- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 1/2011
W zeszłym miesiącu, w dniu 8.12.2010 w Warszawie odbyła się V Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego organizowana tradycyjnie przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części. Jak zawsze budzi ona bardzo duże zainteresowanie w środowisku, ponieważ stanowi podsumowanie roku, jest okazją do zaprezentowania działań SDCM, a przede wszystkim przekazuje informacje o czekających rynek zmianach. Fakt uczestnictwa ponad 200 osób, w tym wielu prezesów i dyrektorów firm z branży motoryzacyjnej świadczy o randze organizowanego wydarzenia.
Spotkanie tradycyjnie już rozpoczął prezes SDCM, Alfred Franke, który przypomniał działania SDCM w zakresie zarówno rozporządzenia GVO, jak i poprawek do rozporządzenia Euro 5/6. Ostatecznie oba te tematy zakończyły się sukcesem. Więcej na ten temat piszemy w rubryce Informacje.
Stałym punktem Konferencji jest podsumowanie rynku części. Wyniki dystrybutorów zostały zaprezentowane w grupach, bez odnoszenia ich do konkretnych firm. Nie wszystkie firmy zgodziły się bowiem na publiczne podawanie ich wyników z działalności. Podano jedynie, że 18 największych firm z segmentu osobowego odnotowało wzrost przychodów – łącznie wyniosły one ponad 6,3 mld, co dało 10,4% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. Więcej danych pokazujemy na zamieszczonych diagramach i tabelach. Marcin Nowak, dyrektor ds. badań rynku MotoFocus.pl zwrócił uwagę na fakt, że pierwsza trójka największych dystrybutorów wyraźnie odbiega od pozostałych firm, co roku powiększając dystans do pozostałych firm.
Duże zainteresowanie wzbudziła dyskusja na temat internetowej sprzedaży części. Alfred Franke rozpoczął ją tezą, że jeśli czegoś nie ma w Internecie, to nie istnieje. Jak w takim razie ocenić sprzedaż części przez Internet? Piotr Broniarczyk, przedstawiciel internetowej porównywarki cen okazje.info, szacuje, że istnieje prawie 400 sklepów internetowych, w których dokonano 1,6 mln transakcji na łączną kwotę około 600 mln zł. Jak zauważył Krzysztof Soszyński, wiceprezes Inter Cars, nie wszystko można sprzedać przez Internet. Wynika to z faktu problemów z właściwym doborem części do konkretnego samochodu. Najpopularniejszy asortyment motoryzacyjny, który można zakupić poprzez Internet to opony, akumulatory, świece oraz tzw. części zewnętrzne. Niestety do Internetu w znacznej mierze przeniosła się również szara strefa obecna do tej pory na giełdach. O działaniach policji w walce z przestępczością związaną z nieuczciwym handlem częściami samochodowymi, które są niestety ograniczone, mówił Ireneusz Ambroziak z Komendy Stołecznej Policji.
Ostatni panel dyskusyjny skupił się na zagrożeniach i szansach dla rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Marek Łyżwa, członek zarządu PAIiIZ przyznał, że branża motoryzacyjna należy do strategicznych branż w Polsce. Obecnie PAIiIZ prowadzi 23 projekty z zakresu produkcji części motoryzacyjnych, które mogą przynieść inwestycje rzędu 1,5 mld euro oraz stworzyć 6-10 tys. miejsc pracy. Prezes Bosch, Krystyna Boczkowska wskazała na bariery dla rozwoju inwestycji. Przede wszystkim jest to rozproszenie decyzyjności i pomocy dla inwestorów (konieczność rozmów na szczeblu lokalnym, jak i rządowym), słaba infrastruktura (przede wszystkim drogi ekspresowe i autostrady), bardzo długo trwające procesy, np. uzyskanie pozwoleń budowlanych.
Tegoroczne spotkanie należy zaliczyć do wyjątkowo udanych. Podobnie cały 2010 rok można ocenić jako dobry dla branży motoryzacyjnej, przede wszystkim w kontekście rozwiązań prawnych związanych z Euro 5/6.