W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy taksówka zawsze musi mieć taksometr?
W procedurze badań technicznych występuje wiele elementów, które bardzo często powtarzają się. Inaczej sytuacja wygląda przy badaniu dodatkowym po tzw. „zmianach konstrukcyjnych”, gdzie ocena warunków technicznych jest uzależniona od zakresu dokonanych zmian przez podmiot do tego uprawniony. Do biura PISKP wpływa bardzo dużo zapytań dotyczących dopuszczalności dokonanych zmian. Jak można się domyślać, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, na podstawie oględzin pojazdu, dokumentów oraz analizy prawno-technicznej przepisów w zakresie dokonanej zmiany. W artykule omówiono przypadek wymiany silnika pojazdu na jednostkę o odmiennych parametrach (np. różniącą się mocą, pojemnością, rodzajem spalania) oraz zmianę modelu samochodu. Mamy wówczas do czynienia ze zmianami konstrukcyjnymi, które wymagają od właściciela pojazdu zalegalizowania ich w organie rejestrującym. Aby został wydany nowy dowód rejestracyjny ze zmienionymi danymi technicznymi pojazdu, trzeba przedstawić odpowiednie dokumenty z SKP potwierdzające poprawność dokonanej przebudowy. W artykule omówiono całą procedurę takiego badania.
Początek każdego roku przynosi przedsiębiorcom wiele nowości. Budżet, mimo że podobno jest zrównoważony, potrzebuje jednak wciąż nowych środków na programy społeczne. Ustawodawca chętnie sięga po pieniądze do kieszeni przedsiębiorców, zaostrzając przepisy i narzucając im nowe obowiązki. W zamieszczonym artykule autor zestawił zmiany w przepisach, które czekają właścicieli skp i warsztatów w nowym roku. Zastosowana formuła prezentacji ma na celu tylko ogólne zwrócenie uwagi na wprowadzane zmiany i nie zawiera pełnego opisu prawnego akcentowanych w tym artykule zagadnień.
Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują już w całości zmiany w prawie, które prowadzą do likwidacji procederu cofania liczników przebiegu pojazdu, czyli drogomierzy, zwłaszcza w pojazdach sprowadzanych z zagranicy. Opublikowane w grudniu 2019 r. rozporządzenia wykonawcze realizują zapisy ustawowe. Są one bardzo ważne dla stacji kontroli pojazdów oraz diagnostów, ponieważ pojawiła się nowa czynność w SKP związana z odczytem wskazania drogomierza. Jakie czynności ma wykonać diagnosta? Jak powinno wyglądać Oświadczenie właściciela pojazdu? Gdzie przechowywać oświadczenie? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.
Wraz z upowszechnieniem się elektromobilności, czy to z wykorzystaniem ładowanych akumulatorów, czy ogniw paliwowych, może pojawić się nowa specjalizacja wśród warsztatów samochodowych, która jednak nie będzie miała nic wspólnego z naprawami elektryki. Mam na myśli diagnozowanie usterek związanych z hałasem, drganiami i komfortem dźwiękowym, określanych ogólnie angielskim skrótem NVH (Noise, Vibration, Harshness). Z powodu wyeliminowania silnika spalinowego i zastosowania cichego napędu elektrycznego zmieni się postrzeganie hałasu przez kierowcę i pasażerów samochodu. Gdy pojazd jest w ruchu, słyszalne lub odczuwalne wibracje pochodzące z różnych elementów zawieszenia, nadwozia i wyposażenia mogą powodować irytujący i niepokojący hałas przenoszony przez strukturę pojazdu i rozprzestrzeniający się w powietrzu, który już nie będzie zagłuszany pracą silnika i wydechu. Odgłosy te będą wzrastały w trakcie eksploatacji pojazdu, ponieważ łożyskowania stopniowo zużywają się, a smar w przegubach starzeje. Szybkie ustalenie przyczyny hałasu lub wibracji i ich lokalizacja może okazać się trudne i czasochłonne nawet dla doświadczonych mechaników, bowiem ich źródło jest często dobrze ukryte. Tylko wyspecjalizowane warsztaty, dysponujące odpowiednim sprzętem diagnostycznym (już dostępnym na rynku), będą w stanie podejmować się napraw związanych z NVH. Do tematu zjawiska NVH będziemy coraz częściej powracać na naszych łamach, aby powoli przygotować warsztaty na spotkanie z nowym rodzajem napraw. W tym numerze zapraszam na nostalgiczne spotkanie z ciekawymi rozwiązaniami pojazdów spalinowych z przeszłości, opisanymi na stronach 32 i 38.
Krzysztof Trzeciak