Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 3/2011

Oto klasyczny przypadek: skaner wyświetla błąd o uszko¬dzeniu czujnika. Wymieniamy czujnik na nowy i błąd pozosta¬je. Pozostaje nam zrzucić winę na sterownik. Powinniśmy otworzyć sterow¬nik i zapoznać się z drogą danego sygnału. Wydaje się, że po otworzeniu sterownika osoby, które nie potrafią zidentyfiko¬wać poszczególnych elementów, kierują się lękiem i odkładają ten temat dla elektroników. Proces nauczenia się elektroniki można jednak zawsze zacząć. Przede wszystkim musimy .... Dalsze wskazówki w artykule.

 

Wstęp, Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

  • IV Ogólnopolski Konkurs Motoryzacyjny dla szkół samochodowych

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Technika samochodowa

  • Stepway na polskie drogi
  • Na stoisku, w dzień targowy, Piotr Pijanowski

Mechanika pojazdowa

Akademia

  • Budowa samochodu, Jerzy R. Bogdański
  • Instalacja elektryczna w pojazdach, Marek Bustrycki
  • Akademia motocyklowa
  • „Fałszywe powietrze" w gaźniki motocykla, Rafał Dmowski

Rynek

W serwisie

  • Mercedes-Benz C200 CDI / C220 CDI (2004÷2007)

 

Pod dziwnie brzmiącą nazwą R1234yf, sugerującą związek z dzie¬dziną kryptologii, kryje się nowy czynnik chłodniczy, o którym będzie wkrótce bardzo głośno. O tym, że dni starego czynnika R134a są policzo¬ne, było wiadomo od dawna. Cały czas mówiło się również, że jego na¬stępcą będzie CO2, gaz powszechnie występujący i tani. A ponadto znako¬micie nadający się do chłodzenia i ogrzewania samochodów elektrycz¬nych. Zostały już opracowane wyso¬kociśnieniowe instalacje układów kli¬matyzacji oraz urządzenia do ich ob¬sługi. Nieoczekiwanie jednak dla ca¬łej branży motoryzacyjnej, producen¬ci samochodów - pod wpływem silne¬go lobby dwóch koncernów chemicz¬nych - zdecydowali się na zastosowa¬nie drogiego i bardzo niebezpiecznego czynnika R1234yf (o jego właściwo¬ściach piszemy więcej na stronie 34). Spotkało się to z dużym sprzeciwem wielu autorytetów. Przykładem niech będzie wypowiedź Dietera Rehdera, profesora chemii na Uniwersytecie w Hamburgu: „Trudno pojąć, dlaczego zastosowano akurat ten gaz. Rozmiar wad R1234yf jest tak duży, że zada¬ję sobie pytanie, dlaczego został on wzięty pod uwagę?" My też nie wie¬my. Sądzę, że możemy wkrótce spo¬dziewać się działań innego lobby, na rzecz cofnięcia niefortunnej decyzji, podobnie jak ma to miejsce z nietra¬fionym wprowadzeniem żarówek energooszczędnych, które okazały się groźne dla zdrowia. W numerze pole¬cam również artykuły Ignacego Ho¬rowskiego i Rafała Dmowskiego, związane z naszym „hamulcowym" tematem.

 

Użytkownik samochodu zażyczył sobie zwiększenia osiągów turbodiesla użytkowanego Audi. Jedna z firm tuningowych spełniła życzenie. Niestety, niedługo później, podczas korzystania z dodanych „koników", turbosprężarka zakończyła swój żywot. Poproszono o odpowiedź na pytanie - dlaczego? W artykule wnikliwa analiza przyczyn przedwczesnej awarii turbosprężarki.

 





Aktualności













SiteLock