Numer 9/2011
- Szczegóły
- Grzegorz Falba
- Kategoria: Numer 9/2011
Trudno w dzisiejszych czasach znaleźć na rynku branżę, w której komputery nie znalazłyby zastosowania. Stacje kontroli pojazdów nie są tu wyjątkiem. Każda SKP w Polsce zobligowana jest poprzez zapisy prawne do prowadzenia rejestru badań technicznych pojazdów z wykorzystaniem systemu informatycznego. Wiąże się to z koniecznością posiadania komputera z odpowiednim oprogramowaniem. Jednym z kilku dostępnych w Polsce programów służących do prowadzenia rejestru badań technicznych jest PISKP2010. Aplikacja oferowana przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów jest kompleksowym rozwiązaniem posiadającym oprócz standardowego rejestru, także moduł fiskalny, dekoder numerów VIN, moduł klienta z powiadamianiem SMS, bazę aktów prawnych, oraz inne moduły ułatwiające pracę diagnosty. Niektóre z nich postaram się Państwu przedstawić w poniższym artykule.
Nowością, która pojawiła się w tym roku są szablony. Jest to innowacyjne rozwiązanie mające na celu maksymalnie uprościć wprowadzanie danych. Z uwagi na to, iż niektóre pola na karcie badania uzupełniane są „standardowo”, można wcześniej ustalić wartości, które zostaną podane podczas wprowadzania danych badania i zapisać całość w postaci szablonu. Tworząc nowy szablon ustawiamy dla przykładu: rodzaj badania, wynik badania, termin następnego badania, rodzaj pojazdu, rodzaj paliwa, typ dokumentu i zapisujemy to pod nazwą „okresowe, P, 12m, osobowy, benzyna, DR”. Do szablonu można ponadto przypisać skrót klawiaturowy. Od tej pory po kliknięciu na nazwę szablonu lub po użyciu odpowiedniego skrótu otwiera się nam karta nowego badania z uzupełnionymi polami. Jeżeli przybyły na stację pojazd był u nas wcześniej na badaniu to wystarczy tylko podać numer rejestracyjny lub numer VIN aby program odnalazł dane pojazdu i uzupełnił pozostałe pola. Można utworzyć wiele szablonów odpowiadających różnym rodzajom badań.
Numer VIN wprowadzony podczas badania może dostarczyć nam wielu informacji o pojeździe. Dzięki integracji z systemem Autobaza można je odczytać bezpośrednio w programie. Oprócz podstawowych informacji uzyskanych po rozkodowaniu numeru VIN takich jak: kraj pochodzenia, producent, typ nadwozia, model, silnik itp. można dowiedzieć się także czy pojazd nie figuruje w rejestrach skradzionych pojazdów kilku sąsiednich państw. Dowiemy się również czy producent nie ogłosił wezwania do usunięcia usterki, a dzięki dostępowi do bazy CARFAX pozyskamy informacje o historii pojazdów sprowadzanych z terenu USA i Kanady.
Program PISKP2010 posiada swój własny moduł fiskalny, który współpracuje z drukarkami fiskalnymi firmy POSNET. Dzięki czemu po zakończeniu badania można wydrukować paragon lub fakturę. Nie potrzeba zatem kupować licencji na dodatkowe programy księgowe, aby móc rozliczyć się z klientem.
W natłoku informacji, które otaczają nas wszystkich warto przypomnieć klientowi o terminie kolejnego badania. Umożliwia nam to szybka i tania forma powiadamiania za pomocą wiadomości SMS. Wystarczy tylko poprosić klienta o numer telefonu, który zapisujemy w programie. Kilka dni przed terminem następnego badaniem otrzyma on od nas stosowną informację.
Na chwilę obecną program PISKP2010 oraz wszelkie aktualizacje do niego są udostępniane bezpłatnie wszystkim stacjom należącym do przedsiębiorców zrzeszonych w Izbie. Jednak zwiększone zainteresowanie produktem sprawiło podjęcie prac nad wprowadzeniem go na rynek jako programu komercyjnego.
Aby produkt był atrakcyjny dla konsumenta musi być stale rozwijany. Kierunek rozwoju powinny wytyczać wymagania stawiane przez użytkowników tak aby produkt był przyjazny w użyciu. Kierując się tą zasadą Izba otwarta jest na wszelkie propozycje dotyczące pozytywnych zmian w aplikacji, które można przesyłać na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Dla tych, którzy chcieliby zapoznać się z programem istnieje możliwość pobrania wersji instalacyjnej PISKP2010 ze strony internetowej www.piskp.pl. Po zainstalowaniu aplikacji wystarczy podać w jej ustawieniach numer NIP: 1234567890 oraz kod rozpoznawczy stacji: DEMO/001. Przy aktywnym połączeniu internetowym program sam uaktywni się do wersji demo ze wszystkimi funkcjonalnościami.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 9/2011
Informacje z branży
- Międzynarodowa Konferencja Motoryzacyjna 2011
- Jubileusz 20-lecia LE-GUM i „Serwis mobilny od A do Z”
Elektrodiagnostyka pojazdowa
- Wszystko o Common Rail Delphi (5) - czujnik MAF, Krzysztof Trzeciak
- Zawodne liczniki, Ignacy Horowski
- Kilka słów o ładowaniu akumulatorów, Stanisław Mikołaj Słupski
- Samochód z systemem diagnostyki pokładowej OBD II/EOBD w serwisie cz. 17, Stefan Myszkowski
Badania techniczne
- Pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych, Krzysztof Cieślak
- Badanie techniczne pojazdów „resortowych”, Marcin Barankiewicz
- Koniec z jedną sztuką rocznie? Rafał Szczerbicki
- Program PISKP2010 do rejestru badań technicznych - nowości i zmiany, Grzegorz Falba
Mechanika pojazdowa
Technika samochodowa
- Jak działa… świeca zapłonowa z pomiarem prądu jonowego, Jerzy Dyszy
- W odpowiedzi na nacisk - pneumatyczne układy hamulcowe, Michał Kij
- Noc na warszawskiej ziemi, Piotr Pijanowski
Wyposażenie warsztatowe
- Koło jest najważniejsze, Jerzy R. Bogdański
- Profesjonalny warsztat źródłem sukcesu
Akademia
- Obwody kontroli ciśnienia oleju w silniku, Marek Bustrycki
- Skrzynia biegów - przyczepność a moment obrotowy silnika, Jerzy R. Bogdański
Rynek
- Przedstawiamy serwisy - Kompleksowa stacja obsługi
- Usługi rzeczoznawców samochodowych
- 50 lat BMW „Neue Klasse”
W serwisie
- Opel Astra III 1.7/1.9 CDTI (2004÷2010)
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 9/2011
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 9/2011
Prof. Wiktor Sudra z Politechniki Warszawskiej zwykł kiedyś mawiać do studentów wydziału samochodowego, że inżynier nie musi znać wszystkich wzorów na pamięć, musi jednak wiedzieć, gdzie ich szukać. Parafrazując tę maksymę i przenosząc do działalności warsztatowej, można powiedzieć, że „mechanik, czy diagnosta nie musi potrafić naprawić każdego zespołu, powinien jednak wiedzieć jak on funkcjonuje”. Coraz częściej tradycyjna naprawa zespołu poprzez wymianę uszkodzonych jego części traci sens. Producenci aut wymagają bowiem albo użycia bardzo specjalistycznych i niedostępnych narzędzi, albo wprowadzają nierozbieralne komponenty, bardzo drogie na afterrynku. W warsztacie pozostaje wówczas próba wymiany całego, niesprawnego zespołu (o tego typu problemach w odniesieniu do liczników pisze Ignacy Horowski zapraszam na stronę 14). Z kolei klient oczekuje, że wytypowanie w warsztacie źródła awarii odbędzie się bez uciekania się do kosztownej metody prób i błędów. Czy można jednak postawić trafną diagnozę bez wiedzy o tym, jak dany zespół funkcjonuje? Odpowiedź jest krótka nie można. Na przestrzeni ostatnich kilku lat pojawiły się liczne zaawansowane technicznie rozwiązania, o których w szkołach nikt nie uczył i nie szkoli z ich naprawy. Postaramy się wypełnić tę lukę i od tego numeru wprowadzamy nową rubrykę „Jak działa...?”. Do jej prowadzenia zaprosiliśmy znawcę tematu, Jerzego Dyszego. Polecam pierwszy odcinek o świecach zapłonowych zastępujących czujnik spalania stukowego.