Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

„Niemcy ratują fabrykę Fiata w Ty­chach” - takie nagłówki powinny mieć doniesienia prasowe o wprowadzeniu przez władze Niemiec dopłat na zakup nowych aut pod warunkiem oddania na złom starych, mających więcej niż 9 lat. Z tak wygenerowanego popytu skorzy­stają bowiem w największym stopniu producenci tańszych aut, w tym głównie Fiat. Zachęcone niemieckim przykładem inne państwa Unii wprowadziły podob­ne rozwiązania, które mają nie tylko po­budzić sprzedaż nowych aut, ale i wy­mienić park na modele bardziej przyja­zne środowisku. W Polsce jest inaczej. Nie dość, że nie można odliczać VAT-u od aut osobowych, jak i od paliwa do nich (tutaj polecam artykuł na str. 48 Rafała Szczerbickiego „Nabici w … VAT”), to jeszcze rząd w ramach ratowania rynku motoryzacyjnego podwyższył akcyzę na samochody z silnikami o pojemności 2.0 i większej. Jako sukces jest ogłaszany plan oszczędnościowy przewidujący ograniczenia wydatków budżetowych, podczas gdy pieniądze te powinny zo­stać rzucone na rynek w celu pobudze­nia koniunktury. W ramach przedmiotu „Ekonomia kapitalizmu” prof. Jan Mon­kiewicz uczył mnie kiedyś, że w dobie kryzysu najlepszym rozwiązaniem są zamówienia publiczne. Widocznie jed­nak u nas prawdy naukowe są jedynie do wygłaszania w aulach. Bardzo trafny wydaje się w tej sytuacji tytuł „Polska płynie pod prąd” w zagranicznej prasie do artykułu oceniającego zachowanie naszego rządu. Parafrazując go pozwolę sobie tutaj spuentować obecną sytuację w naszej motoryzacji powiedzeniem „Polska jedzie pod prąd - i to ulicą jedno­kierunkową”.

Zapraszam do lektury numeru, pole­cając artykuły naszych stałych współ­pracowników oraz artykuł Waldemara Mossakowskiego z firmy Mercedes-Benz o dieslu najnowszej generacji.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock