Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Najbardziej ekskluzywny klub kierowców na świecie używa opon Pirelli. Liczba opon dostarczonych do cyklu Ferrari Racing Days, który odbywa się na torze Nürburgring, osiągnęła właśnie kluczowy punkt
w historii. Dodatkowo, swój debiut ma nowa opona pośrednia. Opony do tego cyklu mają wiele cech wspólnych z mieszankami P Zero dostarczanymi do Formuły 1. Oznacza to, że opony do programu XX zawdzięczają swój rodowód najbardziej zaawansowanym technologiom z działu Pirelli Motorport.

Podczas ostatniej imprezy Ferrari Racing Days, w padoku na torze Nurburgring (Niemcy), zaprezentowano wyjątkową oponę: dziesięciotysięczny egzemplarz Pirelli P Zero, który stworzono z myślą o programie Ferrari XX. Modele FXX, FXX EVO, 599XX, 599XX EVO i FXX K (z najnowszym wariantem Evo) to najbardziej ekskluzywne samochody na świecie: wywodzące się z wersji drogowych i opracowane do rywalizacji na torze. Już modele bazowe są niewiarygodnie szybkie, ale ich modyfikacje wyścigowe przeprowadzane przez inżynierów Maranello sprawiają, że są jeszcze bardziej ekstremalne. Na przykład, moc modelu FXX-K Evo przekracza 1000KM, i aby przenieść ją na drogę, Pirelli opracowała opony zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. W Niemczech liczba wyprodukowanych opon specjalnych osiągnęła liczbę 10 000 sztuk, licząc od początku produkcji w 2011 roku, kiedy to marka Pirelli stała się wyłącznym dostawcą opon do programu XX.

OPRACOWANE JAK OPONY F1

Od pierwszego samochodu w programie XX, modelu FXX, po najnowszą jego ewolucję, model FXX-K Evo, metodologia rozwoju opon zmieniła się diametralnie. Początkowo, proces rozwoju był bardziej tradycyjny, wykorzystujący opony P Zero stworzone dla serii Ferrari Challenge jako punkt wyjścia dla bardziej ekstremalnych opon FXX. W przypadku najnowszych samochodów, proces projektowania opon przypomina metodologię stosowaną do produkcji opon P Zero do wyścigów Formuły 1. Poza testami na torze, inżynierowie Pirelli mogli również polegać na danych uzyskanych z symulatora Scuderia Ferrari - który jest również wykorzystywany przy przygotowaniach do startów w rozmaitych dyscyplinach sportów motorowych o najwyższym poziomie.

Mając oponę opracowaną dla FXX K jako podstawę, inżynierowie Pirelli w mniej niż pół roku stworzyli oponę, która jest w stanie poradzić sobie z ogromnymi siłami docisku generowanymi przez najnowsze pakiety aerodynamiczne Evo (ponad 800 kilogramów docisku przy wysokich prędkościach). Kluczem do tej nowej ścieżki rozwoju były nowe tylne opony P Zero, które teraz mają bardziej równomierną powierzchnię styku, nawet gdy tylne skrzydło Evo generuje maksymalną siłę docisku. To pozwala zapewnić znakomitą stabilność w zakresie bardziej zrównoważonego zużycia opon oraz bardziej przewidywalnej degradacji, które przekładają się na bardziej pewne prowadzenie oraz wyższy poziom bezpieczeństwa, nie mając zarazem negatywnego wpływu na doznania kierowcy. Ponadto opony do programu XX muszą oferować bardzo szerokie spektrum właściwości, aby zapewnić podobny poziom osiągów na bardzo różnych torach na całym świecie, ze zmiennym asfaltem i często nieprzewidywalną pogodą. Na przykład program na sezon 2019 rozpoczął się w lutym od piaszczystych zakątków Bahrajnu i zakończy się pod koniec października na torze Mugello we Włoszech.

DEBIUT OPON POŚREDNICH

Kolejna ważna nowość w programie Ferrari XX również zadebiutuje na torze Nürburgring. Przy bardziej wymagających warunkach pogodowych dostępna będzie nowa opona pośrednia Cinturato. Opona ta wykorzystuje tę samą konstrukcję, co miękka opona typu slick przeznaczona na suchy asfalt, jednak wprowadza kierunkowy wzór bieżnika, a także nowy element w składzie mieszanki. Nowa mieszanka pozwoli kierowcom dotrzeć do granic możliwości potężnych samochodów z Maranello, nawet na mokrej nawierzchni lub przy niskich temperaturach.

OPONY P ZERO DLA PROGRAMU XX

Samochody do programu XX posiadają specjalne opony dla każdego modelu, które różnią się pod względem specyfikacji i rozmiaru. Asortyment obejmuje opony w rozmiarach od 255/650 R19 na przód dla FXX, aż po 345/725 R20 na tył dla FXX K Evo. Można je również rozróżnić wizualnie, ponieważ każda opona nosi na ściance bocznej nazwę samochodu, do którego jest przeznaczona. Podobnie, jak inne opony wyścigowe Pirelli przeznaczonedo wyścigów GT, opony dla programu XX są również produkowane w specjalnej fabryce w Izmit w Turcji, gdzie przez wiele lat produkowano opony do Formuły 1.

nurburgring3 8





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock