Numer 11/2008
- Szczegóły
- Maciej Brzeziński
- Kategoria: Numer 11/2008
Organizacja pracy warsztatu jest jednym z podstawowych czynników wpływających na opłacalność jego prowadzenia. W nowym cyklu przedstawimy wzorcowe schematy organizacji warsztatu, które mogą pomóc w prowadzeniu własnej firmy. W kolejnych artykułach omówimy następujące tematy: rola kierownika warsztatu, rola biura obsługi klienta w procesie obsługi i naprawy, motywowanie i nagradzanie pracowników.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 11/2008
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ogłosiło, że od stycznia 2009 wprowadza się zakaz poruszania po drogach pojazdów lekkich i ciężkich starszych niż 20 lat. Będzie to realizowane w ten sposób, że pojazdy wyprodukowane przed rokiem 1988 nie będą miały sukcesywnie przedłużanego dopuszczenia do ruchu. Jednocześnie zostanie zakazany import pojazdów starszych niż 5 lat. Dla uspokojenia dodam, że wspomniane wyżej rozporządzenia nie dotyczą Polski, lecz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Dyrektor generalny Federalnego Departamentu Ruchu w tym kraju powiedział, że decyzja ta ma na celu zmniejszenie ruchu i ochronę środowiska naturalnego. Właściciele wycofywanych pojazdów mogą sprzedawać je na złom lub wysłać do krajów ich wytworzenia. Zaostrzenia dotyczące stanu technicznego pojazdów wprowadzają także inne państwa tego regionu: Sudan i Egipt (więcej na ten temat w numerze). W Polsce czekają nas zmiany w „Prawie o ruchu drogowym”, może nie tak radykalne jak w przytoczonych krajach, jednak wprowadzające istotne modyfikacje w organizacji badań technicznych. Jednym z inicjatorów tych zmian jest Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. Zainteresowanych odsyłam do strony www.piskp.pl. Zapraszam do lektury numeru listopadowego, polecając szczególnie nasz nowy cykliczny dodatek „Serwis Ciężarowy”, w którym będziemy zamieszczać informacje techniczne dla wybranych pojazdów użytkowych.
- Szczegóły
- Rafał Dmowski
- Kategoria: Numer 11/2008
Ciągły postęp w konstrukcji samochodowych silników benzynowych kieruje naszą uwagę na elementy nowoczesnych, elektronicznych układów zasilania i zapłonu. Często zapominamy, że za prawidłowy zapłon mieszanki w komorze spalania nadal jest odpowiedzialna świeca zapłonowa. W artykule omówiono przykłady awarii spowodowanych wadą lub zużyciem świec zapłonowych.