Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 10/2011

Wstęp, Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

  • 11. targi pełne atrakcji

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Mechanika pojazdowa

Technika samochodowa

  • Jak działa... tylna oś skrętna, Jerzy Dyszy
  • Czasem lepiej ustąpić - pneumatyczne układy hamulcowe, Michał Kij
  • Ach te taksówki! Piotr Pijanowski

Akademia

  • Włączniki elektryczne sterowane termicznie, Marek Bustrycki
  • W poszukiwaniu nieszczelności, Mariusz Maksym

Rynek

  • Rynek olejów
  • Oprogramowanie dla serwisów
  • Przedstawiamy serwisy - Na kurpiowskiej wsi
  • Program ubezpieczenia dla stacji zrzeszonych w PISKP
  • Chromowanie warstwowe felg - nowa technologia amerykańska już w Polsce

W serwisie

  • Toyota RAV4 2.0 D-4D (2000-2006)

 

Świeca zapłonowa była kiedyś jednym z bardziej skomplikowanych elementów silnika spalinowego. Zanim wprowadzono tabele doboru świec, produkowano konkretną świecę zapłonową do konkretnego silnika, a użytkownik musiał dbać o jej sprawność, czyszcząc lub wymieniając części składowe. Świece zapłonowe były wtedy rozbieralne, z uwagi na ich cenę i skomplikowanie. Mimo że obecnie konstrukcja świecy wydaje się niezmiernie prosta, to jej funkcja jest nadal kluczowa. Bez sprawnej świecy zapłonowej, nowoczesny silnik spalinowy o zapłonie iskrowym nie da się uruchomić bądź nie będzie pracował prawidłowo. Co koniecznie trzeba wiedzieć o tym elemencie osprzętu silnika? Dlaczego podczas okresowych przeglądów, czy napraw, należy poświęcić czas na wnikliwe sprawdzenie świec zapłonowych?
Z mieszanymi uczuciami czytam w popularnej prasie motoryzacyjnej dziennikarskie wrażenia z jazd najnowszymi modelami samochodów. Z jednej strony podziwiam nienaganne zachowanie się testowanych aut na szybko pokonywanych, krętych drogach lub dowiaduję się, że „jest stabilny nawet przy wysokich prędkościach, na nagłe manewry reaguje spokojem”. Z drugiej strony zastanawiam się, jak w praktyce, podczas codziennej eksploatacji samochodu, przekonać się o tych zaletach. Czy najnowsze rozwiązania, wprowadzane dużym w końcu kosztem, jak np. skrętna oś tylna (piszemy o niej na str. 34), są tak naprawdę przydatne na co dzień? Obok prezentujemy wyniki badania średnich prędkości przejazdu w największych miastach Polski. Okazuje się, że nie przekracza ona 25 km/h. Z własnego doświadczenia wiem, że w Warszawie w godzinach szczytu, który trwa faktycznie przez cały dzień, jest nawet niższa, niewiele przekraczając prędkość pieszego. Jak wówczas doświadczyć kolejnych doznań będących udziałem testującego, a opisanych w jednym z miesięczników: „W czasie jazdy model ten szybko odkrywa zalety. Jak dawniej angażuje kierowcę, cieszy go precyzją czynności budujących prowadzenie i zapewnia czucie kinetyczne jazdy” (co by to nie znaczyło)? Proponuję zapewnić sobie najlepsze z możliwych wyposażenie auta w… radioodbiornik. Nic tak nie uspokaja w korku lub na zatłoczonych trasach, jak ulubiona muzyka.




Aktualności













SiteLock