Od stu lat wiadomo, że brak oleju w silniku i smarowania jego elementów oznacza zatarcie tłoków i nagłe zatrzymanie samochodu. Takich obaw nie mają użytkownicy samochodów elektrycznych. Czy w tego typu pojazdach występuje jednak zespół lub układ, którego uszkodzenie spowoduje taki sam niespodziewany efekt? Okazuje się, że tak i jest nim układ schładzania baterii. Stosowane w e-autach baterie litowo-jonowe mają pewną wadę – to umiarkowana stabilność. Baterie tego typu są bardzo wrażliwe na przeładowanie i na wysoką temperaturę, która może wydzielić się samoistnie, być efektem przeciążenia albo zwarcia. Dlatego konstruktorzy aut na prąd – znając ryzyko – stosują skomplikowany układ klimatyzacji, z wieloma zaworami i połączeniami, oraz różnorakie zabezpieczenia. To właśnie te zabezpieczenia uniemożliwiają kontynuowanie jazdy, gdy tylko temperatura przekroczy optymalny zakres, co w sytuacji awaryjnej może się zdarzyć. Kierowcy muszą więc liczyć się z nagłym zatrzymaniem na drodze, a gdy dojdzie do uszkodzenia baterii – z kosztem naprawy odpowiadającym remontowi zatartego silnika. Dobra wiadomość dla warsztatów jest taka, że serwisowanie klimatyzacji przestanie być sezonową usługą. Jestem przekonany, że serwis klimatyzacji stanie się serwisem olejowym przyszłości. W tym numerze polecam olejową tematykę, która jest wciąż aktualna i ważna.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Wśród najpopularniejszych dwusprzęgłowych skrzynek biegów serwisowanych w warsztatach prym wiodą przekładnie 6- i 7-biegowe koncernu Volkswagena. Skrzynki te wprowadzono do produkcji ponad dekadę temu, więc mechanicy zdążyli już poznać w mniejszym lub większym stopniu te konstrukcje. Z praktyki warsztatowej autora artykułu jednoznacznie wynika. że w nowszych 7-biegowych skrzynkach o oznaczeniu DQ200 zespół podwójnego sprzęgła zużywa się znacznie szybciej niż w wersji 6-biegowej (oznaczenie DQ250). Większa awaryjność może być spowodowana wieloma czynnikami, w tym zarówno budową obu przekładni, jak i stylem jazdy użytkownika samochodu. Autor przedstawia różnice w konstrukcji obu przekładni, które mają decydujący wpływ na czas i przebieg eksploatacji oraz analizuje przebieg awarii przekładni typu DQ200, która była zamontowana w Volkswagenie Golfie 1.4 TSI.
Co pewien czas, w pytaniach kierowanych do biura Izby, wraca temat związany z pojazdami specjalnymi tzw. „resortowymi”. Czy pojazdy te nie muszą spełniać warunków technicznych rozporządzenia ministra ds. transportu? Literalne czytanie zapisów rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów może wprowadzać w błąd, albowiem przywołany jest tam pojazd specjalny. Niemniej jednak należy pamiętać, że nie chodzi tutaj o pojazd specjalny podlegający wspomnianym przepisom. Dla pojazdów specjalnych „resortowych” stosuje się warunki techniczne określone w odrębnych przepisach. Zostały one wymienione w artykule.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jakim warunkom muszą odpowiadać punkty mocowania ładunku w samochodzie ciężarowym o dmc do 7,5 t?
Rząd przygotował pakiet zmian podatkowych, który potocznie nazywany jest „Polskim Ładem”. Nasz polski system podatkowy jest obecnie chyba jednym z najgorszych w Europie. Obecnie mamy do czynienia z kolejną próbą uregulowania podatków. Dokument zawierający sam projekt ustawy bez uzasadnienia zawiera ponad 220 stron. Dlatego autor skupił się na omówieniu tylko jego drobnej części związanej z użytkowaniem pojazdu w firmie i leasingiem. W materiale przytoczone zostały fragmenty treści projektu ustawy wraz z komentarzem autora artykułu. Można będzie dowiedzieć się, jakie podatki rozwiązania zaordynowano w projekcie dla przedsiębiorców użytkujących pojazdy i czy faktycznie będą one korzystniejsze.