Numer 4/2009
- Szczegóły
- Marcin Barankiewicz
- Kategoria: Numer 4/2009
W Polsce tuning jest zjawiskiem popularnym, można nawet powiedzieć - modnym. W gąszczu takich samych seryjnych samochodów, wielu właścicieli pragnie się w jakiś sposób wyróżnić, nadać im indywidualny, niepowtarzalny wygląd, poddając swój pojazd różnego rodzaju modyfikacjom. Prawo nie zabrania modyfikacji, ale bardzo często ich zakres i sposób są niestety niezgodne z przepisami, a pojazd, którego modyfikacje są sprzeczne z prawem, nie powinien w ogóle być dopuszczony do ruchu. Żeby zorientować się, czy modyfikacje pojazdu są legalne, trzeba zajrzeć do trzech aktów prawnych. Więcej informacji w artykule.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 4/2009
Mija 5 lat od powstania Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Okres wydawałoby się krótki, jak na działalność organizacji samorządu gospodarczego. Nie taką miarę należy jednak przykładać do ocen działalności tego typu organizacji. Tutaj liczą się uzyskane efekty i pozycja zdobyta przez ten okres w środowisku. Trzeba przyznać, że Izbie udało się w krótkim czasie nie tylko stworzyć sprawnie działające stowarzyszenie podmiotów prowadzących badania techniczne, które wydaje dwa periodyki i program komputerowy dla stacji SKP, ale i ugruntować wobec organów państwowych pozycję naturalnego, a zarazem wymagającego reprezentanta tego środowiska. Trudne warunki, w jakich przyszło zakładać Izbę, wspomina na naszych łamach Stanisław Nowicki, przewodniczący Rady Nadzorczej PISKP, natomiast jej prezes Kazimierz Zbylut w kilku słowach przytacza ważniejsze osiągnięcia Izby.
Z okazji rocznicy Izby, jak i zbliżającej się konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów 2009” w Zakopanem, w tym numerze zamieszczamy dużo materiałów poświęconych badaniom technicznym, m.in. pokazujących „jak to się robi” na świecie. Chciałbym także zaprosić do nowego cyklu artykułów poświęconych tuningowi samochodów, a zwłaszcza autorstwa Marka Staszewskiego, jednego z najlepszych specjalistów chiptuningu w Polsce. W kolejnych numerach będzie dzielił się z naszymi Czytelnikami tajnikami wiedzy, jak za pomocą komputera można bezpiecznie modyfikować silniki w popularnych modelach samochodów.
- Szczegóły
- Ignacy Horowski
- Kategoria: Numer 4/2009
W praktyce warsztatowej spotykamy się z wieloma usterkami, które nękają różne pojazdy poruszające się po naszych drogach. Do najbardziej nie lubianych przez warsztaty usterek należą te, które trwają ułamek sekundy, powodują unieruchomienie silnika, aby po ponownym rozruchu zniknąć bez śladu zapisu błędu w jednostce sterującej. Ponowne pojawienie się tych samych objawów następuje po kilku dniach i następnie pojazd znowu porusza się bezusterkowo. Autor opisuje na przykładzie Mercedesa E 220 CDI oraz Vito 220 CDI usterki, które powodowały podobny skutek, ale przyczyna wynikająca z tego samego kodu błędu była różna.