Numer 11/2009
- Szczegóły
- Rafał Szczerbicki
- Kategoria: Numer 11/2009
W tym roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące kontroli działania przedsiębiorców, w tym właścicieli warsztatów samochodowych. Artykuł przedstawia kilka nowych zasad istotnych z punktu widzenia kontrolowanych i jest uzupełnieniem tematyki poruszanej w na łamach miesięcznika od listopada 2008 r. do stycznia 2009 r.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 11/2009
Ceramiczne świece żarowe cieszą się wśród europejskich producentów samochodów coraz większą popularnością. Można je spotkać w silnikach TDI grupy Volkswagena, silnikach Mercedesa i Opla, a ostatnio także w Nissanach i Mazdach. Ich stosowanie umożliwia bardziej niezawodny zapłon zimnego silnika i zmniejszenie emisji CO2. Specjalna konstrukcja ceramicznych świec żarowych sprawia, że wymagają one specjalnego traktowania podczas wymontowania z silnika. Niestosowanie się do wskazówek producenta pojazdu spowoduje łatwe uszkodzenie świecy. W artykule przedstawiono budowę wszystkich generacji ceramicznych świec żarowych oraz podano zasady ich obsługi jakie należy przestrzegać w warsztacie.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 11/2009
Informacje z branży
- Konkurs AUTO SALON 2008 na półmetku
- Autosalon i Autoserwis po raz XX
Elektrodiagnostyka pojazdowa
- Obsługa ceramicznych świec żarowych
- Samochód z systemem OBD II/EOBD w serwisie cz. 7, Stefan Myszkowski
- Funkcja: test elementów wykonawczych, Stanisław Mikołaj Słupski
- Wyposażenie elektryczne pojazdów - przekaźniki cz. 1, Marek Bustrycki
- Niesprawny akumulator - objawy, diagnozowanie
Mechanika pojazdowa
- Klimatyzacja - zawór rozprężny czy dysza dławiąca? Ignacy Horowski
- Zmienna geometria w turbosprężarkach, Krzysztof Trzeciak
Tuning
Badania techniczne
- Badania dodatkowe pojazdów - taxi i uprzywilejowany, Sylwester Murawski
- Czy „angliki” będą dostępne? Marcin Barankiewicz
Technika samochodowa
- Nowy Ford Focus RS - powrót legendy
Organizacja i prawo w warsztacie
Akademia
- Obwód elektryczny, Marek Bustrycki
- Nadwozie samochodu ciężarowego, Jerzy R. Bogdański
W serwisie
- C1/P107, AYGO 1.0/1.4D (2005-)
- Szczegóły
- Stefan Myszkowski
- Kategoria: Numer 11/2009
Przy najlepszej woli ze strony programistów, kody usterek mogą błędnie informować diagnostę o wykrytych uszkodzeniach. Na przykładzie kodów usterek systemu
OBD II/EOBD autor przedstawia zasady, o których warto pamiętać przy ich odczytywaniu. Odnoszą się one do kodów usterek różnych układów samochodu, systemów diagnostycznych standardu OBD II/EOBD i producentów samochodów.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 11/2009
Komisja Europejska naciska polskie Ministerstwo Infrastruktury, aby dopuściło rejestrację na naszych drogach samochodów przystosowanych do ruchu lewostronnego, co ma miejsce we wszystkich krajach Unii. Czy polski rząd ugnie się pod naciskiem Komisji - nie wiem. Obawiam się jednak, że może dojść do powtórzenia sytuacji, jaka była z pierwszymi badaniami technicznymi pojazdów sprowadzonych z zagranicy. Polska zniosła te badania i okazało się, że napływają do nas pojazdy ze „świeżymi” badaniami wykonanymi za granicą na hasło „export do Polski”, co oznacza uproszczoną procedurę kontroli ich stanu technicznego. Komisja Europejska swoje stanowisko w sprawie „anglików” argumentuje tym, że inne kraje w Europie nie zabraniają rejestracji tego typu pojazdów. Powstaje więc pytanie, dlaczego inne kraje na zasadach wzajemności nie uznają badań wykonanych w Polsce? Uzasadnione moim zdaniem argumenty za odmową rejestracji „anglików” w Polsce przedstawia Marcin Barankiewicz w artykule: Czy „angliki” będą następne? Ja ze swojej strony mogę tylko zaproponować Ministerstwu zaproszenie urzędników decyzyjnych z Komisji Europejskiej na jazdy „anglikiem” po drogach polskich, i to na miejscu pasażera. Niech doświadczą slalomu między ciężarówkami i walki o życie tam, gdzie kończy się dwupasmówka. Zmiana decyzji murowana.