- Szczegóły
- Ignacy Horowski
- Kategoria: Numer 10/2009
Często spotykam się z pytaniami, jak skutecznie i szybko zdiagnozować usterkę w układzie klimatyzacji samochodowej. Zawsze odpowiadam, że bez podstawowej wiedzy z zakresu obiegu czynnika chłodniczego oraz funkcjonowania elementów mechanicznych i elektrycznych klimatyzacji jest to niemożliwe. Wielokrotnie pytania pod adresem ludzi obsługujących układy klimatyzacji samochodowych od niedawna dotyczące obiegu czynnika chłodniczego, jego stanów skupienia i zakresów ciśnień i temperatur pozostają bez odpowiedzi. Zastanawiałem się, dlaczego tak się dzieje i skąd ta niechęć do sięgnięcia po minimum wiedzy potrzebnej przy naprawie tych systemów. Ta wiedza ułatwiłaby pracę i pomogła w szybszym zdiagnozowaniu usterki. Dzięki informacjom uzyskanym od warsztatowców, którzy chcieliby poszerzyć zakres swojej działalności o obsługę układów klimatyzacji, dowiedziałem się, że opracowania dostępne na rynku na temat klimatyzacji są często dla wielu z nich nie do końca zrozumiałe. W wielu przypadkach są to książki tak napisane, że nie skłaniają do dokończenia pierwszego rozdziału, a co dopiero przeczytania całości. Dlatego spróbuję, tak jak do tej pory, prostym warsztatowym językiem przybliżyć zasadę pracy, podzespoły i sposoby diagnostyki i naprawy układów klimatyzacji samochodowych.