Numer 2/2012
- Szczegóły
- Krzysztof Cieślak
- Kategoria: Numer 2/2012
Na przełomie roku 2010/2011 Komisja Europejska opublikowała dwa rozporządzenia dotyczące wyposażenia pojazdów w błotniki. Jest to wynikiem postępu technicznego w za-kresie budowy i konstruowania błotników i innych urządzeń zapobiegających wyrzucaniu wody spod kół pojazdu oraz zbliżania ustawodawstwa państw członkowskich. O ile w przypadku samochodów osobowych trudno doszukiwać się jakiś niezgodności przy sprawdzaniu w SKP, bowiem trudno o przeróbkę, to w przypadku samochodów ciężarowych i przyczep - łatwiej spotkać modyfikacje. 27 stycznia 2011 r. ukazało się rozporządzenie w sprawie osłon przeciwrozbryzgwych kół w samochodach ciężarowych i przyczepach. W związku z tym, że przepisy krajowe właściwie ograniczają się do kilku zdań, w artykule przedstawiono zasady homologowania pojazdów w zakresie błotników.
- Szczegóły
- Jerzy Dyszy
- Kategoria: Numer 2/2012
W artykule przedstawiono konstrukcję i dane techniczne silnika Duratorq 2.0/2,2 dm3, wprowadzonego do samochodów klasy średniej i kompaktowych roczniki 2010/2011 (u Forda to modele Mondeo, S-Max/Galaxy, a także Land Rover Freelander oraz Ford Focus. Te same silniki wykorzystują także modele PSA i pokrewne modele Volvo). Szczegółowo opisano system wtrysku bezpośredniego Common Rail oraz układ doładowania.
- Szczegóły
- Stanisław Mikołaj Słupski
- Kategoria: Numer 2/2012
Pod względem konstrukcji CAN jest szeregowym systemem transmisji danych opartym na magistrali składającej się z dwóch przewodów. Działają one dwukierunkowo, a ich oznaczenia to CAN-H i CAN-L lub krócej H i L. Czym różnią się przewody H i L od sieci H i L?
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Numer 2/2012
Diagnostykę usterek przypisywanych wtryskiwaczom układu Common Rail należy rozpoczynać od sprawdzenia numerów katalogowych zamontowanych wtryskiwaczy. W ramach tego samego modelu pojazdu mogą występować różne jego wersje, wyposażone w zależności od kolejnego numeru silnika lub podwozia. Każda z takich wersji może mieć zamontowane różne wtryskiwacze. Pomylenie ich spowoduje nieprawidłową pracę silnika, co jest potem trudne do zdiagnozowania przez inny warsztat. W jaki sposób wykorzystać system informacyjny do diagnostyki i naprawy wtryskiwacza CR, pokazano na przykładzie
programu ESI[tronic], zaimplementowanego w testerach diagnostycznych rodziny KTS i diagnoskopach FSA frmy Bosch.
- Szczegóły
- Marcin Barankiewicz
- Kategoria: Numer 2/2012
W grudniu na stronie internetowej Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej został opublikowany projekt nowego rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Projekt został skierowany do konsultacji społecznych w celu zaopiniowania i zgłoszenia uwag. Jedną z organizacji opiniotwórczych jest Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów. Jakie zmiany proponują nowe przepisy? Odpowiedź na to pytanie jest zawarta w artykule.