Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 10/2010

Czy przyszłością napędu samochodów jest silnik elektryczny? Nie znam odpowiedzi na to pytanie. I chyba trudno byłoby komukolwiek stawiać prognozy długoterminowe dla silników spalinowych. W kontekście „elektryfikacji” pojazdów pojawia się jednak inne, nie mniej trudne pytanie: czy warsztaty samochodowe podzielą los serwisów RTV? Wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazują, że w pespektywie 20…30 lat tak się może stać. Producenci aut zaczynają dbać, aby naprawa ich samochodów ograniczała się jedynie do wymiany zespołów, i to najlepiej skojarzonych z innymi sąsiadującymi podzespołami. Już teraz naprawy główne silników i skrzyń biegów odchodzą do historii. Do tego dochodzi narastająca blokada dostępu do jakichkolwiek fabrycznych informacji serwisowych, bez których nie ma mowy nie tylko o naprawie, ale nawet prostej wymianie części. Niech przykładem będą najnowsze samochody wyposażone w system Start-Stop, coraz częściej wymagające użycia fabrycznego testera do zwykłej wymiany akumulatora! Z drugiej strony zaczynają pojawiać się tanie, popularne pojazdy, których naprawianie nawet po krótkim okresie eksploatacji będzie po prostu nieopłacalne. Samochód stanie się produktem jednorazowym, podobnie jak telewizory czy komputery, a wówczas rola warsztatów ograniczy się do bieżącego serwisowania aut. Czy w związku z tym za 20...30 lat będą jeszcze potrzebne duże magazyny części, należące do niezależnych dystrybutorów? Zapewne nie i przyjdzie nam tylko z nostalgią wspominać takie udane imprezy, jak ta zorganizowania przez Inter Cars w Modlinie. Fotorelację z wrześniowej imprezy zamieszczamy na str. 6. Polecam w tym numerze również dwa artykuły omawiające projekty zmian do przepisów związanych z badaniami technicznymi.

Po wprowadzeniu przepisu zakazującego montażu niektórych elementów po raz kolejny w pojeździe wydaje się, że Ministerstwo Infrastruktury ma w planach wprowadzenie rozwiązania mającego na celu wyeliminowanie pojazdów, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia. Projekt rozporządzenia zawiera załączniki, które określają przesłanki do tego, że pojazd powinien być zaliczony do pojazdów wycofanych z eksploatacji. Jakie warunki muszą być spełnione, aby pojazd został wycofany z ruchu? Odpowiedź w numerze.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock