Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 2/2014

Nie jest tajemnicą, że badania techniczne motocykli i motorowerów są przeprowadzane bardzo powierzchownie. W pewnym sensie użytkownikom tych pojazdów jest to na rękę. Jeżeli jednak ktoś chciałby, aby jego motocykl został sprawdzony szczegółowo, to musi dobrze rozejrzeć się w swojej okolicy w celu znalezienia stacji, która jest w stanie to zrobić. Autor opisuje krok po kroku poprawną procedurę badania jednośladu.

1 stycznia tego roku weszły w życie zmiany do rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (DzU 2013 r., poz. 1675). Zmiany te były spowodowane (nr. 1’14 SM) koniecznością implementacji prawa unijnego. Po kilku dniach obowiązywania zmian i stosowania nowego prawa przez stacje kontroli pojazdów podczas przeprowadzania badań technicznych pojazdów, ujawniły się problemy praktyczne, związane z jego interpretacją. Jaki rodzaj problemów może pojawić się w SKP i czy są dziś odpowiedzi na wszystkie wątpliwości - zastanawia się autor artykułu.

W celu zniwelowania tych różnic, dla każdego wtryskiwacza wprowadzono kody korekcyjne (nazywane również kodami indywidualnej charakterystyki wtryskiwacza), aby zapewnić, że będą one podawały prawidłową ilość oleju napędowego. Dzięki temu silnik będzie pracował równo i wydajnie. Kod korekcyjny musi być wprowadzony do urządzenia sterującego ECU, tak by silnik „wiedział”, jakie różnice występują pomiędzy poszczególnymi wtryskiwaczami i mógł odpowiednio wyregulować system. W artykule podano m.in. jakie rodzaje kodów występują w systemach Common Rail frmy Delphi oraz opisano jak przebiega kodowanie wtryskiwaczy w warsztacie.
Międzynarodowe przepisy homologacyjne dotyczące jakości opon wymagają kontroli ich właściwości antypoślizgowych, a rozporządzenie Rady Europy nakłada na producentów obowiązek informowania klientów o tych właściwościach za pomocą odpowiednich etykiet. Na rynku są oferowane opony określane w przepisach jako zwykłe i śniegowe, a nazywane popularnie letnimi i zimowymi. Szeroko dyskutowany jest problem zakresu stosowania każdego z typów opon i obowiązek montowania opon śniegowych w okresie zimowym. W artykule przedstawiono wyniki pomiarów porównawczych przyczepności opon letnich i zimowych w warunkach zimowej eksploatacji bezśnieżnej i śnieżnej.

Artykuł powstał w związku z licznymi zapytaniami od byłych diagnostów, o skutki prawne decyzji administracyjnych cofających im prawo do wykonywania badań technicznych. Zasadnicze problemy rodzą dwie kwestie: od kiedy należy liczyć 5-letni okres, po upływie którego diagnosta może mieć ponownie wydane uprawnienia oraz czy taka osoba musi obecnie zdawać egzamin państwowy przeprowadzany przez dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.





Aktualności













SiteLock