Numer 3/2011
- Szczegóły
- Stanisław Mikołaj Słupski
- Kategoria: Numer 3/2011
Oto klasyczny przypadek: skaner wyświetla błąd o uszko¬dzeniu czujnika. Wymieniamy czujnik na nowy i błąd pozosta¬je. Pozostaje nam zrzucić winę na sterownik. Powinniśmy otworzyć sterow¬nik i zapoznać się z drogą danego sygnału. Wydaje się, że po otworzeniu sterownika osoby, które nie potrafią zidentyfiko¬wać poszczególnych elementów, kierują się lękiem i odkładają ten temat dla elektroników. Proces nauczenia się elektroniki można jednak zawsze zacząć. Przede wszystkim musimy .... Dalsze wskazówki w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 3/2011
Informacje z branży
- IV Ogólnopolski Konkurs Motoryzacyjny dla szkół samochodowych
Elektrodiagnostyka pojazdowa
- Uszkodzona turbosprężarka, Stefan Myszkowski
- Wyposażenie elektryczne pojazdów - diagnostyka układu zapłonowego, Marek Bustrycki
- Skomplikowany sterownik - prosta naprawa, Stanisław Mikołaj Słupski
Badania techniczne
- Warunki techniczne ciągników rolniczych - wyposażenie, Krzysztof Cieślak
- Poświadczenie TDT a jego prawomocność, Marcin Barankiewicz
- Identyfikacja pojazdów (8) - oznakowania zastępcze
Technika samochodowa
- Stepway na polskie drogi
- Na stoisku, w dzień targowy, Piotr Pijanowski
Mechanika pojazdowa
- R1234yf nadchodzi, Krzysztof Trzeciak
- Kilka słów o wymianie klocków hamulcowych, Rafał Dmowski
- Przetaczać, czy wymieniać? Ignacy Horowski
Akademia
- Budowa samochodu, Jerzy R. Bogdański
- Instalacja elektryczna w pojazdach, Marek Bustrycki
- Akademia motocyklowa
- „Fałszywe powietrze" w gaźniki motocykla, Rafał Dmowski
Rynek
- Termin przydatności olejów smarowych stosowanych w motoryzacji, Artur Błażej
- Opona z technologią aktywnego hamowania
- Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną przez pracownika, Rafał Szczerbicki
- Zapadający się pedał sprzęgła VW Passat 2.0 TDI, Mariusz Maksym
W serwisie
- Mercedes-Benz C200 CDI / C220 CDI (2004÷2007)
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 3/2011
Pod dziwnie brzmiącą nazwą R1234yf, sugerującą związek z dzie¬dziną kryptologii, kryje się nowy czynnik chłodniczy, o którym będzie wkrótce bardzo głośno. O tym, że dni starego czynnika R134a są policzo¬ne, było wiadomo od dawna. Cały czas mówiło się również, że jego na¬stępcą będzie CO2, gaz powszechnie występujący i tani. A ponadto znako¬micie nadający się do chłodzenia i ogrzewania samochodów elektrycz¬nych. Zostały już opracowane wyso¬kociśnieniowe instalacje układów kli¬matyzacji oraz urządzenia do ich ob¬sługi. Nieoczekiwanie jednak dla ca¬łej branży motoryzacyjnej, producen¬ci samochodów - pod wpływem silne¬go lobby dwóch koncernów chemicz¬nych - zdecydowali się na zastosowa¬nie drogiego i bardzo niebezpiecznego czynnika R1234yf (o jego właściwo¬ściach piszemy więcej na stronie 34). Spotkało się to z dużym sprzeciwem wielu autorytetów. Przykładem niech będzie wypowiedź Dietera Rehdera, profesora chemii na Uniwersytecie w Hamburgu: „Trudno pojąć, dlaczego zastosowano akurat ten gaz. Rozmiar wad R1234yf jest tak duży, że zada¬ję sobie pytanie, dlaczego został on wzięty pod uwagę?" My też nie wie¬my. Sądzę, że możemy wkrótce spo¬dziewać się działań innego lobby, na rzecz cofnięcia niefortunnej decyzji, podobnie jak ma to miejsce z nietra¬fionym wprowadzeniem żarówek energooszczędnych, które okazały się groźne dla zdrowia. W numerze pole¬cam również artykuły Ignacego Ho¬rowskiego i Rafała Dmowskiego, związane z naszym „hamulcowym" tematem.
- Szczegóły
- Stefan Myszkowski
- Kategoria: Numer 3/2011
Użytkownik samochodu zażyczył sobie zwiększenia osiągów turbodiesla użytkowanego Audi. Jedna z firm tuningowych spełniła życzenie. Niestety, niedługo później, podczas korzystania z dodanych „koników", turbosprężarka zakończyła swój żywot. Poproszono o odpowiedź na pytanie - dlaczego? W artykule wnikliwa analiza przyczyn przedwczesnej awarii turbosprężarki.