Numer 7-8/2009
- Szczegóły
- Stefan Myszkowski
- Kategoria: Numer 7-8/2009
W bieżącym artykule przedstawiamy procedury kasowania kodów usterek, przez program sterownika i poleceniem z czytnika OBDII/EOBD. Poznamy też parametry bieżące dotyczące kontrolki MIL i procedur zapisu lub kasowania kodów usterek.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 7-8/2009
Informacje z branży
- Cztery dni Święta Motoryzacji
Elektrodiagnostyka pojazdowa
- Dostęp do informacji technicznych według Euro 5, Krzysztof Trzeciak
- Samochód z systemem OBD II/EOBD w serwisie cz. 6, Stefan Myszkowski
- Wymieniamy końcówki mocy, Stanisław Mikołaj Słupski
Silniki Diesla
- Problemy eksploatacji pojazdów z filtrami cząstek stałych, Ignacy Horowski
- Awarie diesli i aparatury wtryskowej, Marek Staszewski
Tuning
- Nowe lakiery dla tuningowców, Tomasz Okólski
Badania techniczne
- Badania techniczne kolejek turystycznych, Marcin Barankiewicz
- Kontrola NIK w starostwach powiatowych, Sylwester Murawski
- Badanie układu hamulcowego samochodu o dmc >3,5 t, Jerzy R. Bogdański
- Lusterko - to nie takie proste, Jerzy R. Bogdański
- Crash-test motocykla
Technika samochodowa
Lakiernictwo
Organizacja i prawo w warsztacie
- Porządek w warsztacie, Rafał Dmowski
- Cofanie licznika, Rafał Szczerbicki
- Obsłuż swojego Klienta (19), J. Rejsler
W serwisie
- Ford Fiesta 1,8 D (1995÷1999)
- Szczegóły
- Stanisław Mikołaj Słupski
- Kategoria: Numer 7-8/2009
Naprawa elektronicznych sterowników samochodowych często polega na wymianie końcówek mocy. Takim elementem końcowym może być zwykły tranzystor. W artykule autor podpowiada, jak najlepiej dobierać taki element i gdzie poszukiwać zamienników. Na koniec o sprawie właściwego chłodzenia elementów półprzewodnikowych.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 7-8/2009
Czy promowanie niektórych rozwiązań proekologicznych może okazać się, mówiąc potocznie, zwykłą „ściemą”? Coraz więcej dociera do nas informacji wskazujących, że ekologiczne rozwiązania nie mają na celu ochrony środowiska, lecz podwyższanie cen produktów i przynoszenie zysków koncernom. Posłużę się tutaj dwoma prostymi przykładami. Jednym są torby „ekologiczne”, które mają zastąpić jednorazowe. Okazuje się, że ich biodegradowalność nie jest tak niska, jak zapewniano, a ich produkcja daje większe zanieczyszczenie środowiska niż darmowych jednorazówek. Drugim przykładem, już z naszego „podwórka”, są samochody hybrydowe i elektryczne, które nie tylko są bardziej skomplikowane, a więc i droższe, ale niosą za sobą dodatkowe obciążenia dla środowiska. Wymagają bowiem stosowania akumulatorów, których produkcja i utylizowanie są wysoce szkodliwe dla środowiska. Ponadto częste ładowanie samochodów elektrycznych spowoduje duże obciążenie sieci energetycznych i przeniesienie zwiększonej emisji zanieczyszczeń do elektrowni. Tymczasem w tradycyjnych silnikach spalinowych nadal drzemią duże rezerwy zwiększenia czystości spalin i oszczędności zużycia paliwa, które można łatwo wykorzystać. O przyszłości silników mówiono dużo na czerwcowej konferencji dla dziennikarzy zorganizowanej przez firmę Bosch (odsyłam do artykułu na stronie 42). W tym numerze polecam również relację z przebiegu crash-testu z udziałem motocykla, jaki odbył się ostatnio w laboratorium PIMOT-u. Wniosek jest jeden - motocyklista jadący nawet z niewielką prędkością ma w zderzeniu z samochodem minimalne szanse na przeżycie. Pamiętajmy o tym w czasie naszych urlopowych wyjazdów.
Zapraszając do lektury całego numeru, życzę naszym Czytelnikom udanego wypoczynku letniego i bezpiecznych powrotów do domu.