Numer 9/2009
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 9/2009
Wyposażenie warsztatowe
- Komputerowe przyrządy do ustawiania reflektorów
- EASY 3D do pomiaru geometrii kół
Silniki Diesla
Elektrodiagnostyka pojazdowa
Mechanika
- Kontrola i ocena stanu klimatyzacji, Ignacy Horowski
Badania techniczne
- Elektroniczne badanie techniczne, Krzysztof Trzeciak
- Okresowe badania techniczne motorowerów, Marcin Barankiewicz
- Terminy badań technicznych, Sylwester Murawski
Technika samochodowa
- Układy wtryskowe dla tanich aut
- Bi-turbo w Jaguarze
- Nowy Insight
Rynek
- Raw data
Organizacja i prawo w warsztacie
Akademia
- Nadwozie samochodu, Jerzy R. Bogdański
- Zjawisko przepływu prądu elektrycznego, Marek Bustrycki
Serwis ciężarowy
- Scania R440 - europejski standard, Michał Kij
W serwisie
- Rover serii 600 55
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 9/2009
Okresowe badania techniczne są tym wyjątkowym rodzajem działalności w branży usług motoryzacyjnych, który dotyczy wcześniej czy później wszystkich jeżdżących po naszych drogach pojazdów. Dlatego sprawy i problemy związane z badaniami wywołują duże zainteresowanie, zarówno prowadzących badania, jak i kierowców. Miesiąc wrzesień jest dla systemu organizacji badań szczególny, ponieważ wchodzi w życie nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, która wnosi do porządku prawnego istotne zmiany. Ustawa wprowadza m.in.: zmiany w zakresie rodzajów badań technicznych, nowy podział stacji kontroli pojazdów, szersze uprawnienia dla podstawowych SKP, okresowe badania motorowerów. Ustawa stanowi uwieńczenie ponad rocznych starań Polskiej Izby Stacji Kontroli o wprowadzenie zmian oczekiwanych przez środowisko i porządkuje wiele kwestii. Wprowadzane co pewien czas zasadnicze zmiany w badaniach technicznych nie są jedynie domeną naszego kraju. Na całym świecie doskonali się organizację badań, tak aby system nadążał za rozwojem techniki samochodowej i wyposażenia diagnostycznego. Przykładem są Niemcy, gdzie ostatnio wprowadzono obowiązek kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego (więcej na ten temat w artykule Elektroniczne badanie techniczne). Takie są światowe tendencje i prowadzący badania muszą liczyć się z nie jedną jeszcze reorganizacją, ale do tego chyba wszyscy już się przyzwyczaili.
- Szczegóły
- Rafał Szczerbicki
- Kategoria: Numer 9/2009
W wielu pytaniach kierowanych do redakcji często pojawia się problem zatrudniania diagnostów w stacjach kontroli pojazdów. W związku z niewątpliwie trudną sytuacją na rynku pracy, związaną z małym napływem nowych osób do tego zawodu i dużym odpływem wykwalifikowanej kadry za granicę, staje się on coraz poważniejszy. Narosło też wokół tego zagadnienia wiele kontrowersji, ze względu na lakoniczność obecnych uregulowań prawnych. W artykule autor odpowiada na pytania:
- Jakie przepisy prawne regulują zatrudnianie diagnostów?
- Na podstawie jakiej umowy i na jakich zasadach można zatrudnić diagnostę?
- Co zrobić w przypadku, gdy zatrudniamy lub zwalniamy diagnostę?
- Czy diagnosta może być zatrudniony jednocześnie w więcej niż jednej SKP?
- Jaki zakres uprawnień musi mieć diagnosta zatrudniony w stacji SKP?
- Ilu diagnostów można zatrudniać w jednej SKP: czy musi to być więcej niż jeden diagnosta?