- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 9/2009
Okresowe badania techniczne są tym wyjątkowym rodzajem działalności w branży usług motoryzacyjnych, który dotyczy wcześniej czy później wszystkich jeżdżących po naszych drogach pojazdów. Dlatego sprawy i problemy związane z badaniami wywołują duże zainteresowanie, zarówno prowadzących badania, jak i kierowców. Miesiąc wrzesień jest dla systemu organizacji badań szczególny, ponieważ wchodzi w życie nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, która wnosi do porządku prawnego istotne zmiany. Ustawa wprowadza m.in.: zmiany w zakresie rodzajów badań technicznych, nowy podział stacji kontroli pojazdów, szersze uprawnienia dla podstawowych SKP, okresowe badania motorowerów. Ustawa stanowi uwieńczenie ponad rocznych starań Polskiej Izby Stacji Kontroli o wprowadzenie zmian oczekiwanych przez środowisko i porządkuje wiele kwestii. Wprowadzane co pewien czas zasadnicze zmiany w badaniach technicznych nie są jedynie domeną naszego kraju. Na całym świecie doskonali się organizację badań, tak aby system nadążał za rozwojem techniki samochodowej i wyposażenia diagnostycznego. Przykładem są Niemcy, gdzie ostatnio wprowadzono obowiązek kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa czynnego i biernego (więcej na ten temat w artykule Elektroniczne badanie techniczne). Takie są światowe tendencje i prowadzący badania muszą liczyć się z nie jedną jeszcze reorganizacją, ale do tego chyba wszyscy już się przyzwyczaili.