Numer 10/2013
- Szczegóły
- Ignacy Horowski
- Kategoria: Numer 10/2013
Postępująca miniaturyzacja układów elektronicznych, jaką możemy zaobserwować w sterownikach samochodów osobowych, niesie ze sobą wzrost określonych zagrożeń. Wraz z tą miniaturyzacją maleje odporność wielu podzespołów elektronicznych (np. układów scalonych, układów CMOS) na niekontrolowane wyładowania elektrostatyczne w położeniu spoczynkowym. Jednym z takich zagrożeń jest zjawisko wyładowania elektrostatycznego, nazwane skrótem ESD (Electrostatic Discharge). Na czym polega to zjawisko i jak się przednim ustrzec? Odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 10/2013
Informacje z branży
- Trzynaste targi IC
- Targi MeCaTech 2013
Elektrodiagnostyka pojazdowa
- Liczby na wykresach – Mikołaj Słupski
- Electrostatic Discharge – jak unikać wyładowania elektrostatycznego – Ignacy Horowski
Badania techniczne
- Program PISKP do rejestru badań technicznych – Grzegorz Falba
- Warunki techniczne – tekst jednolity – Marcin Barankiewicz
- Sprzeciw od nakazu EPU – Rafał Szczerbicki
- Wózki do przewozu drewna – Krzysztof Cieślak
- Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu – Michał Trzciński
Mechanika pojazdowa
- Wpływ układu wylotowego na zużycie paliwa – Rafał Dmowski
- Uszczelniacze w mechanice – Wiesław Wielgołaski
Technika samochodowa
- Nowa magistrala CAN FD – Bernhard Bihr
Lakiernictwo i blacharstwo
- Naprawa pojazdów zabytkowych – lakierowanie i zabezpieczanie antykorozyjne – Wiesław Wielgołaski
Rynek
- Przegląd olejowy
- Kobieta klientem serwisu – liczy się zaufanie – Jacek Dobkowski
Wyposażenie warsztatowe
W serwisie
- Toyota Corolla Verso D4D(2005-2009)
- Szczegóły
- Krzysztof Cieślak
- Kategoria: Numer 10/2013
Do napisania artykułu skłoniła autora informacja o wypadku drogowym, w którym brały udział: samochód, przewożący w sumie kilkanaście osób oraz ciągnik siodłowy z wózkiem do przewozu drewna. W wypadku zginęło kilka osób, a kilkanaście zostało rannych. W związku z tym, że prokuratura skierowała odpowiednie pismo do wojewody śląskiego, a ten – do wszystkich powiatów w województwie – siłą rzeczy korespondencja trafiła chyba do wszystkich stacji kontroli pojazdów w województwie śląskim i poza nim. Podstawowym problemem, na który prokuratura zwróciła uwagę było to, że pojazd typu wózek do przewozu drewna jest nieprawidłowo klasyfikowany podczas rejestracji, czyli jako przyczepa. Tym zagadnieniem poświęcony jest artykuł.
- Szczegóły
- Rafał Szczerbicki
- Kategoria: Numer 10/2013
W nr. 9’13 Serwisu Motoryzacyjnego przedstawiono zasady składania pozwów w elektronicznym postępowaniu upominawczym (EPU), a także kwestie związane z tzw. ulgą za złe długi. W tym artykule opisano sytuację, gdy znajdujemy się po drugiej stronie, tzn. zamiast powodem jesteśmy pozwanym. Co możemy w takim przypadku zrobić, aby obronić swoje interesy? Odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 10/2013
Każda praca niesie ze sobą jakieś zagrożenia. W przypadku pracy diagnosty SKP jest to podwójne ryzyko zawodowe, z jednej strony związane z pracą na stanowisku i możliwym wypadkiem, z drugiej strony – odpowiedzialnością za swoje decyzje. Nawet drobne niedbalstwo może skończyć się tragedią. Dopuszczone, ale niesprawne auto zamiast zahamować na drodze, wyląduje w polu albo na drzewie. Nieprawidłowa klasyfikacja pojazdu podczas badania może również rodzić skutki prawne (więcej w artykule na str. 24). Do tego dochodzi odpowiedzialność diagnosty za uszkodzenia w pojazdach powstałe w trakcie badania. Na przykład kontrola spalin diesla jest obarczona ryzykiem. Czy każdy starszy diesel jest w stanie wytrzymać wysokie obroty? Nierzadkie są również przypadki uszkodzenia opon na rolkach. Pracy nie ułatwiają przepisy, które nie starają się rozwiązywać problemów diagnostów. Ale tutaj pojawiają się pierwsze jaskółki. W najbliższym czasie wejdzie w życie obowiązek wydawania certyfi katu zdatności do ruchu drogowego podczas przeprowadzania badania pojazdu, który ma ułatwić pracę diagnostom (po więcej informacji odsyłam na str. 26). Czy w sytuacji tak wielu potencjalnych zagrożeń czyhających na diagnostę nie byłby słuszny pomysł, aby kandydaci do pracy w SKP podpisywali oświadczenie, że zapoznali się z ryzykiem zawodowym na tym stanowisku? Pomogłoby to w budowaniu ich świadomości w kwestiach związanych z odpowiedzialnością za pracę.