Numer 2/2013
- Szczegóły
- Rafał Dmowski
- Kategoria: Numer 2/2013
Sezon zimowy, a więc związane z tym oblodzenie dróg, ograniczenie widoczności spowodowane opadami śniegu i szybko zapadający zmrok sprzyjają częstszym stłuczkom i wypadkom. Większość tych zdarzeń trudno zaliczyć do poważnych. Stłuczony reflektor i zagnieciony błotnik, pęknięty zderzak lub zadrapane drzwi, to uszkodzenia, które może naprawić warsztat mechaniki samochodowej przy okazji bieżącego serwisu. Jak przygotować się do tych czynności i na co zwracać uwagę wykorzystując w naprawie używane elementy poszycia.
- Szczegóły
- Rafał Szczerbicki
- Kategoria: Numer 2/2013
W przypadku, gdy niesprawny pojazd porusza się po drodze publicznej lub uczestniczył w wypadku czy kolizji, policjant na drodze ma prawo zatrzymać jego dowód rejestracyjny. Zwrot dokumentu następuje w wydziale komunikacji niezwłocznie po ustaniu przyczyny uzasadniającej jego zatrzymanie. Ustawodawca nie określa jednak wprost, jak właściciel pojazdu ma udowodnić urzędnikowi tę okoliczność. Autor omawia wszystkie niejasności związane z procedurą odzyskiwania zabranego dowodu rejestracyjnego.
- Szczegóły
- Michał Izdebski
- Kategoria: Numer 2/2013
Przy wyborze oleju do silnika najważniejsze są zalecenia producenta samochodu. Każdy koncern stawia inne wymagania wobec oleju smarującego silnik. Część skupia się na ochronie przeciwzużyciowej jednostki napędowej, inni preferują oleje o niskich lepkościach, oszczędzające paliwo, jeszcze inni stawiają na wysoką ochronę skomplikowanych układów katalitycznych. Dlatego prawidłowy dobór oleju do silnika to jedno z głównych wyzwań podczas eksploatacji samochodu. Jak poznać wymagania stawiane przez producentów? Odpowiedź w numerze.
- Szczegóły
- Krzysztof Trzeciak
- Kategoria: Numer 2/2013
Z kronik prasowych XIX i XX w. przytaczamy w tym numerze teksty oceniające Fiata 508 oraz opisujące eskapady tym samochodem sprzed 80 lat. W tych czasach, kiedy technika motoryzacyjna stała na o wiele niższym poziomie, udawało się bez większych awarii pokonać trasy nawet na Bliskim Wschodzie. I to w tych czasach, gdy „zapas oliwy wlanej do karteru" wystarczał średnio na przejechanie zaledwie 500 km. Łatwo policzyć, jakie ilości oleju zużywałoby dziś 14 mln samochodów poruszających się po naszych drogach, gdyby nie dokonujący się na przestrzeni ostatniej dekady postęp technologiczny i techniczny w motoryzacji. Wydłużone okresy międzyobsługowe, bardziej wysilone jednostki napędowe i trudniejsze warunki eksploatacji sprawiają, że właściwy dobór oleju do silnika staje się sprawą pierwszorzędną dla trwałości jednostki napędowej i ekonomicznej jazdy. Dlatego prawidłowy dobór oleju do silnika to jedno z głównych wyzwań podczas eksploatacji samochodu. Jak poznać wymagania stawiane przez producentów? Polecam tutaj wskazówki specjalisty od olejów, Michała Izdebskiego z Castrola, zamieszczone na stronie 40.Takich problemów z wyborem oleju nie mieli nasi przodkowie. Kierowca wspomnianego już Fiata 508 mógł łatwo rozpoznać jakość wlewanego oleju: „Prawdziwą oliwę silnikową poznaje się po kolorze: pod światło jest purpurowa, w cieniu oliwkowozielona. Im bardziej ma czysty kolor purpurowy i zielony tem jest lepszy gatunek". Prawda, jakie to było proste.
- Szczegóły
- Michał Trzciński
- Kategoria: Numer 2/2013
W zdecydowanej większości aut wyprodukowanych w ciągu ostatnich 15 lat wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem wiąże się z wykonaniem jednej dodatkowej czynności, nazywanej potocznie kasowaniem wskaźnika serwisowego. Z pozoru ta prosta czynność może wymagać odpowiedniego oprogramowania, czy też użycia urządzenia diagnostycznego. Autor omawia procedury manualnego i automatycznego resetowania wskaźnika serwisowego w samochodach Opel.