Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 3/2010

Do zajęcia się tym zagadnieniem skłoniły autora opinie zamieszczane w innych czasopismach motoryzacyjnych i na forach internetowych. Według nich układ recyrkulacji spalin ma tylko znaczenie ekologiczne i obniża osiągi silnika. Jeśli silnik jest tuningowany, to należy wyłączyć układ recyrkulacji spalin z pracy, bo nie pozwala silnikowi na wyższe osiągi. Jeśli zawór recyrkulowanych spalin jest niesprawny, to najlepiej go zaślepić. Te opinie wynikają z wiedzy na temat tego układu sprzed wielu lat. Z drugiej strony, skąd można czerpać aktualną wiedzę? Firmom nie zależy na dzieleniu się nią. Bardzo trudno o dobrą literaturę techniczną w Europie, a dokumentacje serwisowe mówią czasami tylko półprawdy.

Wstęp, Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

  • Konkurs dla szkół samochodowych

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Mechanika

Technika samochodowa

Wyposażenie warsztatowe

  • Narzędzia spod znaku „ryby i haczyka”
  • Ładowarki akumulatorów nowej generacji

Rynek części

  • Skręcanie z Nexteerem

Akademia

  • Bilans mocy w obwodzie elektrycznym, Marek Bustrycki

Organizacja i prawo w warsztacie

  • Sprzedajemy/kupujemy warsztat i SKP cz. 2, Rafał Szczerbicki
  • Obsłuż swojego Klienta (22), J. Rejsler

W serwisie

  • Mercedes-Benz C200D/C220D/C250D (1993–1997)
Tuż przed marcowym Forum Gazowym pojawiły się informacje, że rynek autogazu wpadł w poważne kłopoty. Popyt na montaż instalacji LPG w samochodach spadł w minionym roku o ponad 22%, co przełożyło się na zamknięcie ok. 4000 warsztatów, które specjalizowały się w zakładaniu „gazu”. Z rynku zniknęło również 500 stacji napełniania gazem płynnym. Według analityków branża ma jednak najtrudniejsze chwile już za sobą, ponieważ polscy kierowcy ponownie zaczynają montować LPG. Nie podzielam tego optymizmu. Mam bowiem wątpliwości, czy w dobie coraz oszczędniej- szych i bardziej wyrafinowanych technicznie samochodów utrzyma się opłacalność i uzasadnienie do zakładania gazu. Nowe technologie i systemy pociągają za sobą konieczność montowania kosztownych instalacji, a od pracowników warsztatów - ciągłego podnoszenia kwalifikacji. Coraz trudniej będzie spełnić wymagania odbiorców, z jednej strony oczekujących bezobsługowych i tanich instalacji, z drugiej strony - niższych kosztów eksploatacji samochodu przy jednoczesnym utrzymaniu bezawaryjnej pracy silnika. Stąd coraz więcej warsztatów rezygnuje ze świadczenia tego rodzaju usług. Czy można je zastąpić nową specjalizacją, która jest perspektywiczna i może przynieść serwisom wymierny sukces ekonomiczny? Bez wątpienia tak. Jest nią naprawa wtryskiwaczy Common Rail - usługa co prawda wymagająca nieco inwestycji, ale o dużym potencjale przyszłościowym. Szacuje się, że liczba wtryskiwaczy CR w Europie w ciągu ostatnich 10 lat zwiększyła się 5-krotnie i nadal ta tendencja utrzymuje się. (Więcej informacji na ten temat podamy w najbliższych wydaniach „Serwisu Motoryzacyjnego”.) Musimy pogodzić się z faktem, że złote czasy dla autogazu już na pewno nie wrócą.

Wiele lat temu sytuacja była o wiele prostsza. Po wyjęciu kluczyków ze stacyjki, poza lampką oświetlenia wnętrza i radiem, wszystkie urządzenia w samochodzie były wyłączone. warsztatach przerabiano ten system na bardziej tradycyjny. Teraz w samochodzie wiele sterowników nigdy nie jest całkowicie wyłączonych, są tylko w stanie uśpienia (stand by). Skrajnie różne systemy współdziałają ze sobą. W artykule autor podaje wskazówki, na ba należy zwracać uwagę podczas diagnozowania tak skomplikowanych systemów.





Aktualności













SiteLock