Numer 10/2009
- Szczegóły
- Sylwester Murawski
- Kategoria: Numer 10/2009
W dniu 22 września, kilka minut po godzinie ósmej opublikowano w Dzienniku Ustaw nr 155 pod pozycją 1232 rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 18 września 2009 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. No cóż, czekaliśmy i doczekaliśmy się wejścia w życie rozporządzenia wykonawczego do znowelizowanego prawa o ruchu drogowym. Zaczęło ono obowiązywać w dniu opublikowania i już tego samego dnia powstały kłopoty interpretacyjne dotyczące zawartych w nim przepisów prawnych.
- Szczegóły
- Ignacy Horowski
- Kategoria: Numer 10/2009
Często spotykam się z pytaniami, jak skutecznie i szybko zdiagnozować usterkę w układzie klimatyzacji samochodowej. Zawsze odpowiadam, że bez podstawowej wiedzy z zakresu obiegu czynnika chłodniczego oraz funkcjonowania elementów mechanicznych i elektrycznych klimatyzacji jest to niemożliwe. Wielokrotnie pytania pod adresem ludzi obsługujących układy klimatyzacji samochodowych od niedawna dotyczące obiegu czynnika chłodniczego, jego stanów skupienia i zakresów ciśnień i temperatur pozostają bez odpowiedzi. Zastanawiałem się, dlaczego tak się dzieje i skąd ta niechęć do sięgnięcia po minimum wiedzy potrzebnej przy naprawie tych systemów. Ta wiedza ułatwiłaby pracę i pomogła w szybszym zdiagnozowaniu usterki. Dzięki informacjom uzyskanym od warsztatowców, którzy chcieliby poszerzyć zakres swojej działalności o obsługę układów klimatyzacji, dowiedziałem się, że opracowania dostępne na rynku na temat klimatyzacji są często dla wielu z nich nie do końca zrozumiałe. W wielu przypadkach są to książki tak napisane, że nie skłaniają do dokończenia pierwszego rozdziału, a co dopiero przeczytania całości. Dlatego spróbuję, tak jak do tej pory, prostym warsztatowym językiem przybliżyć zasadę pracy, podzespoły i sposoby diagnostyki i naprawy układów klimatyzacji samochodowych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 10/2009
Wstęp, Krzysztof Trzeciak
Informacje z branży
- Olimpiada u Forda
- Odlotowe targi Inter Carsu
Elektrodiagnostyka pojazdowa
Mechanika pojazdowa
Badania techniczne
- Oznakowanie konturowe, Jerzy R. Bogdański
- Zmiany w badaniach powypadkowych, Marcin Barankiewicz
- Badanie okresowe wykonywane po raz pierwszy, Sylwester Murawski
Technika samochodowa
- Auto przyszłości - źródła napędu, Stanislaw Syta
Organizacja i prawo w warsztacie
- Podział SKP po 22 września 2009, Rafał Szczerbicki
- Obsłuż swojego Klienta (20), J. Rejsler
Akademia
- Źródła energii elektrycznej, Marek Bustrycki
Wyposażenie warsztatowe
- Oprogramowanie dla warsztatów i SKP
W serwisie
- Ford Focus 1.8 TDDI (1998-2004)
- Szczegóły
- Radosław Bogdański
- Kategoria: Numer 10/2009
Wprowadzone dla określonych grup pojazdów od października 2009 r. ciągłe oznakowanie konturowe ma za zadanie pełnić rolę istotnego elementu bezpieczeństwa czynnego pojazdu i działającego w sposób ciągły i niezależny od oświetlenia zasilanego z jego instalacji elektrycznej. Ważnym czynnikiem decydującym o przydatności takiego rodzaju oświetlenia jest jego stosunkowo jednoznaczne rozmieszczenie na konstrukcji pojazdu, które w znaczący sposób powinno ułatwić identyfikację położenia pojazdu, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Pomimo istniejącego w określonych grupach pojazdów oświetlenia bocznego, ułatwiającego identyfikację zestawu ciągnik-naczepa, pojawiają się opinie poddające w wątpliwość cel i zasadność stosowania podobnego rodzaju oświetlenia, należy wyrazić nadzieję, że właściwe stosowanie takiego oświetlenia, a w związku z tym również, a może nawet przede wszystkim, właściwe kontrolowanie jego charakterystyki pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo na naszych drogach.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 10/2009
Podobno dopiero ładne felgi nadają pojazdowi szyk i styl. Będąc jednak elementem samochodu znajdującym się najbliżej jezdni, są stale narażone na działanie kamieni, soli i krawężników. Łatwo tracą swój „wyjściowy” wygląd, do czego przyczynia się także nieuchronne działanie korozji. Czy można obręczom kół (popularnie nazywanym felga mi) przywrócić efektowną powłokę? Czy zabieg ten jest opłacalny, tak dla klienta, jak i warsztatu? Odpowiedź w artykule.