód”, która zdobywa sobie coraz więcej zwolenników. Czyszczenie części i zespołów z wykorzystaniem tradycyjnych metod, takich jak: piaskowanie, śrutowanie, czyszczenie rozpuszczalnikami lub myjkami ultradźwiękowymi, przysparza wiele problemów. Metody te z reguły okazują się bardzo agresywnie oddziałującymi albo na czyszczoną powierzchnię, albo na środowisko. Czy można je zastąpić równie skuteczną metodą alternatywną? Dlaczego czyszczenie suchym lodem jest korzystne? Odpowiedź w artykule.
Usterki zaworów EGR w silnikach benzynowych zdarzają się bardzo często i niestety wiążą się ze stawianiem błędnych diagnoz przez warsztaty. Autor opisuje przypadek samochodu Opel Corsa B silnik 1.0 o kodzie X10XE. W trakcie pracy silnika na wolnych obrotach można było zaobserwować jego nierówną pracę z tendencją do wypadania zapłonów, jak również wzmożony zapach nie spalonej benzyny w powietrzu. Kontrola świec wykazała tłusty czarny osad, z małymi śladami koloru szarego w okolicy elektrody środkowej i bocznej (miejsce przeskoku iskry). Po samej kontroli świec można było stwierdzić, że problemem nie są świece, czy cewka zapłonowa, gdyż jasne pola widoczne pomiędzy elektrodami świadczyły o tym, że przeskok iskry jest równy na wszystkich trzech cylindrach. Pozostał czarny tłusty osad świadczący o tym, że mamy do czynienia z bardzo bogatą mieszanką, która nie ulega właściwemu spaleniu w cylindrach. Potwierdzały to również spaliny o gryzącym zapachu, w którym dominował zapach benzyny zauważony wcześniej. W takiej sytuacji należało zastanowić się, co jest przyczyną tego stanu rzeczy. Czy usterka leży po stronie złego spalania, spowodowanego spadkiem ciśnienia sprężania w cylindrach i wynikającego z zużycia eksploatacyjnego pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów, czy może jest spowodowana niewłaściwym ustawieniem faz rozrządu (przeskok paska spowodowany nadmiernym zużyciem)? Wyjaśnienie w artykule.
W artykule tym autor przedstawia przepisy homologacyjne dotyczące emisji związków szkodliwych przez pojazdy, ponieważ stosowanie w pojazdach systemów diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD (od daty określonej dla poszczególnych kategorii pojazdów), to wymóg tych przepisów. Poznajemy zasady, na podstawie których systemy OBD II/ EOBD klasyfikują wykryte nieprawidłowości jako uszkodzenia (zapamiętują kod usterki, włączają na desce rozdzielczej kontrolkę informującą o uszkodzeniu) lub pomijają je.
Autor omawia dwa badaniami, z którymi dosyć często mamy do czynienia w stacjach kontroli pojazdów. Pierwsze z nich to badanie dodatkowe dotyczące samochodu przeznaczonego do nauki jazdy i przeprowadzania egzaminu państwowego. Drugie badanie dodatkowe dotyczy autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, zapisano w §3 ust. 1 pkt 13.

Wstęp, Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Technika samochodowa

  • Lingwistyczny układ Eckermanna, Piotr Pijanowski
  • Czysta moc, Rafał Dmowski

Akademia

  • Prawa Kirchhoffa, Marek Bustrycki

Wyposażenie warsztatowe

Organizacja i prawo w warsztacie

W serwisie

  • Opel Zafra 2.0 DI/TDI (1999÷2005)




Aktualności



profiauto






SiteLock