Numer 1/2010
- Szczegóły
- Stanisław Mikołaj Słupski
- Kategoria: Numer 1/2010
Wielokrotnie spotykamy się z taką sytuacją: klient życzy sobie, abyśmy skomunikowali się z każdym ze sterowników w jego samochodzie. Po podłączeniu skanera do samochodu zaczynamy odczytywać błędy i dane bieżące w każdym obwodzie, z którym mamy komunikację. Co pewien czas pojawiają się różne komunikaty, które należałoby dokładnie przeczytać i bezwzględnie się do nich zastosować. Czasami nie chcemy tracić dużo czasu i beztrosko opuszczamy dany program. Ale wycofanie powinno polegać na ….. Dalszy ciąg artykułu w numerze.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 1/2010
Filtry cząstek stałych miały gwarantować oczyszczenie spalin w dzisiejszych dieslach. Nieoczekiwanie stwarzają jednak problemy. Zatkane filtry doprowadzają do poważnych uszkodzeń silników, i to w stosunkowo nowych samochodach. Procedura regeneracji filtra stanowi dla użytkownika pojazdu uciążliwość, o której nie zawsze jest informowany w chwili zakupienia pojazdu. Przypadłość ta stała się powodem procesu wniesionego przez właściciela Opla Zafiry przed sądami kolejnych instancji w Niemczech. Jaki był werdykt sądu, o tym w artykule.
- Szczegóły
- Rafał Szczerbicki
- Kategoria: Numer 1/2010
Dnia 22 września weszła w życie nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzająca w życie wiele nowych zapisów, które są krokiem w dobrym kierunku. Wiele norm w niej zawartych, według zapewnień Ministerstwa Infrastruktury, ma znaleźć się
w nowej ustawie o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego. Przez kilka ostatnich miesięcy ujawniło się jednak kilka niedoskonałości wprowadzonych uregulowań. W artykule zaprezentowano kilka problemów, nad którymi trzeba będzie pochylić się powtórnie podczas dalszych prac legislacyjnych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 1/2010
Skuteczność hamulców zależy od siły tarcia uzyskiwanej na styku okładziny ciernej i tarczy hamulcowej. Decydującą rolę odgrywa tu jakość tarcz hamulcowych i klocków. Jednak nie wszystkie części zamienne oferowane na rynku wtórnym spełniają wymogi bezpieczeństwa oraz prawidłowego zamontowania. Świadczy o tym analiza dokonana przez firmę Brembo. Jej wyniki zamieszczamy w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 1/2010
W nr. 12/09 „Serwisu Motoryzacyjnego” informowaliśmy o nowej inicjatywie Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów dotyczącej stworzenia porozumienia „Dobre prawo w motoryzacji”. Zawiązanie porozumienia pozwoliłoby prezentować wspólne stanowisko jego członków wobec organów administracji państwowej i władzy ustawodawczej w zakresie stanowionego prawa, obejmującego działaniem wszystkie aspekty motoryzacji, a zwłaszcza technicznej kontroli pojazdów. 16 grudnia 2009 odbyło się pierwsze spotkanie organizacyjne porozumienia, w którym wzięli udział przedstawiciele następujących organizacji i instytucji działających w sektorze motoryzacji (w porządku alfabetycznym):
- Dekra Polska
- Fundacja „Jedź bezpiecznie”
- Instytut Transportu Samochodowego
- Ogólnopolski Związek Pracodawców Transportu Drogowego
- Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracowników Wydziałów Komunikacji
- Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji
- Polska Izby Stacji Kontroli Pojazdów
- SIMP Polskie Towarzystwo Inżynierów Motoryzacji
- Stowarzyszenie Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów
- Stowarzyszenie Producentów i Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych
- Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego
- Stowarzyszenie Techniki Motoryzacyjnej
- Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej
- Związek Dealerów Samochodowych
- Związek Powiatów Polskich
- Związek Pracodawców Motoryzacji
Spotkanie otworzył Kazimierz Zbylut - prezes zarządu PISKP, który powitał zgromadzonych i oraz przedstawił cel spotkania. Następnie głos zabrał Stanisław Nowicki - przewodniczący rady PISKP, który nakreślił ideę porozumienia oraz potrzebę współdziałania wszystkich podmiotów społecznych działających w obszarze motoryzacji w celu wzmocnienia głosu strony społecznej w procesie tworzenia prawa przyjaznego przedsiębiorcom. W swoim wystąpieniu przewodniczący rady stwierdził m.in., że wzajemne uzgodnienia dotyczące planowanych zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” zostały zignorowane, a same przepisy napisano językiem niezrozumiałym dla diagnostów, co grozi istotnymi konsekwencjami. Stąd zaistniała potrzeba stworzenia jednego głosu, który będzie zauważany i doceniany. Przedstawione argumenty spotkały się ze zrozumieniem zebranych. Znakomita większość uczestników spotkania pozytywnie oceniła przedstawioną inicjatywę Izby, a wątpliwości czy niejasności, jakie z oczywistych powodów występują na początku, z czasem z pewnością wyjaśni życie.
Pierwsi sygnatariusze porozumienia „Dobre prawo w motoryzacji” powołali prezydium w skład, którego weszli:
- Stanisław Nowicki - przewodniczący Rady Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów - przewodniczący porozumienia.
- Wojciech Kacprzak - wiceprezes Stowarzyszenia Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów - zastępca przewodniczącego porozumienia.
- Grzegorz Traczewski - założyciel Fundacji „Jedź bezpiecznie” - sekretarz porozumienia.
Sygnatariusze porozumienia oczekują, że zawarte porozumienie spotka się z przychylnym przyjęciem ze strony Ministerstwa Infrastruktury i będzie służyło tworzeniu przyjaznej rzeczywistości prawnej w motoryzacji. Porozumienie ma charakter otwarty i mogą do niego przystępować wszystkie podmioty związane z motoryzacją. Korespondencję w tej sprawie można kierować na adres Izby: Porozumienie „Dobre prawo w motoryzacji”, 03-301 Warszawa, ul. Jagiellońska 76/203, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Więcej informacji na stronie: PISKP